حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کشف تابوت‌دان‌های ۲۵۰۰ ساله در سقاره مصر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

باستان‌شناسان ۲۷ تابوت‌دان با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال در گورستان باستانی مصر کشف کردند. این تابوت‌دان‌ها در چاهی ‌تازه‌کشف‌شده در سقاره در جنوب قاهره، پایتخت مصر، پیدا شدند. به‌گفته‌ی مقام‌های وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر، پیش‌از‌این در اوایل سپتامبر، ۱۳ تابوت کشف شده بود و حال ۱۴ تابوت دیگر نیز به کشفیات پیشین اضافه شده است. کارشناسان می‌گویند کشف اخیر در نوع خود یکی از کشفیات بزرگ‌ باستان‌شناسی است.

در تصاویر منتشرشده، تابوت‌های چوبی رنگارنگ با تزیینات دیدنی و دست‌نخورده به‌همراه سایر مصنوعات و آثار باستانی کوچک دیده می‌شود. سقاره بیش از ۳،۰۰۰ سال به‌عنوان گورستان استفاده می‌شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد. وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این تابوت‌ها کاملا مُهر‌و‌موم‌شده بوده و از زمان دفن، باز نشده‌اند.

روی برخی از تابوت‌ها تزئینات پرزرق‌وبرق و رنگارنگی به چشم می‌خوردروی برخی از تابوت‌ها تزئینات پرزرق‌وبرق و رنگارنگی به چشم می‌خورد

همچنین در این بیانیه، آمده است که خالد العنانی، وزیر ابنیه و آثار باستانی، در ابتدا اعلام اخبار کشف را به‌تعویق انداخته تا خود شخصا از محل حفاری بازدید و از باستان‌شناسان و کادر همراه بابت کار دشوار در عمق ۱۱ متری زمین تشکر کند. حفاری در محل کشف همچنان ادامه دارد و باستان‌شناسان می‌کوشند جزئیات بیشتری از منشأ تابوت‌ها به‌دست آورند. همچنین، وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر اعلام کرده است که در کنفرانس خبریِ روزهای آتی که به‌مناسبت این کشف بزرگ برگزار می‌شود، اطلاعات بیشتری درباره‌ی آثار کشف‌شده دراختیار عموم قرار خواهد داد.  

در ادامه بخوانید:

سایر مصنوعات و آثار کشف‌شده در نزدیکی تابوت‌های چوبی نیز خوش‌ساخت هستند و رنگ‌بندی‌ها و تزیینات متنوع و زیبا دارند. آبان سال گذشته، مقام‌های مصری مجموعه‌ی بزرگی از مومیایی حیوانات کشف‌شده در نزدیکی هرم جوزر در گورستان سقاره در سال ۲۰۱۸ را اولین‌بار در معرض دید عموم قرار دادند. در مجموعه‌ی مومیایی‌هایی حیواناتی مانند گربه، تمساح، مار کبرا و انواع پرندگان به‌چشم می‌خورد.

یکی از تابوت‌های به‌خوبی حفظ‌شده که در حفاری‌های اخیر سقاره کشف شدیکی از تابوت‌های به‌خوبی حفظ‌شده که در حفاری‌های اخیر سقاره کشف شد

سقاره در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و بیش از دوهزار سال به‌عنوان گورستان یا به‌عبارت دقیق‌تر،‌ نکروپولیس (شهر مردگان) ممفیس، پایتخت مصر باستان، به‌کار گرفته می‌شده است. گفتنی است در سال‌های اخیر، مقام‌های مصری با هدف احیای صنعت گردشگری کشور، برای تبلیغ یافته‌های باستان‌شناسی بسیار تلاش کرده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر