حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

این یک لامبورگینی است – تک تایمز

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رم کولهاس (Rem Koolhaas؛ مخفف رمنت لوکاس کولهاس) نامی آشنا در میان علاقمندان به معماری است. کولهاس زاده‌ی رتردام هلند است؛ وی که در ابتدا خبرنگار روزنامه‌ی Haagse Post بود، مدتی نیز به فیلمنامه نویسی برای رادیو و تلویزیون روی آورد و پس از آن برای تحصیل در مدرسه‌ی معماری AA راهی لندن شد.  بسیاری وی را در زمره‌ی معماران سبک دیکانستراکشن (ساختار زدایی) به شمار آورده‌اند، هرچند کولهاس در اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی، رسما از این جنبش جدا شده‌بود.

رم کولهاس / Rem Koolhaasرم کولهاس

یکی از مشهورترین آثار رم کولهاس ساختمان تلویزیون ملی چین است. مشهور است ‌که برای اولین‌بار یک راننده‌ی تاکسی چینی، این ساختمان را داکوچا به‌معنی «شلوارک بوکس بزرگ» نامید، و پس از آن محلی‌ها این بنا را «شلوارک بزرگ» می‌خوانند، هرچند بسیاری همچنان آن‌را در زمره‌ی شاهکارهای معماری مدرن قلمداد می‌کنند.

ساختمان تلویزیون ملی چین مشهورترین اثر رم کولهاس

اما رم دی کولهاس (Rem D. Koolhaas)، برادرزاده‌ی کولهاس مشهور، بااینکه مانند پدر و عمویش در رشته معماری تحصیل‌ کرده‌است، درحال‌حاضر یک طراح مد است. رم و گَلِهاد کلارک (Galahad Clark) که هفتمین نسل از کفاشان خانواده‌ی کلارک است، برند UNITED NUDE را در سال ۲۰۰۳ تأسیس کردند.

هرچند اغلب تولیدات این برند کفش‌هایی با ظاهر عجیب و نامتعارف‌اند، ظاهرا کولهاس جوان استعداد خود را در طراحی کیف، ساعت و عینک آفتابی نیز به نمایش گذاشته‌است. البته برخی تولیدات این برند با همکاری چهره‌های نام‌آشنای دنیای مد طراحی شده‌اند، مثل این عینک آفتابی که یکی از کارهای زیبای لیندا فارو است و یادآور غول پولادین ایلان ماسک.

طرحی از لیندا فارو برای برند UNITED NUDE

UNITED NUDE در ابتدا با عرضه‌ی Möbius که اولین و شاید معقول‌ترین کفش تولیدی این برند بود، توجه علاقمندان دنیای مد را به خود جلب‌کرد و ظاهرا همین استقبال دور از انتظار بود که کولهاس جوان را بر آن داشت تا مرزهای خلاقیت را در طراحی کفش درنوردیده و محصولاتی را روانه‌ی بازار کند که با ظاهر عجیب و اغلب ناخوشایند خود، گویی تنها اعتماد به نفس طراح جوان را فریاد می‌زدند. هرچند ریشه‌های عمیق‌تر این اعتماد به نفس را باید در خویشاوندی معمار پرآوازه‌ای چون رمنت لوکاس جستجوکرد.

 UNITED NUDE موبیوس اولین کفش تولیدی برند

موبیوس اولین کفش تولیدی برند UNITED NUDE

UNITED NUDE کفش های تولیدی برند

جالب است بدانید UNITED NUDE یکی از پرطرفدارترین برندهای دنیای مد است که علاوه‌بر آمریکا، شعبه‌هایی در پکن، آمستردام، دبی، وین و توکیو نیز دارد. توصیف کولهاس جوان از کفش‌های تولیدی این برند نیز جالب است:

ما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که قوانین حاکم بر کفش‌ها را بشکنیم، نه صرفا به‌این خاطر که نمی‌خواستیم از این قوانین تبعیت کنیم، صادقانه بگویم، چون از آن‌ها اطلاعی نداشتیم.

اوج این قانون‌شکنی‌ها شاید در هفته طراحی میلان در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، وقتی UNITED NUDE با همکاری 3D Systems پروژه‌ی «باز ابداع کفش‌ها» را با مشارکت ۵ تن از معماران و طراحان صاحب‌نام دنیا آغاز کرد و آثار این افراد را در نمایشگاهی به‌همین نام در معرض دید علاقمندان قرارداد؛ طرح‌هایی از زاها حدید (Zaha Hadid)، بن ون برکل (Ben Van Berkel)، فرناندو رومرو (Fernando Romero)، راس لاوگروو (Ross Lovegrove) و مایکل یانگ (Michael Young) که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی تولید شده‌بودند.

حقیقتا برای توصیف آثار طراحان این مجموعه، عبارتی بهتر از «باز ابداع کفش» نمی‌توان یافت، هرچند شاید این آثار برخی قابلیت‌های تکنولوژی پرینت سه‌بعدی را به‌خوبی به نمایش می‌گذارند. البته UNITED NUDE پیش از این هم، برخی محصولات خود را با استفاده از همین تکنولوژی تولید کرده‌بود که اکثرا در قالب طرح مفهومی (Concept Shoe) ارائه شدند.

اما یکی از کلکشن‌های تولید محدود UNITED NUDE، کفش NOVA با طرحی از زاها حدید است، این محصول که تنها در ۵۰ جفت تولید و عرضه شده‌ است، یکی از کارهای مشهور این برند است که شاید با طراحی منحصربفرد و جذابش (البته نه قطعا به‌عنوان یک کفش) بتواند شما را قانع کند این ساختمان مدرن را به‌جای کفش به‌ پا کنید.

پروژه‌ Lo Res

اما ظاهرا خلاقیت‌ کولهاس جوان مرزی نمی‌شناسد و پروژه‌ی‌ Lo Res این برند، بهترین شاهد این مدعا است؛ همه چیز از یک گیلاس نوشیدنی شروع شد؛ کولهاس جوان با اسکنر سه‌بعدی یک گیلاس (احتمالا خالی!) را اسکن کرد و با کاهش رزولوشن مدل 3D به‌دست آمده در یک نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی، هم یک گیلاس Lo Res (مخفف Low Resolution) ساخت و هم فرایند‌ی نوین و حقیقتا بدیعی را در دنیای طراحی پایه‌گذاری کرد. (در اینجا منظور از رزولوشن 3D، تعداد نقاطی در فضای سه‌بعدی است که با اتصال آن‌ها به یکدیگر، مثلث‌های سازنده‌ی یک حجم پدیدار می‌شوند.)

گیلاس رزولوشن پایین برند UNITED NUDE

رم کولهاس درباره‌ی چگونگی آغاز این پروژه می‌گوید:

 در سال ۲۰۰۷ ما یک اسکنر سه‌بعدی خریدیم و شروع کردیم به اسکن اشیاء مختلف، نرم‌افزار به ما این امکان را می‌داد که با رزولوشن بازی کنیم؛ این واقعا برای من الهام‌بخش بود چون هر رزولوشنی یک شکل متفاوت می‌شد. این یک تجربه بود برای بازطراحی و ساده‌سازی اشیا‌ء مختلف، ازطریق کاهش رزولوشن آن‌ها طی چند مرحله.

مجسمه آزادی رزلوشن پایین برند UNITED NUDE

وی در مورد علاقه دیرینش به اتومبیل نیز می‌گوید :

بچه که بودم وقتی نقاشی می‌کردم همیشه اتومبیل می‌کشیدم و همیشه فکر می‌کردم روزی طراح ماشین می‌شوم، اما وقتی تحصیل در رشته معماری را آغازکردم و با نحوه‌ی کار طراحان خودرو بیشتر آشنا شدم فهمیدم که برای این کار ساخته نشده‌ام.

اما رم نهایتا کاری را که خودش می‌دانست برای آن ساخته‌نشده انجام داد؛ هر چند این پروژه از یک گیلاس شروع شده‌بود، حتما با خلاقیتی که از این معمار جوان سراغ دارید حدس می‌زنید که به همین‌جا ختم نشد، مرحله‌ی بعدی اسکن سه‌بعدی انواع کفش و صندل، صندلی ورنر پنتون (Verner Panton)، لامبورگینی کانتاش و سپس طراحی (؟) مدل Lo Res آن‌ها بود.

رم دراین‌باره می‌گوید:

همان‌طور که مشابه کفش‌های تولیدی UNITED NUDE را در آثار هیچ طراح کفشی نمی‌بینید، چنین اتومبیلی را هم در آثار هیچ طراح خودرویی نخواهید دید و هیچکس چنین ماشینی نمی‌سازد چون چیزهایی هستند که احمقانه و غیرمنطقی از کار در می‌آیند به این دلیل که من نمی‌دانستم آن‌ها چطور باید طراحی شوند و هیچ رفرنسی نداشتم، فقط می‌خواستم یک چیز باحال بسازم و این ندانستن را به نفع خودم استفاده کردم.

چیز باحالی که رم کولهاس طراحی کرده‌است، یک خودروی الکتریکی است با حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت. هرچند آنچه UNITED NUDE آن‌را لامبورگینی رزولوشن پایین می‌خواند، در ابتدا تنها به‌عنوان یک مدل مفهومی معرفی‌شد، اما ظاهرا کولهاس جوان برای ورود جدی به عرصه‌ی طراحی خودرو نیز مصمم است؛ وی در پاسخ به این سؤال که «آیا لامبورگینیِ UNITED NUDE، خودروی آینده است؟» می‌گوید «این نه، ولی اتومبیل‌های دیگری که داریم طراحی می‌کنیم، چرا»

UNITED NUDE برند Lo Res لامبورگینی کانتاش بخشی از پروژه

لامبورگینی کانتاش بخشی از پروژه Lo Res برند UNITED NUDE

لامبورگینی کانتاش بخشی از پروژه Lo Res برند UNITED NUDE

لامبورگینی کانتاش بخشی از پروژه Lo Res برند UNITED NUDE

در ادامه بخوانید:

بااینکه از رونمایی لامبورگینی UNITED NUDE حدود ۴ سال می‌گذرد، مارچلو گاندینی ۸۲ ساله، طراح لامبورگینی کانتاش، تاکنون اظهارنظری در این خصوص نکرده‌است. شاید چون هنرنمایی کولهاس جوان با طراحی نیم قرن پیشش را، صرفا نوعی شوخی پنداشته‌است. باید اعتراف کرد اعتماد به نفس برادرزاده‌ی رمنت لوکاس حقیقتا ستودنی است و شاید حتی اعتماد به نفس خود وی، اما لامبورگینی رزولوشن پایین او برای علاقمندان دنیای تکنولوژی بیش از هرچیز یادآور پیک آپ تسلا است، هرچند غول پولادین ایلان ماسک، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در پس هیبت شاید نه‌چندان بهنجارش، آنچه ستودنی است جسارت مرد آهنی سیلیکون‌ولی است که نه در هیئت یک تاجر محافظه‌کار، که به‌سان یک ماجراجوی اهل انتحار، «آنچه را به اندازه‌ی کافی براش مهم است انجام می‌دهد، حتی اگر احتمال موفقیت ناچیز باشد.»

ایلان ماسک/Elon Musk

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر