حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اثر همه‌گیری کووید۱۹ بر مسافرت های بین‌شهری ؛ مقایسه سفرهای تابستان ۹۸ و ۹۹

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – با توجه به آمارهای اپلیکیشن نشان، مسافرت های بین‌شهری در تابستان ۹۹ نسبت به زمان مشابه سال گذشته با کاهش ۷۰ درصدی روبرو بوده است.

تعطیلی مدارس، هوای گرم و لذت سفر در جاده‌ها همیشه باعث شده تا تابستان یکی از فصل‌های پر سفر باشد. این بار اما با شیوع کرونا در ایران و جهان، تابستان متفاوتی را تجربه می‌کنیم؛ اما چقدر متفاوت؟ اکنون این پرسش کلیدی مطرح است که سفرهای تابستانی در کشورمان چه تغییری نسبت به سال گذشته داشته‌اند. «نقشه و مسیریاب نشان» با تحلیل رفتار کاربران خود، در گزارشی به همین سوال پاسخ داده است.    

در حالی که گزارش نوروزی مسیریاب نشان، گویای این موضوع بود که سفرهای نوروز ۹۹ از نوروز ۹۸ حدود ۷۰ درصد کمتر بوده‌اند، تحلیل جدید این مسیریاب حکایت از آن دارد که در کل تابستان ۹۹ در مقایسه با تابستان ۹۸، سفرها ۴۴ درصد کمتر شده‌اند.

مقایسه سفرهای بین‌شهری در سال ۹۹ و ۹۸

همین موضوع به معنای آن است که در ابتدای شیوع کرونا و نوروز، سفرها به شدت کاهش داشته‌اند اما به مرور و در تابستان، سفرهای بین شهری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

شهریور، پر سفر‌ترین ماه تابستان

الگوی حجم سفرهای تابستانی در سال ۹۸ و ۹۹ تفاوت چشم‌گیری ندارد و با رفتن به سمت پایان تابستان، مسافرت های بین‌شهری افزایش پیدا کرده است. در واقع، شهریور ۹۹ شاهد بیشترین مسافرت های بین‌شهری از ابتدای شیوع کرونا در ایران بوده است.

مقایسه سفرهای بین‌شهری در سال ۹۹ و ۹۸

این در حالی است که امسال به دلیل شرایط خاص، مدارس از ۱۵ شهریور ماه کار خود را آغاز کردند. با این حال می‌توان دید که همچنان شهریور، ماه مورد علاقه کاربران نشان جهت مسافرت بوده است.

محورهای مهم کشور و کاهش سفرهای تابستانی

در تابستان امسال تمامی محورهای اصلی که مسیریاب نشان آن‌ها را بررسی کرده است، شاهد کاهش مسافرت های بین‌شهری بوده‌اند اما میزان کاهش در همه محورها یکسان نیست؛ بعضی از مقصدها، میزبان مسافران بیشتر و بعضی میزبان مسافران کمتری بوده‌اند.

هشت محور بررسی شده که از کلیدی‌ترین شریان‌های ارتباطی کشورمان هستند، در مقایسه با تابستان ۹۸ بین ۲۰ تا ۶۳ درصد کاهش سفر را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش میزان سفر در این محورهای کلیدی، مربوط به محورهای مشهد-بابلسر و مشهد-تهران است. این موضوع نشان‌ می‌دهد که هم مشهدی‌ها کمتر سفر رفته‌اند و هم میزان سفر به این شهر، کمتر شده است.

همچنین محور مشهد-بابلسر، با ۶۳ درصد کاهش، بیشترین میزان کاهش سفر را به خود اختصاص داده است و پس از آن محور مشهد-تهران نیز ۵۳ درصد کاهش سفر داشته است.

کمترین میزان کاهش سفر در مقایسه با تابستان سال گذشته، در محور‌های مختلف مربوط به محور کرج-رشت با ۲۰ درصد کاهش و کرج-تبریز با ۲۳ درصد کاهش بوده است و پس از آن محور تهران-قم نیز با ۲۶ درصد کاهش، محور‌هایی بوده‌اند که کمترین میزان کاهش سفر را تجربه کرده‌اند؛ به این معنا که بیشترین سفرهای کاربران نشان در این محورها انجام شده است.

با کمی دقت در این نمودار می‌توان شاهد این موضوع بود که میزان کاهش سفرها در محورهای شمالی کشور، کاملا با سایر محورهای مهم کشور متفاوت است و به نظر می‌رسد سفرهای تفریحی به شمال کشور، کاهش محسوسی نداشته‌اند.

کاهش ۵۳ درصدی سفر در محور تهران-مشهد اما نشان‌دهنده این موضوع است که سفرهای زیارتی تا حدود زیادی کاهش داشته که البته با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای حرم مطهر رضوی این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد.

محور تهران-قم نیز به عنوان کریدور اصلی سفر از تهران به جنوب کشور، یکی از پرترددترین محورهاست و کاهش محسوسی نسبت به سایر محورهای مهم کشور در آن مشاهده نمی‌شود.

نشان و رعایت حریم خصوصی

نقشه و مسیریاب نشان اکنون بیش از ۵ میلیون کاربر فعال دارد که آمارهای فوق از بررسی مسیریابی همین کاربران به شکل انبوه به دست آمده است. کاربران جهت استفاده از نقشه و مسیریاب نشان، نیازی به ارائه‌ی هیچ‌گونه اطلاعات هویتی ندارند و بدون داشتن حساب کاربری می‌توانند از تمام قابلیت‌های نقشه و مسیریاب استفاده کنند. ساخت اختیاری یک حساب کاربری و ورود به آن در نقشه و مسیریاب نشان، صرفا به کاربر کمک می‌کند تا بتواند نقشه را شخصی سازی و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیره‌سازی کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر