ماسکینو؛ تشخیص چهره و تشخیص ماسک تنفسی در ایران

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اجباری‌شدن ماسک یکی از چالش­‌هایی بود که فروشگاه‌ها و شرکت‌ها و مکان‌های تجاری یا عمومی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا با آن مواجه بودند. درحال‌حاضر، در این مکان‌ها اغلب وظیفه‌ی اعمال اجبار پوشیدن ماسک را نیروی انسانی انجام می‌دهد که این امر هزینه هنگفت نیروی انسانی و بار کاری زیادی به سازمان‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین، استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای انجام این امر مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

سخت‌افزار تشخیص چهره

ما شرکتی دانش‌بنیان با نام تجاری ماسکینو Maskinow توانست با کمک توسعه‌ی الگوریتم­‌های تشخیص چهره، به فناوری تشخیص چهره در سخت‌افزار دست پیدا کند. سیستم سخت‌افزار دوربین هوشمند ماسکینو قادر است با کمک الگوریتم تشخیص چهره روی گیت‌های ورودی سازمان‌­ها، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و مرکزهای خرید نصب شوند. بعد از تعریف چهره‌ی کارمندان در سیستم، ماسکینو می‌تواند ورودوخروج این افراد را ثبت و ضبط کند. تشخیص چهره و ماسک ماسکینو می‌تواند علاوه‌بر تشخیص ماسک (Face Mask Detection)، محدوده‌ی سنی افراد را نیز تشخیص دهد. درادامه، با هریک از قابلیت‌های تشخیص سن و ماسک بیشتر آشنا می‌شویم.

تشخیص ماسک تنفسی روی چهره

سیستم سخت‌افزار دوربین هوشمند ماسکینو قادر است که با نصب روی ورودی‌های سازمان‌های دولتی و شرکت­‌های بزرگ افرادی که ماسک بر چهره دارند، تشخیص دهد و ورود‌و‌خروج آن‌ها را ثبت کند. اخیرا کشورهایی نظیر چین و فرانسه و آمریکا با استفاده از هوش مصنوعی، راه‌حل تشخیص ماسک (Face Mask Detection) را ارائه داده‌اند. به‌طور دقیق‌­تر کارکرد این محصول بدین‌گونه است که دوربین­‌های هوشمند، مثل همان دوربین­‌های مداربسته در سازمان‌ها و شرکت‌ها، با قابلیت تشخیص ماسک در ورودی گیت‌­ها و مراکز شلوغ و پرتردد نصب می‌شوند و افرادی که ماسک نزده‌­اند، تشخیص می‌دهد و اخطاری مبنی‌بر استفاده از ماسک برای فرد مدنظر ارسال می‌­کند.

در ایران نیز ماسکینو با توسعه‌ی فناوری تشخیص ماسک، دقیقا از همان کاربرد سیستم­‌های هوشمند در کشورهای پیشرفته بهره می‌برد. پیاده­‌سازی سخت‌افزار ماسکینو در سازمان‌­های دولتی، شرکت‌­های بزرگ، فرودگاه‌­ها، فروشگاه‌­ها و مرکزهای خرید این فرصت را فراهم می‌­کند تا سازمان‌­ها با اثربخشی بیشتر افرادی که ماسک نزده‌­اند، از افرادی که ماسک زده‌­اند، تشخیص دهد و از ورود یا دسترسی آن‌ها جلوگیری کنند.

فناوری تشخیص سن

از دیگر قابلیت­‌های ماسکینو تشخیص سن افراد است. فرض کنید تعداد زیادی از افراد در فروشگاه­‌های خرید در حال تردد هستند. ماسکینو می‌تواند بازه‌ی سنی آن‌ها را تشخیص دهد و داده‌ی مربوط به آن‌ها را ثبت و ضبط کند. این قابلیت را می‌توان یکی از داده‌­های کاربردی مربوط به بازاریابی دانست؛ چراکه کسب‌و‌کارهای مختلف با دسترسی به اطلاعات دموگرافیک مشتریانشان، می‌توانند استراتژی­‌های هدفمند برای فروش و بازاریابی خود تعریف کنند.

maskinow-1

کاربردهای ماسکینو

  • مدیریت و کنترل در ایجاد دسترسی مراکز حساس: یکی از کاربردهای اصلی دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص ماسک، اعمال محدودیت و کنترل عبور‌و‌مرور مکان‌های خاص برای افرادی مشخص است. به‌عنوان مثال، اجازه‌ی دسترسی بعضی از دکترها به اتاق مخصوص و آزمایشگاه­‌ها.
  • کنترل حضور و غیاب کارکنان: بسیاری از شرکت‌ها و سازمان­‌های بزرگ با استفاده از دوربین­‌های هوشمند مجهز به فناوری تشخیص ماسک می‌توانند راحت­‌تر و هوشمندانه‌­تر ورود‌وخروج کاربران خود را کنترل کنند، بدون اینکه کارکنان نیازی داشته باشند که معطل شوند یا ماسک خود را از روی صورت بردارند.
  • بررسی لیست‌های سیاه: در بسیاری از مکان‌­های شلوغ و پرتردد نظیر پایانه‌­های مسافربری و فرودگاه­‌ها و ایستگاه‌­های قطار، مترو با پیاده‌­سازی دوربین با قابلیت تشخیص چهره می‌توان افراد حاضر در لیست سیاه نیروهای امنیتی را شناسایی و به‌موقع مجرمان و افراد سابقه‌دار را دستگیر کرد. درواقع، اگر چهره‌ی مظنون قبلا در سیستم ثبت شده باشد، حتی اگر با ماسک هم پوشانده شده باشد، ماسکینو می‌تواند هویت مظنون را احراز کند.
  • شناسایی افراد گم‌شده: در بسیاری از مواقع، کودکان و حتی بزرگ‌سالان در مکان‌های شلوغ مثل فروشگاه‌­ها گم می‌شوند. با استفاده از دوربین با ویژگی Face Matching می‌توان عکس فرد گم‌شده را در سیستم تعریف کرد تا دوربین به‌ازای شناسایی هر چهره، آن را تحلیل کند و در‌صورت تطابق چهره‌­ها، فرد گم‌شده با این سیستم پیدا شود.
  • اجرای استراتژی‌های فروش هدفمند در راهکارهای مالی و خرده‌فروشی: یکی از کاربردهای دوربین‌­های هوشمند تشخیص مشخصات بیوگرافی نظیر سن است. باتوجه‌به این موضع، با پیاده‌­سازی دوربین­‌های هوشمند ماسکینو در فروشگاه‌­ها و مرکزهای خرید بزرگ و شناسایی سن خریداران، مدیران و به‌ویژه بازاریابان به اطلاعات جمعیت‌شناختی مشتریان خود دست پیدا خواهند کرد و می‌توانند پروموشن­‌های مرتبط با سن خریداران به آن‌ها نشان دهند. مدیران بازاریابی با تحلیل رفتار مشتریان خود درخواهند یافت که افراد به کدام قسمت از فروشگاه سر زده ­اند (Foot Traffic Tracker).
  • پیاده‌سازی در سازمان­‌ها و مرکزهای پر‌تردد برای تشخیص ماسک روی چهره‌ی افراد: قابلیت Face Mask Detection یکی از راهکارهای خلاقانه ‌ای است که بدون برخورد با افراد و از‌راه‌دور دقیقا می‌تواند ماسک روی صورت را تشخیص دهد. این راه‌­حل باتوجه‌به شیوع ویروس کرونا و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به یاری سازمان‌­ها و شرکت­‌های بزرگی خواهد آمد که پوشیدن ماسک در بحران کووید ۱۹ اجباری شده است.
  • تشخیص مشتریان VIP هنگام ورود به شعب بانکی یا ورزشگاه‌ها: یکی دیگر از کاربردهای دوربین­‌های هوشمند با قابلیت تشخیص و شناسایی چهره استفاده در ورزشگاه‌­ها و شعب بانکی است. برای مثال، با استفاده از این سیستم وقتی مشتریان خاص مرکز خرید وارد می­‌شوند، با شناسایی آن افراد می‌­­توان تشخیص داد که این افراد به کدام قسمت­‌های مرکز خرید رفته‌­اند.
  • افزایش کارایی و کاهش هزینه­‌ها: باتوجه‌به نوع پیاده‌­سازی دوربین‌­های هوشمند قابلیت تشخیص ماسک، دیگر نیازی نیست نیروی انسانی بررسی کند که افراد ماسک زده‌اند یا خیر. همچنین با استفاده از این سیستم، دیگر به نیروی انسانی نیازی نخواهد بود و دقت و سرعت دوربین‌­های هوشمند تشخیص ماسک به مراتب بیشتر از انسان خواهد بود.

نتیجه‌گیری

فناوری‌های تشخیص چهره هزینه‌ی منابع و نیروی انسانی و زمان لازم برای احراز هویت و کنترل دسترسی یا ثبت و ضبط داده‌های مربوط به تردد افراد را به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد. همچنین، فناوری تشخیص ماسک که درحال‌حاضر برای بحران کرونا توسعه داده شده است، در شرکت­‌ها، سازمان‌­های دولتی، بیمارستان­‌ها، پایانه‌­های مسافربری و فرودگاه‌ها، مدرسه‌ها و دانشگاه­‌ها و هر مرکز پرتردد و شلوغی که زدن ماسک الزامی است، تأثیر بسزایی بر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌گذارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر