حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

طرح بارکد واحد برای پرداخت آنلاین در تاکسی، باعث نابودی کسب‌وکارهای خرد می‌شود.

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سال‌های زیادی است که کرایه تاکسی به‌صورت آنلاین نیز پرداخت می‌شود. این اقدام در ابتدا خوشایند تلقی شد؛ ولی درادامه، مانند بسیاری از اقدامات الکترونیکی دیگر در ایران، با استقبال خوبی مواجه نشد. پرداخت آنلاین درحال‌حاضر در تاکسی‌ها فعال است و مسافران در زمان ورود به تاکسی، بارکدهایی روی داشبورد یا پشت صندلی برای پرداخت به‌صورت الکترونیکی مشاهده می‌کنند. مسافران می‌توانند با نصب اپلیکیشن‌های مخصوص، کرایه‌ی تاکسی خود را با استفاده از این بارکدها به‌صورت آنلاین پرداخت کنند.

شاید بتوان چندپاره‌بودن سرویس‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی را دلیل عمده‌ی استقبال‌نکردن مردم دانست. به‌عبارت‌دیگر، در مسیر پرداخت آنلاین کرایه‌ی تاکسی، راننده از اپلیکیشنی استفاده می‌کرد که در گوشی مسافر نصب نبود. درمقابل، مسافر نیز به‌دلیل کمبود وقت یا دلایل دیگر فرصتی برای نصب اپلیکیشن دیگری نداشت. به‌دلیل این چندپاره‌بودن و سهولت و دسترسی نداشتن، پرداخت آنلاین در تاکسی‌ها با اقبال عمومی مواجه نشد. حال پس از دو سال، این طرح باردیگر به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

در همین زمینه، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مدعی رفع ایرادات مطرح شده است و تصمیم گرفته که پس از دو سال، این سیستم را به حالت یکپارچه تغییر دهد تا پرداخت خرد آنلاین تاکسی باردیگر بعد از بازبینی، در کشور مطرح شود و توسعه پیدا کند. این سازمان با اجرای طرحی با عنوان «هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین» اعلام کرده است که باید بارکد مشترکی در تاکسی‌ها نصب‌ شود تا شهروندان بتوانند با هرکدام از اپلیکیشن‌های نصب‌شده در گوشی خود هزینه‌ی تاکسی را آنلاین پرداخت کنند. در این طرح برای رفع ایرادهای موجود، شهرداری با کمک بانک شهر و تاکسی‌رانی بارکدهای واحدی طراحی کرده تا با دراختیار قراردادن API واحد به استارتا‌پ‌ها (رابطی برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن) شرایط پرداخت را مهیا کند.

حمیدرضا ارزانی، یکی از اعضای تیم توسعه‌ی کسب‌و‌کار اپلیکیشن «تومن»، کیف پول آنلاین برای پرداخت الکترونیکی، در گفت‌و‌گو با تک تایمز مشکلات طرح هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین برای این استارتاپ را بیان کرد.

به‌گفته‌ی ارزانی، طرح هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین از سال ۱۳۹۷ و با دخالت و تأکید اتحادیه‌ی تاکسیرانی شهری کشور مطرح شد. عضو تیم توسعه‌ی کسب‌و‌کار اپلیکیشن تومن به مفیدبودن این طرح اشاره کرد و گفت طرح هم‌پذیرندگی زمانی معنا پیدا می‌کند که سهام بازار استارتاپ‌های مختلفی که در این طرح شرکت می‌کنند، تا حدودی با یکدیگر مساوی باشند.

بیش از ۹۰ درصد دادوستد در حوزه‌ی پرداخت آنلاین تاکسی تهران، ازطریق اپلکیشن تومن انجام می‌شود

به‌گفته‌ی حمیدرضا ارزانی، درحال‌حاضر بیش از ۹۰ درصد دادوستد در حوزه‌ی پرداخت آنلاین تاکسی تهران ازطریق اپلکیشن تومن انجام می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، پیشنهاد طرح هم‌پذیرندگی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری پیشنهاد مناسبی برای این اپلیکیشن نیست. ارزانی معتقد است درحال‌حاضر بدون درنظرگرفتن سهم بازار هرکدام از استارتاپ‌ها در این روند، تفاهم‌نامه‌ی هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین تاکسی‌ها امضا و از چند هفته‌ پیش، روی بعضی از ایستگاه‌های تاکسی اجرا شده است.

عضو تیم توسعه‌ی کسب‌و‌کار اپلیکیشن تومن دلیل موفقیت این اپلیکیشن در‌مقایسه‌با استارتاپی مانند فون‌پی که دو سال قبل از تومن روی کار آمد، پشتیبانی همه‌جانبه از رانندگان و کاربران اعلام کرد. همچنین، وی به پشتیبانی دقیق و ۲۴ ساعته‌ی تومن از کاربران و رانندگان و تسویه‌ی آنی با اپلکیشن راننده اشاره کرد و افزود که این‌ها جزو مزیت‌ها و تلاش‌های این استارتاپ برای جلب اعتماد رانندگان و کاربران خود بوده است.

وی اضافه کرد که درحال‌حاضر، بارکدهای طرح هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین به سیستم شاتوت در بانک شهر متصل است و روش پرداخت و تسویه‌ی حساب با رانندگان در این سیستم بانکی کاملا متفاوت با کسب‌وکار تومن است. ارزانی اذعان کرد که وصل‌شدن به شبکه‌ی بانکی بانک شهر باعث بدحسابی در پرداختی‌ رانندگان خواهد شد. عضو تیم توسعه‌ی کسب‌و‌کار اپلیکیشن تومن ادامه داد برخلاف تومن که هرروز قبل از ساعت ۱۰ و حتی در روزهای تعطیل با تمام رانندگان خود تسویه‌حساب می‌کند، امکان وقوع این اتفاق در بستر طرح هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین و بارکدهای واحد وجود ندارد.

به‌گفته‌ی ارزانی، فراهم‌نشدن این امکان و پیگیری‌نکردن، می‌تواند راننده را نیز از اقدام به پرداخت آنلاین منصرف کند و درصورت مشارکت تومان در این طرح، ضربه‌های جبران‌ناپذیر مالی را به این استارتاپ نیز وارد کند. وی به مشکل CRM (مدیریت ارتباط با مشتریان) و پشتیبانی سرویس بارکد پیشنهادی از سازمان فناوری اطلاعات شهرداری نیز اشاره کرد و آن را مبهم خواند.

ارزانی اضافه کرد که نمی‌شود تمامی مشکلات مدیریت ارتباط با مشتریان را به CRM «تهران من» محول کرد و تومن علاقه‌مند است تا بدون وابستگی وظیفه‌ی پشتیبانی از رانندگان و کاربران خود را بر عهده داشته باشد. او همچنین از مذاکره با دو شرکت برای استفاده از API تومن خبر داد و اعلام کرد که درصورت به‌توافق‌رسیدن در این مذاکرات و اگر پشتیبانی رانندگان و پرداخت کاربران برعهده‌ی تومان باشد، این شرکت‌ها می‌توانند از API تومن استفاده کنند.

آیا شما برای پرداخت هزینه‌ی تاکسی از روش آنلاین استفاده می‌کنید؟ نظر شما درباره‌ی طرح بارکد واحد و تأثیر آن بر کسب‌وکارهای این حوزه چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران تک تایمز به‌اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر