گوگل پیکسل ۵؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پس از عرضه پیکسل ۴a در ماه آگوست سال جاری میلادی، گوشی هوشمند پیکسل ۵، جدیدترین پرچمدار شرکت گوگل است که انتظار داریم به زودی معرفی شود. در قیاس با دیگر گوشی های هوشمندِ شاخصِ در دست ساخت، تا این لحظه اطلاعات و اطلاعات فاش شده بسیار کمی از گوشی جدید گوگل منتشر شده است ولی ما در این مقاله، مهم‌ترین اطلاعات منتشر شده از این دستگاه موردانتظار را جمع‌آوری کرده‌ایم.

گوشی گوگل پیکسل ۵ که انتظار می‌رود اواخر ماه سپتامبر وارد بازار شود، جانشین رسمی پیکسل ۴ محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه گردید.

پیکسل ۴ به دوربینی عالی مجهز بود و روی سیستم عامل استوک اندروید سوار بود ولی دو مشکل بزرگ نیز داشت. در حال حاضر، انتظار می‌رود که شاهد معرفی نسخه XL گوشی پیکسل ۵ نیز باشیم – هرچند احتمال تحقق این مهم بسیار کم است – و هر دوی این گوشی ها در کنار دیگر دستگاه گوگل، یعنی پیکسل ۴a 5G عرضه شوند.

همانطور که قبلاً مشخص شده بود، گوگل در تاریخ چهارشنبه ۹ مهر ماه (۳۰ سپتامبر) یک رویداد آنلاین برگزار خواهد کرد که به احتمال زیاد در جریان آن، شاهد معرفی جدیدترین نسخه‌های سری گوشی های هوشمند پیکسل در کنار دستگاه کروم کست جدید این شرکت باشیم.

پس از عرضه گوگل پیکسل ۴ در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، بیشتر منتقدان عملکرد دوربین آن را تحسین کردند (که در حال حاضر جزو یکی از مهم‌ترین نکات مثبت سری گوشی های پیکسل به حساب می‌آید) ولی در برخی زمینه‌ها شاهد کم‌ کاری گوگل بودیم.

پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL جزو دستگاه‌های محبوب این بازار [گوشی‌ های هوشمند] هستند ولی در مقایسه با پیکسل ۳، پیشرفت چندانی نداشتند. بنابراین، گوگل فرصت مناسبی دارد تا با عرضه پیکسل ۵ بتواند بار دیگر دل کاربران و مشتریان خود را بدست آورد. در ادامه این مقاله، به جمع‌بندی اطلاعات و جزئیات منتشر شده در خصوص گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۵ (Google Pixel 5) خواهیم پرداخت تا پیش از معرفی آن، اطلاعات خوبی از آن داشته باشید.

پاسخ به پرسش‌های مهم درباره این محصول

  • این محصول چیست؟ جدیدترین گوشیِ پرچمدار شرکت گوگل
  • چه زمانی عرضه می‌شود؟ به احتمال زیاد، چهارشنبه ۹ مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی
  • قیمت آن چقدر خواهد بود؟ احتمالاً حدود ۷۹۹ دلار / ۶۶۹ پوند

تاریخ عرضه و قیمت گوگل پیکسل ۵

با توجه به فراز و نشیب‌های زیاد سال ۲۰۲۰ میلادی (شیوع گسترده ویروس کرونا و مشکلاتی که این بیماری پدید آورده است) سخت است که با اطمینان از تاریخ عرضه گوگل پیکسل ۵ صحبت کنیم ولی تقریباً مطمئن هستیم که این گوشی هوشمند قرار است در تاریخ ۹ مهر (۳۰ سپتامبر) معرفی گردد.

گوگل قبلاً تائید کرده بود که گوشی پرچمدار بعدی آن، پیکسل ۵ نام دارد و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازار شود. علاوه بر این، این غول دنیای فناوری اعلام کرده است که در جریان رویداد کاملاً آنلاین خود در روز چهارشنبه ۹ مهر ماه، از جدیدترین گوشی خود رونمایی خواهد کرد؛ بنابراین ممکن است بلافاصله پس از معرفی گوگل پیکسل ۵، شاهد عرضه آن به بازار باشیم. هرچند بعید نیست که گوگل در این روز، پیکسل ۴a 5G را عرضه سازد و انتشار پیکسل ۵ را به زمان دیگری موکول کند.

چه زمانی می‌توان گوگل پیکسل ۵ را خرید؟ این موضوع هنوز نامشخص است، اما یک منبع فرانسوی فاش کرده است که پیش سفارش‌های این گوشی از روز پنج شنبه ۱۷ مهر (۸ اکتبر ۲۰۲۰) آغاز خواهد شد. همچنین یک خرده‌فروشی گوشی پیکسل ۴a 5G را برای عرضه در تاریخ پنج شنبه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) لیست کرده است؛ تاریخی که به پیکسل ۵ نیز لینک شده است.

در خصوص قیمت نهایی این محصول، بیش از چند منبع به قیمت پایه ۶۹۹ دلاری این دستگاه اشاره کرده‌اند. در گزارش دیگری نیز شنیده‌ایم که این گوشی با قیمت ۶۴۹ دلار روانه بازار خواهد شد؛ همان قیمت زمانِ عرضهِ پیکسل اصلی. اگر این قیمت پیش‌بینی شده واقعیت داشته باشد، آنگاه قیمت پیکسل ۵ در بازارهای بریتانیا و استرالیا نیز به ترتیب ۵۹۹ پوند و ۱۰۷۹ دلار استرالیا خواهد بود.

علاوه بر این، در گزارش دیگری به قیمت ۶۲۹ یورویی (حدود ۵۸۵ دلار / ۴۵۵ پوند) یا ۶۱۵ پوند (حدود ۷۹۰ دلار) اشاره شده است.

این قیمت‌های فاش شده تجعب‌آور نیز هستند. به هر حال، قیمت گوشی های هوشمند به آرامی در حال افزایش است و قیمت دستگاه‌های میان رده به قیمت محصولات پرچمدار یا بالا رده نزدیک شده است. بنابراین، طبیعی‌ست که شرکت گوگل نیز از چنین رویه‌ای استفاده کند و شاهد افزایش قیمت محصولات آینده این شرکت باشیم.

ولی با این وجود، گوگل ممکن است به فکر کاهش قیمت سری پیکسل خود نیز باشد: این شرکت طی یک نظرسنجی، از کاربران خود پرسید که آیا حاضر هستند یکی از گوشی های پرچمدار این شرکت را با قیمت ۶۹۹ دلار بخرند یا خیر. اگر گوگل قصد عرضه پیکسل ۵ با قیمتی مناسب را داشته باشد، شاهد برتری واضح آن نسبت به رقیبانش خواهیم بود چراکه گوشی های پرچمدار دیگر سازندگان موبایل با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند.

به علاوه، با توجه به شایعات منتشر شده، ممکن است که گوگل پیکسل ۵ از تراشه‌ای پرچمدار بهره نبرد و شاهد استفاده از تراشه‌ای میان رده در آن باشیم. پس مشخص شدن قیمتی مناسب برای آن، کاملاً منصفانه است.

طراحی گوگل پیکسل ۵

با نزدیک شدن به زمان معرفی پیکسل ۵، شاهد لو رفتن اطلاعات و تصاویر و رندرهای فاش شده بسیاری از این محصول و همچنین گوگل پیکسل ۴a 5G هستیم که قرار است در کنار هم معرفی شوند.

از سوی دیگر، خود گوگل نیز هبه صورت تصادفی توییتی منتشر کرد که حاوی تصویر زیر است و حفره پانچ دوربین و طراحی مشابه گوگل پیکسل ۴a را نشان می‌دهد.

این طراحی با دیگر تصاویر و رندرهای منتشر شده از این گوشی مطابقت دارد. از جمله این منابع می‌توان به منبع معتبر ایوان بلس اشاره کرد که می‌توانید رندر آن را از زیر ببینید.

اگر شایعه منتشر شده اخیر را باور کنیم، ممکن است پیکسل ۵، گوگل پیکسل ۵s نامیده شود – هرچند بعید نیست که این نام به نسخه دیگری از این محصول اشاره داشته باشد و شاهد یک گوشی دیگر از سری پیکسل ۵ باشیم.

در زمینه طراحی، شایعه شده است که این گوشی با سایه‌های سبز و مشکی عرضه می‌شود، در حالیکه در رندر زیر (از منبعی قابل اعتماد) مشخص است که پیکسل ۵ از طراحی مشابهی با پیکسل ۴a بهره می‌برد: همانطور که از تصویر زیر پیداست، شاهد حفره پانچ دوربین در قسمت جلویی دستگاه و حسگر اثر انگشت در قسمت پشتی آن هستیم.

پس از انتشار این رندرهای غیررسمی، در وب‌سایت ردیت، تصاویر متعددی از این گوشی به شکلی مرموز منتشر شد که بلافاصله نیز از آن پست حذف شدند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پیکسل ۴a 5G همان دستگاه سمت راستی است که از گوگل پیکسل ۵ بزرگر است. از پیکسل ۵ که در سمت چپ تصویر قرار دارد هم انتظار می‌رود که دوربین بهتری داشته و از کیفیت بهتری نیز برخوردار باشد. کمتر از دو روز دیگر شاهد معرفی رسمی این دو محصول خواهیم بود بنابراین برای مشخص شدن ظاهر نهایی این دستگاه‌ها، نباید خیلی صبر کنیم.

در حالیکه تصاویر بالا تنها قسمت پشتی دستگاه را نشان می‌دهند، به تازگی چندین تصویر از گوگل پیکسل ۵ منتشر شده است که قسمت جلویی آن را به نمایش می‌گذارد و صفحه نمایش آن نیز روشن است.

این تصاویر با اطلاعات فاش شده قبلی کاملاً مطابقت دارند و همچنین نشان می‌دهند که دستگاه مورد بحث با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه خواهد شد.

اگرچه این تصاویر کاملاً ضد رندر اولیه منتشر شده از پیکسل ۵ است که منبع فاش کننده آن، مدعی شده بود این رندر طرح اولیه این گوشی است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، طراحی دوربین این گوشی کاملاً با چیزی که انتظارش را داریم، متفاوت است. این گوشی دارای سه لنز در قسمت دوربین عقب است ولی در حال حاضر و طبق گزارش‌های منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود پیکسل ۵ از دو لنز در دوربین عقب خود بهره ببرد و گوشی پیکسل ۴a 5G نیز احتمالاً تک دوربینه باشد.

البته این احتمال نیز وجود دارد که نسخه XL این گوشی نسبت به نسخه استاندارد آن، لنزهای دوربین بیشتری داشته باشد هرچند هنوز مشخص نیست آیا این نسخه حقیقت خواهد داشت یا خیر. البته انتظار نمی‌رود که در این دو نسخه (نسخه استاندارد و نسخه XL پیکسل ۵) شاهد تفاوت زیاد دوربین عقب باشیم.

رندرهای فاش شده دیگر پیکسل ۵ که در ماه جولای منتشر شده‌اند، شباهت زیادی به اطلاعات و جزئیات فاش شده از این محصول دارند؛ آن هم در حالیکه منابع زیادی نسبت به واقعی بودن آن شک و تردیدهای زیادی دارند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، این رندرها حاشیه‌های قابل توجه، یک بلوک دوربین مربعی و حسگر اثر انگشت در بخش پشتی دستگاه و پانچ هول برای دوربین سلفی روی نمایشگر اصلی را نشان می‌دهند. این رندرها کاملاً هم‌راستا با جدیدترین تصاویری‌ست که از این گوشی منتشر شده است.

همین منبع، چند تصویر دیگر نیز منتشر کرده است که احتمالاً به پیکسل ۵ XL اختصاص دارند و شباهت زیادی به نسخه استاندارد پیکسل ۵ دارد.

در جای دیگری، رونالد کواندت (Roland Quandt) – یکی از لیکرهای با سابقه – گفته است که جنس پیکسل ۵ از فلز و شیشه تشکیل شده است و دارای گواهی‌نامه IP68 (به معنای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار)، وزن ۱۵۱ گرمی و ابعاد ۱۴۴٫۷ x 70.4 x 8.0 میلی‌متر خواهد بود. وی بیان کرده که اگر این گوشی از نظر ظاهری شباهت زیادی به پیکسل ۴ دارد ولی نسبت به آن، کمی کوتاه‌تر، پهن‌تر و نازک‌تر است.

مشخصات و ویژگی‌های گوگل پیکسل ۵

از نظر مشخصات فنی، اکنون تقریباً مطمئن هستیم که پیکسل ۵ همان میزان قدرت گوشی های پرچمدار را ندارد؛ موردی که در کدهای اپلیکیشن دوربین گوگل نیز شاهدش بودیم. انتظار می‌رود گوگل از تراشه میان رده (به بالا) اسنپدراگون ۷۶۵G برای هر دو گوشی پیکسل ۵ و پیکسل ۴a 5G استفاده کند.

با این حال، اگرچه این تراشه قدرتی در حد و اندازه‌های چیپست‌های پرچمدار ندارد ولی از اتصال ۵G پشتیبانی می‌کند. به خصوص که پیش از این نیز تائید شده بود یک نسخه ۵G از گوشی پیکسل ۴a در راه است که با نام گوگل پیکسل ۴a 5G شناخته می‌شود و تا این لحظه اشاره‌های زیادی به آن شده است. علاوه بر این، طبق گزارش وب‌سایت ۹to5Google، ظاهراً کمیسیون ارتباطات فدرال یا FCC نسخه‌های ۵G پیکسل ۵ را گواهی کرده است.

بنچمارک‌هایی که اخیراً از این گوشی منتشر شده است، همگی به استفاده از تراشه‌ای میان رده اشاره دارند. همچنین در گزارش‌های منتشر شده مختلف در وب‌سایت‌هایی نظیر اندروید سنترال و ۹to5Google نیز به تراشه اسنپدراگون ۷۶۵G اشاره شده است.

گزارش شده که این گوشی به ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. همچنین گفتنی‌ست که پیکسل ۵ به صفحه نمایشی ۶ اینچی با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی و یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی (درست مثل نسخه قبلی خود)، لنز ثانویه با زاویه دید گسترده، یک دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی و جنس پلاستیکی مجهز شده است.

منبعی دیگر نیز به مشخصاتی مشابه با جزئیات بالا اشاره کرده و خبر از صفحه نمایش ۶ اینچی از نوع OLED با رزولوشن ۱۰۸۰ x 2340 و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی، تراشه اسنپدراگون ۷۶۵G، حافظه رم ۸ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، یک باتری ۴۰۸۰ میلی‌آمپر بر ساعت و پشتیبانی از شارژ سریع، یک دوربین عقب ۱۲٫۲ مگاپیکسلی، یک دوربین الترا واید ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی داده است.

در این بین، شاهد افزایش شواهد استفاده از همان دوربین اصلی گوشی پیکسل ۴ در گوگل پیکسل ۵ هستیم چراکه چندی پیش، مهندس سابق گوگل توضیح داده بود که استفاده از سخت افزار جدیدی برای دوربین این سری، بازدهی کمتری دارد.

اما دوربین این گوشی می‌تواند از نظر نرم افزاری بهبود یابد زیرا در نسخه جدید اپلیکیشن دوربین گوگل به ویژگی‌های جدید دوربین که در گوشی پیکسل ۵ شاهد هستیم، اشاره شده است. این ویژگی‌ها شامل موشن بلر در تصاویر، بزرگنمایی صدا در تصاویر و اشتراک‌گذاری راحت‌تر فیلم گرفته شده می‌شود.

همچنین شاهد شواهدی هستیم که نشان می‌دهد گوشی پیکسل ۵ گوگل از ویژگی شارژ بی سیم معکوس پشتیبانی کند؛ این اطلاعات برآمده از کدهای کشف شده در نسخه بتای سیستم عامل اندروید ۱۱ است. با این قابلیت، می‌توانید با استفاده پیکسل ۵ خود، دیگر دستگاه‌های الکترونیکی خود نظیر ایربادها، ساعت هوشمند، گوشی دیگر و… را شارژ کنید.

این ویژگی مشخصاً باتری پیکسل ۵ را تخلیه خواهد کرد و حال این سوال پیش می‌آید که آیا گوگل می‌تواند مانع از تکرار مشکلات مصرف باتری پیکسل ۴ شود؟ خُب، ظاهراً که اینطور است؛ چراکه طبق اطلاعات منتشر شده، گوگل قصد معرفی یک حالت بسیار کم مصرف را برای پیکسل ۵ دارد که احتمالاً برای گوشی پیکسل ۴ نیز عرضه می‌شود. این حالت به احتمال زیاد، بسیاری از ویژگی‌ها نظیر مکان‌یابی و همگام‌سازی خودکار اپلیکیشن‌ها را غیرفعال خواهد کرد تا شاهد بهبود میزان مصرف باتری دستگاه باشیم.

در نهایت، به نظر می‌رسد که رادار Soli معرفی شده در پیکسل ۴، در گوشی پیکسل ۵ گوگل مورداستفاده قرار نخواهد گرفت. مطمئناً این موضوع باعث کاهش قیمت نهایی این محصول خواهد شد و کاربران از بابت فقدان آن، گله‌ای نخواهند داشت.

چه انتظاراتی از گوگل پیکسل ۵ داریم؟

گوشی گوگی پسل ۴ قطعاً توانست خود را با نسخه قبلی این سری متمایز سازد ولی این موضوع باعث شد تا شاهد توجه کمتر به برخی ویژگی‌ها و بخش‌های این دستگاه باشیم (مشخصاً، میزان مصرف باتری این گوشی مورداشاره است). اما هنوز هم ویژگی‌ها و قابلیت‌های شاخصی وجود دارند که گوگل از آن‌ها در گوشی های پرچمدار خود بهره نبرده است. در ادامه این مقاله، راجب انتظارات خود از گوشی پیکسل ۵ و ویژگی‌هایی که دوست داریم در این دستگاه ببینیم، صحبت خواهیم کرد.

۱- بهبود باتری گوگل پیکسل ۵

با اختلاف زیاد، بزرگ‌ترین مشکل گوگل پیکسل قبلی، عمر کوتاه باتری آن بود. اگرچه میزان ظرفیت باتری لزوماً نشان دهنده میزان زمانی نیست که درصد باتری به صفر می‌رسد، باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای گوشی های استاندارد سال ۲۰۲۰، خیلی کوچک محسوب می‌شود.

گوشی گوگل پیکسل ۴ XL با باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت توانست عملکرد نسبتاً بهتری داشته باشد ولی این باتری نیز کمی بیشتر از یک روز دوام می‌آورد. اگر گوگل همچنان قصد رقابت با بزرگان این بازار را دارد، باید از یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت به بالا استفاده کند.

۲- بازگشت حسگر اثر انگشت

گوگل پیکسل ۴ فاقد حسگر اثر انگشت در قسمت پشتی دستگاه بود (بر خلاف گوشی پیکسل ۳) و همچنین از سنسور اثر انگشت قرار گرفته در نمایشگر نیز بر خلاف گوشی های متعدد بازار، بهره نمی‌برد. این گوشی تنها حاوی سیستم تشخیص چهره است که آن هم عملکرد خیلی خوبی ندارد.

اگرچه استفاده از این روش امنیتی به نظر آسان می‌رسد، ولی عده‌ای به این جهت دل خوشی از آن ندارند که برای باز کردن گوشی باید صفحه نمایش آن را خاموش کنند. به همین جهت، ما انتظار داریم در گوشی پیکسل ۵ علاوه بر سیستم تشخیص چهره، شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت فیزیکی یا قرار گرفته درون صفحه نمایش گوشی باشیم. کافی‌ست گوگل یک دکمه روی قسمت پشتی دستگاه قرار دهد تا بتوان با اثر انگشت، قفل گوشی را باز کرد. قطعاً این موضوع خواسته زیادی هم نیست.

۳- اضافه شدن لنز الترا واید به گوگل پیکسل ۵

انتظار می‌رود که شرکت گوگل همانند دیگر پرچمدارهای اندروید در سال ۲۰۲۰ میلادی از یک لنز الترا واید در گوشی پیکسل ۵ استفاده کند.

اضافه شدن لنز تله فوتو به این سری با استقبال زیادی از سوی کاربران مواجه شد و باعث بهتر شدن عکاسی پرتره با این سری گردید و قابلیت کاربردی آن را گسترش داد. با این حال، استفاده از لنز الترا واید می‌تواند بهتر از آن باشد و در زمینه عکاسی، گزینه‌های بیشتری را به کاربران ارائه دهد. ما مشتاقانه منتظر استفاده از لنز الترا واید در گوشی گوگل پیکسل ۵ هستیم و امیدواریم گوگل به رویای ما جامه عمل بپوشاند.

۴- اسلات کارت حافظه در گوگل پیکسل ۵

حداقل حافظه ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی و حداکثر ۱۲۸ گیگابایتی؟ آیا این گفته یک شوخی است؟ اطمینان زیاد گوگل نسبت به ذخیره‌سازی به صورت ابری، جای تحسین دارد ولی بیشتر مردم دوست دارند تا فایل‌های موردنیاز و موردعلاقه خود را به صورت محلی روی گوشی خود ذخیره کنند. بنابراین، گسترش میزان حافظه دستگاه به ارزان‌ترین شکل ممکن، حداقل خواسته ما از گوگل است.

راستش را بخواهید، نسبت به استفاده از اسلات کارت حافظه در گوشی پیکسل ۵ شک و تردید زیادی داریم چراکه در هیچ کدام از گوشی های پیکسل یا حتی نکسوس، شاهد پشتیبانی از کارت‌های حافظه microSD نبوده‌ایم. اما حداقل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوگل سرانجام در گوشی پیکسل ۵ از این ویژگی پشتیبانی کند.

۵- تعهد به نوع طراحی گوشی های دیگر این سری

مطمئناً گوشی های هوشمند گوگل پیکسل ۴ نسبت به مدل‌های قبلی و تک رنگ خود، از طراحی عجیب و غریبی بهره می‌برند. در قسمت پشتی این گوشی شاهد بلوک دوربین شیک، بدنه پشتی خالی، با یک پوشش شیشه‌ای مات بودیم که اطراف لبه‌های آن با یک قاب پلاستیکی محصور شده بود. این گوشی از زیبایی‌شناسی عجیب و غریبی بهره می‌برد.

و البته، شاهد بازگشت نوار حاشیه بالا به جای ناچ برای دوربین سلفی نیز بودیم. در مجموع، گوشی های پیکسل ۴ با گوشی های اندرویدی معمولی فاصله زیادی دارند و سخت است که بتوان آن‌ را در کنار گوشی های پرچمدار سامسونگ و هواوی قرار داد. اما به هر حال، این سری در بازار گوشی های هوشمند از طراحی منحصر به فرد و درخشانی بهره می‌برند که ما هم می‌خواهیم این شاخصه در نسل بعد این سری گوشی ادامه داشته باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر