توقف مکانیسم عفونت ویروس کرونا با آنتی‌بادی ترکیبی

براساس پژوهش‌های جدید، مشخص شده است که ترکیبی از آنتی‌بادی‌های پرتوان به‌دست‌آمده از بیماران بهبودیافته کرونا، می‌تواند سازوکار عفونت ویروس را شناسایی و متوقف کند و از ورود آن به سلول مانع شود. عملکرد این آنتی‌بادی‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی دارد و هر‌کدام با تفاوت اندکی از یکدیگر کار خود را انجام می‌دهد.

باتوجه‌به پژوهش انجام‌شده، دُزهای پایین این آنتی‌بادی‌ها به‌صورت جداگانه یا مخلوط از تکثیر ویروس در ریه‌ همسترها جلوگیری می‌کند و بدین‌ترتیب، می‌تواند از آن‌ها دربرابر ویروس کرونا محافظت ‌کند. این گونه از آنتی‌بادی‌های ترکیبی می‌تواند از عملکرد اشکال جهش‌یافته طبیعی ویروس مانع شود که در همه‌گیری (برای فرار از درمان) ایجاد شده‌ است.

ازآنجاکه برخی از انواع سازوکارهای عفونت کووید ۱۹ تاکنون در شیوع جهانی ویروس کشف شده‌اند، استفاده از ترکیبی از آنتی‌بادی‌ها امکان خنثی‌سازی طیف گسترده‌ای از این نوع ویروس را فراهم می‌کند. علاوه‌بر جلوگیری از ورود ویروس به سلول‌های میزبان، به‌نظر می‌رسد وجود این آنتی‌بادی‌ها عملکرد سایر سلول‌های ایمنی را تنظیم می‌کند که باعث پاک‌سازی بدن از ویروس می‌شود.

پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان کردند: «معتقدیم استفاده از چندین سازوکار متمایز و مکمل (مانند مخلوط آنتی‌بادی‌ها) می‌تواند مزایای بیشتری برای کاربردهای بالینی فراهم کند.»

این گروه تحقیقاتی نحوه‌ی کار آنتی‌بادی‌ها در سطح مولکولی را ازطریق «میکروسکوپ الکترونی کرایو» و مطالعه‌ی تغییرات حاصل در سازوکار عفونت ویروس را شناسایی کرد. علاوه‌بر جلوگیری مستقیم از تعامل ویروس با گیرنده‌ی میزبان، یکی از دو آنتی‌بادی کشف‌شده سازوکار عفونت را در حالتی غیرفعال متوقف می‌کند؛ بدین‌معنی که ویروس دیگر نمی‌تواند با غشای میزبان در سطح سلول اتصال برقرار کند. اگر ویروس کرونا نتواند به سلول میزبان متصل شود، نمی‌تواند بشکند و RNA خود را به سلول منتقل کند.

تصویر میکروسکوپی حمله ویروس کرونا به سلول های بدن

تصویر رنگی تهیه‌شده با میکروسکوپ SEM از سلول‌ در حال مرگ (به رنگ آبی) که به‌شدت با ویروس‌های کرونا (به رنگ زرد) آلوده شده است.

برای کنترل شیوع کووید ۱۹ که باعث مرگ بیش از ۹۷۸ هزار انسان در سراسر جهان شده است، گزینه‌های درمانی کارآمد موردنیاز است. درحالی‌که دنیا در انتظار ساخت و تأیید واکسن‌های ضدکرونا است، تلاش برای یافتن داروهایی برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های ویروس کرونا در حال انجام است و این احتمال وجود دارد که داروها سریع‌تر از واکسن‌ها ساخته و آزمایش شوند. ساخت این گونه داروها تا زمانی‌که واکسن‌ها به‌طور گسترده تهیه و توزیع نشده‌اند، می‌تواند در جلوگیری از روند افزایش عفونت و مرگ‌و‌میر دراثر این بیماری بسیار مؤثر باشد.

پژوهشگران این مطالعه در پایان اظهار کردند: «نتایج کار ما راه را برای کاربرد آنتی‌بادی‌های ترکیبی به‌منظور اقدامات پیشگیرانه یا درمانی هموار می‌کند؛ آنتی‌بادی‌هایی که ممکن است بتواند باعث محدود‌کردن جهش‌های فرار ویروسی شود.» استفاده از آنتی‌بادی‌های ترکیبی در این مطالعه برای آزمایش ایمنی و اثربخشی به انجام آزمایش‌های بالینی نیاز دارد.

یافته‌های این پژوهش ۲۴ سپتامبر در مجله‌ی Science منتشر شده است.

منبع خبر