حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

خرید SSD اینترنال از شهرفافا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

قیمت‌های محصولات شهرفافا مناسب و غیر قابل رقابت است؛ زیرا کالاها مستقیما از تولیدکنندگان و نمایندگی‌های معتبر به‌صورت عمده و یک‌جا خریده می‌شود که دلیل آن قدرت خرید بسیار بالای شهر فافا است.

اضافه کردن هارددیسک یا حافظه‌ SSD در انواع اینترنال و اکسترنال، یک ترفند ساده و کم هزینه است تا به کمک آن بتوانید لپ‌تاپ یا کامپیوتر قدیمی خود را احیا کنید و خونی تازه درون رگ‌هایش جاری کنید. بااین‌حال یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت حافظه SSD، سرعت به مراتب بالای آن نسبت به هارددیسک است زیرا در اس اس دی از تکنولوژی حافظه‌ی فلش استفاده می‌شود که سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌کند. گذشته از سرعت بالا در انتقال داده‌ها، به دلیل حذف قطعات متحرک، امنیت داده‌ها حین انتقال هم در حافظه اس اس دی به خوبی تأمین و باعث مقاومت آن در برابر صدماتی می‌شود که حین حرکت و تکان خوردن ممکن است به وجود بیاید.

شهر فافا

حافظه‌ی SSD مناسب چه افرادی است؟

اگر قصد خرید حافظه برای سیستم خود را دارید و بین انتخاب SSD یا هارددیسک سردرگم هستید، قبل از هر چیزی به نیاز خود توجه کنید. خرید SSD برای افرادی که دائماً در سفر هستند و می‌خواهند لپ‌تاپ خود را همواره جا‌به‌جا کنند، گزینه‌ی مناسب‌تری است؛ زیرا امنیت SSD به مراتب بالاتر از هارددیسک است. همچنین، اگر با کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود کارهای گرافیکی سنگین انجام می‌دهید یا از نرم‌افزارهای سنگین مهندسی استفاده می‌کنید یا گیمر هستید و می‌خواهید که زمان لود بازی‌ها را کاهش دهید، خرید SSD بهترین انتخاب پیش روی شما است.

بنابراین اگر تا به اینجا تصمیم به خرید SSD گرفته‌اید، قبل از آن باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید انتخابی هوشمندانه و دقیق داشته باشید. ازاین‌رو، تصمیم گرفتیم تا راهنمای جامعی برای خرید SSD اینترنال در فروشگاه اینترنتی شهرفافا برای شما آماده کنیم.

نکاتی که هنگام خرید SSD باید در نظر بگیرید

ظرفیت حافظه SSD

هنگام خرید SSD اینترنال، اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، میزان حافظه‌ی آن براساس نیازتان است. برای مثال، اگر قصد انجام کارهای معمولی و روزانه روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ را دارید و نیازی به نصب برنامه‌های چندان سنگینی ندارید، خرید SSD با حافظه‌ی حدود ۱۲۰ گیگابایت کافی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، اگر قصد دارید کارهای گرافیکی سنگین روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر انجام دهید یا می‌خواهید برنامه‌های حرفه‌ای روی آن نصب کنید یا قصد دارید روی سیستم گیم بازی کنید، بهتر است به‌سراغ SSDهایی با حافظه‌های بیشتر و حداقل ۲۴۰ گیگابایت بروید.

 سرعت SSD

میزان سرعت حافظه‌ی اس اس دی براساس دو فاکتور سرعت خواندن و سرعت نوشتن تعیین می‌شود؛ اما سرعت خواندن و نوشتن در SSD برخلاف هارددیسک، به دو صورت ترتیبی و تصادفی تعیین می‌‌شود. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بر حسب مگابایت‌برثانیه مطرح می‌شود که درواقع، عملیات خواندن یا نوشتن تکه‌ی بزرگی از اطلاعات به‌صورت جمعی و بدون جست‌وجوی مکرر است. در این قسمت، باید اشاره کنیم که سرعت حافظه‌های SSD از هارددیسک به‌مراتب بیشتر است. درواقع، سرعت اس اس دی‌ها حدود ۵ تا ۵۰ برابر بیشتر از هارددیسک است.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی برای بلوک‌های کوچکی از داده‌ها، آن هم با دسترسی تصادفی و به‌صورت پراکنده کاربرد دارد. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی برحسب IOPS بیان می‌شود که عدد بیشتر برای آن، نشان‌دهنده‌ی قابلیت اجرای عملیات بیشتر در هر ثانیه است. جالب است بدانید که سرعت خواندن و نوشتن تصادفی در هاردها عموما 150 است؛ اما در اس اس دی‌ها تا 500K IOPS هم می‌رسد. البته این فاکتور برای کاربران خانگی چندان مهم نیست؛ بلکه اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که تعداد زیادی فایل کم‌حجم دارید، باید به این ویژگی اس اس دی توجه کنید.

فرم فاکتور

هنگام خرید اس اس دی، قبل از هر چیز باید به سازگاری آن به مادربرد کامپیوتر یا لپ‌تاپ توجه کنید. حافظه‌های اس اس دی در دو استاندارد 2.5 اینچی و M.2 در بازار موجود هستند که نوع M.2 خودش به دو نوع M.2 SATA و M.2 PCIe تقسیم می‌شود.

حافظه‌های اس اس دی 2.5 اینچی با درگاه SATA سازگاری دارند؛ اما مرسوم است که از درگاه SATA 3 با سرعت 6 گیگابیت‌برثانیه استفاده شود. البته می‌توانید این SSDها را به درگاه‌های SATA 2 و SATA 1 هم وصل کنید؛ اما باید بدانید که در این حالت‌ها، سرعت اس اس دی به‌ترتیب یک‌دوم و یک‌چهارمِ حالت قبل می‌شود.بااین‌حال، باز سرعت SSD حتی در این شرایط هم، بیشتر از هارددیسک است.

شهر فافا

یکی دیگر از مرسوم‌ترین حافظه‌های اس اس دی در بازار، اس اس دی‌های M.2 بوده و حافظه‌های SSD از نوع M.2 PCIe سریع‌ترین نوع حافظه SSD هستند. معمولا اغلب اس اس دی‌های موجود در بازار در این نوع، از رابط PCIe Gen3x4 بهره می‌برند؛ اما تعدادی اس اس دی قدرتمند هم وجود دارد که از رابط نسل چهارم PCIe بهره برده و سرعتشان حدودا دوبرابر نسل سوم است. اس اس دی‌های M.2 PCIe درحال‌حاضر در چهار اندازه‌ی 2242، 2260 و 2280 و 22110 تولید می‌شوند؛ اما مرسوم‌ترین اندازه این نوع SSDها 2280 است. بنابراین قبل از خرید SSD از این نوع، باید دقت کنید که کدام‌یک با مادربرد سیستم شما سازگار است. اغلب مادربردهای کامپیوترها از هر سه اندازه پشتیبانی می‌کنند؛ اما لپ‌تاپ‌ها معمولا تنها با یکی از این سه اندازه سازگار هستند. ضمنا در نظر داشته باشید که اگر سیستم شما با هر سه اندازه از SSD سازگار است، بهتر است به فکر خرید اس اس دی اینترنال با اندازه‌ی کوچک‌تر باشید؛ زیرا معمولا هرچه اندازه‌ی اس اس دی کوچک‌تر باشد، سرعت آن بیشتر است.

استاندارد دیگر حافظه‌ی اس اس دی SATA M.2 است که سرعتش با اس اس دی‌های 2.5 اینچی SATA یکی است؛ اما اندازه‌ی آن با اس اس دی‌های M.2 PCIe برابری می‌کند.

بااین‌حال، اگر سیستم شما از هر دو درگاه SATA و PCIe پشتیبانی می‌کند و برای شما سرعت بیشتر از قیمت اهمیت دارد، بهتر است به‌سراغ خرید اس اس دی از نوع M.2 PCIe بروید.

خرید SSD با فرم فاکتورهای M.2 و 2.5 اینچی از فروشگاه اینترنتی شهرفافا

طول عمر

هنگام خرید SSD باید به طول عمر آن هم توجه کنید. برای سنجش طول عمر حافظه SSD باید دو فاکتور MTBF و TBW را در نظر بگیرید که MTBF میانگین زمان بین دو خرابی و TBW هم میزان عمر مفید برحسب میزان نوشتن روی اس اس دی را مشخص می‌کند. تولیدکننده حافظه SSD این دو فاکتور را برای آن تخمین می‌زند و مشخص می‌کند و احتمال اینکه اس اس دی زودتر از زمان تعیین‌شده خراب شود، تقریبا بسیار کم است.

میزان MTBF در حافظه‌های SSD معمولا بین یک تا دو میلیون ساعت است؛ اما میزان TBW برای اغلب کاربران بیشتر از چیزی است که به آن نیاز پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال، اس اس دی مقرون‌به‌صرفه با میزان TBW حدود ۵۰ ترابایت درصورتی‌که روزانه ۵ گیگابایت اطلاعات روی آن نوشته شود، برای مدت بیش از ۲۷ سال دوام می‌آورد؛ بنابراین، از بابت میزان TBW به‌هیچ‌عنوان نگران نباشید.

بهترین برند حافظه SSD

زمانی‌که پای بهترین برند حافظه SSD در میان باشد، سامسونگ برندی بی‌رقیب است که بیشترین سرعت و طول عمر و کارایی را ارائه می‌کند. قیمت حافظه SSD سامسونگ از سایر برندها بیشتر است؛ اما فراموش نکنید که قیمت گران، تنها بهایی معقول است که برای داشتن ویژگی‌هایی مانند سرعت و کارایی درخورتوجه باید بپردازید.

خرید مقرون‌به‌صرفه‌ترین حافظه SSD از برند سامسونگ

درمقابل، برند Lexar اقتصادی‌ترین حافظه‌های SSD را راهی بازار می‌کند. درواقع، رابطه‌ی قیمت و سرعت و کارایی حافظه‌های این برند رابطه‌ی جذاب و طلایی است. ضمنا باید اشاره کنیم که ارزان‌قیمت‌ترین حافظه‌های اس اس دی 2.5 اینچی SATA موجود در بازار متعلق به برند Lexar هستند.

خرید مقرون‌به‌صرفه‌ترین حافظه SSD از برند Lexar

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر