حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

وزارت بهداشت: ظرفیت بیمارستان‌ها و توان کادر درمان کرونا رو به پایان است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشت با اشاره به محدودبودن توان و ظرفیت بیمارستان‌ها و کادر درمان برای مراقبت از مبتلایان کووید ۱۹، اعلام کرد این ظرفیت رو به اتمام است. محمد آسایی اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اذعان کرده که تعطیلات، مسافرت‌ها و تجمع‌ها در ماه گذشته، عامل اصلی افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر براثر کرونا طی روزهای اخیر بوده و تعداد زیادی از مردم، ازجمله معلمان و دانش‌آموزان را به کام مرگ کشانده است.

آسایی تأکید کرد که باتوجه‌به این شرایط، باید محدودیت‌ها و کارزار «در خانه بمانیم» توسط ستاد ملی کرونا به اجرا گذاشته شود. مشاور وزیر بهداشت می‌گوید که با وجود تلاش همه‌جانبه‌ی مسئولان وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان برای کنترل شرایط، وقتی تعداد بیماران بیش از حد توان بیمارستان‌ها و کادر بهداشتی باشد، امکان مراقبت و نجات تمام بیماران وجود ندارد و نمی‌توانیم بگوییم که هر چقدر مردم بیمار شوند، می‌توانیم آن‌ها را پذیرش و از آن‌ها با وضعیت خوبی مراقبت کنیم.

درصورت افزایش موارد ابتلا، نقاهتگاه‌ها دوباره فعال می‌شوند؛ اما این مراکز امکانات بیمارستان را ندارند

به‌گفته آسایی: «یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تعداد مرگ‌ومیر کووید۱۹، ارائه‌ی مراقبت‌های استاندارد و باکیفیت در مراکز درمانی است؛ وقتی یک پرستار به‌جای دو تخت آی‌سی‌یو در یک بخش بیمارستانی مجبور می‌شود از بیماران ۶ تخت یا بیشتر مراقبت کند، به‌ناچار از کیفیت مراقبت به آن‌ها کم کند.»

آسایی اضافه می‌کند که کشور، شرایط مناسبی ازنظر شیوع و مرگ و بیماری کووید۱۹ ندارد و هرگونه تصمیم‌گیری درمورد اعمال محدودیت تردد و کاهش زمان فعالیت شاغلان هم برعهده‌ی ستاد ملی کرونا است؛ اما لازم است که چنین تصمیماتی در استان‌های مختلف اعمال شود.

مشاور وزیر بهداشت هشدار می‌دهد که درصورت ادامه‌یافتن این وضعیت، قطعا توان و ظرفیت بیمارستان‌ها و کیفیت خدمات آن‌ها افت می‌کند و تخت خالی و امکانات لازم برای پذیرش بیماران بدحال در بیمارستان‌ها باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی، به‌ناچار نقاهتگاه‌ها باید دوباره فعال شوند، حال آنکه نقاهتگاه کار بیمارستان را انجام نمی‌دهد و امکانات بیمارستان برای بیماران بدحال را ندارد؛ بااین‌حال برخی افراد مجبور هستند برای دریافت بهتر خدمات درصورت ابتلا به کرونا، به این نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند.

آسایی تأکید کرد که برای دیدن نتایج و عوارض مسافرت‌ها و تجمع‌های یک ماه گذشته، باید یک تا دو هفته‌ی دیگر منتظر بمانیم، این میزان ممکن است بسیار بیشتر یا کمتر شود. محمد آسایی اعتقاد دارد که با وجود وخامت اوضاع کرونا در برخی کشورهای پیشرفته در ماه‌های اخیر، ایران غربالگری وسیعی انجام داد و توانست وضعیت همه‌گیری را تاحدی کنترل کند اما پس از آن، آمار مرگ‌ومیر به‌دلیل فشارهای بین‌المللی، تحریم‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت. همچنین کشورهای توسعه‌یافته‌ی غربی به‌دلیل وضعیت مالی بهتر، بازگشایی‌ها را دیرتر انجام داده و قرنطینه‌ی سخت‌تری را درپیش گرفتند؛ درهمین‌حال، کمک‌های دولتی به خانواده‌های بیکار اختصاص پیدا می‌کرد اما امکان ارائه‌ی چنین خدماتی در ایران وجود ندارد.

حریرچی شرایط فعلی کشور با شیوع کرونا را به وضعیت جنگی و دوران جنگ تحمیلی تشبیه کرد

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: «ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تصمیم‌گیری در ایران، با بسیاری از کشورهای دیگر فرق می‌کند. سفت‌گرفتن مقررات و اجرای دقیق آن‌ها و نظارت دقیق مسئولان و مردم در اجرای پروتکل‌های سختگیرانه، لازمه‌ی موفقیت کنترل بیماری است. در شرایطی که در یک رستوران وقتی مأمور بهداشتی می‌آید جلوی مأمور ماسک می‌زنند، یا مواد ضدعفونی را نمایش می‌دهند اما با رفتن او، این کارها انجام نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت بیماری کنترل شود.» بااین‌حال آسایی می‌گوید نمی‌توان تنها مردم را مقصر اعلام کرد و نظارت دقیق مسئولان بر رعایت مقررات هم نقش بسیار مهمی دارد.

تعداد مرگ‌ومیر روزانه براثر ابتلا به کرونا که برخی ماه‌ها تا ۳۰ نفر هم کاهش یافته بود، مدتی است که در حدود ۲۰۰ نفر باقی مانده و معاون کل وزارت بهداشت این وضعیت را با جنگ تحمیلی مقایسه می‌کند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، دیشب در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر صدا و سیما گفت:

تعداد مرگ بر اثر کرونا برای دو تا سه روز در تبریز بیش از فوتی‌ها با مرگ عادی بوده است. این تعداد فوتی‌ بیش از میانگین روزانه ۶۸ شهید در تمام دوره‌ی جنگ تحمیلی است.

حریرچی: پوشش ماسک هنگام خروج از منازل اجباری شد

حریرچی اعلام کرد که باتوجه‌به ادامه‌یافتن وضعیت قرمز و هشدار کرونا در سراسر کشور، اختیارات استانی در کنترل شیوع بیماری در دو هفته‌ی اخیر افزایش یافته و استان‌ها می‌توانند با هماهنگی ستاد استانی مقابله با کرونا، تصمیمات سریع‌تری برای خود بگیرند. او همچنین خبر داد که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، پوشش ماسک هنگام خروج از منازل اجباری شد و به کمیته‌ی بهداشتی و امنیتی مأموریت داده شد به فرهنگسازی بیشتر دراین‌باره بپردازد.

در ادامه بخوانید:

دیروز استانداری تهران اعلام کرد که به‌دلیل وضعیت قرمز پایتخت، برخی مراکز پرتجمع به‌مدت یک هفته تعطیل می‌شوند. در استان‌های دیگر نیز، برخی محدودیت‌ها اعمال شده است. کرونا در ماه اخیر، سالمندان، جوانان و همین‌طور کودکان بسیار بیشتری را نسبت به قبل درگیر کرده است. حسین کرمانپور، مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا، به خبرگزاری برنا از ابتلای بیش از ۳۰ هزار فرد زیر ۱۸ سال در کشور به کرونا خبر داد. این موضوع، ضرورت تداوم مجازی آموزش‌ها را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد؛ به‌خصوص به این دلیل که کودکان می‌توانند ناقلین پنهان کووید ۱۹ باشند و خود علامت بیماری را نشان دهند. این موضوع باتوجه‌به رعایت پایین‌تر پروتکل‌ها ازسوی کودکان و ارتباط آن‌ها با افراد خانواده و سالمندان می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را در خانواده‌ها افزایش دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر