حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ویندوز XP تمی شبیه به رابط کاربری مک داشته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اخیرا منبع کدهای ویندوز XP در فضای مجازی فاش شده است که اطلاعات بسیار جالبی نیز به‌همراه دارد. برنامه‌نویسان با جست‌وجو در کدهای منبع سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت متوجه کدهایی مرتبط با تمی ناشناخته شده‌اند که ازنظر ظاهری، ویندوز XP به یکی از رابط کاربری سیستم‌عامل مک شباهت دارد.

اصولا تم‌ها، بسته‌ای برای تغییر ظاهر رابط کاربری ویندوز XP بودند که دراختیار کاربر قرار می‌گرفتند؛ اما تم مدنظر در نسخه‌ی نهایی ویندوز XP وجود نداشت و گویا تنها طراحان و مهندسان مایکروسافت به آن دسترسی داشتند. تم مدنظر کندی (Candy) نام داشت و با فعال‌شدن آن، ظاهر ویندوز XP به رابط کاربری Aqua سیستم‌عامل مک شبیه می‌شد. در سال ۲۰۰۰، این رابط کاربری برای کاربران سیستم‌عامل مک معرفی شد.

تم کندی ویندوز XP

بااین‌حال، مایکروسافت هیچوقت تم کندی را عرضه نکرد و شاید بتوان دلیل آن را متوجه شد. اصولا مایکروسافت شرکتی است که سعی می‌کند در محصولات از ایده‌ها و خلاقیت مهندسان و طراحان خود استفاده کند و برای ردموندی‌ها عرضه تمی شبیه به رابط کاربری مک اقدام جالبی محسوب نمی‌شد. برنامه‌نویسان با فعال‌سازی تم کندی متوجه شدند که بسیاری از مراحل طراحی و توسعه آن تکمیل شده بود؛ به‌صورتی‌که حتی منو استارت نیز با فعال‌سازی تم تغییراتی به‌خود می‌دید.

برنامه‌نویسان درادامه متوجه شدند که ردموندی‌ها تم کندی را تنها برای استفاده در داخل شرکت طراحی کرده بودند؛ اما دلیل چنین اقدامی همچنان نامشخص است. باوجوداین، امکان دارد دلیل طراحی تم کندی قرارداشتن آن به‌عنوان بخشی از مراحل طراحی موتور ظاهر رابط کاربری سیستم‌عامل باشد. درواقع، چنین بخشی وظیفه‌ی تغییر موارد مختلف هنگام فعال‌سازی تم خاصی را برعهده دارد؛ ازجمله تغییر رنگ منوهای رابط کاربری، منو استارت، فونت‌ها و… .

تم کندی ویندوز XP

در سال ۲۰۰۱، ردموندی‌ها به‌روزرسانی بزرگی برای ویندوز XP منتشر کردند که قابلیت‌های جالبی ازجمله موتور ظاهر رابط کاربری را به‌همراه داشت. با استفاده از این ویژگی، دست طراحان و شرکت‌های شخص ثالث برای طراحی انواع تم بازتر شد تا کاربران برای شخصی‌سازی هرچه‌بیشتر ویندوز XP از تم‌های متنوع‌تری استفاده کنند.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، رقابت بسیار سختی میان دو شرکت اپل و مایکروسافت وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که در رویدادی، کوپرتینویی‌ها بنری با این مضمون بر سر سالن ورودی نصب کرده بودند: «ردموند! فتوکپی‌های خود را روشن کن». درواقع، اپل مایکروسافت را به کپی‌برداری از ویژگی‌های مک متهم می‌کرد. شاید همین امر نیز سبب شد که تم کندی هرگز منتشر و به سوژه‌ی دیگری برای تمسخر ردموندی‌ها تبدیل نشود. اپل برای تمسخر عملکرد ویندوز ویستا حتی ویدئویی تبلیغاتی نیز منتشر کرد که درادامه، می‌توانید مشاهده کنید.

دانلود ویدئو

جالب است بدانید با اینکه مایکروسافت بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ ویژگی‌های بسیاری را از سیستم‌عامل مک قرض گرفت، به‌مرورِزمان اوضاع تغییر کرد. درواقع از نگاه بسیاری از کارشناسان، MacOS X ویژگی‌های بی‌شماری از ویندوز، همچون ناوبری و کنترل پنل به‌همراه دارد.

در ادامه بخوانید:

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این خبر چیست؟ آیا وام‌گرفتن امکانات از محصولات شرکت‌های دیگر را کار درستی می‌دانید یا فکر می‌کنید شرکت‌ها باید روی خلاقیت و ایده‌های نیروهای مستعدشان کار کنند؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر