طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا: عرضه گوشی ها و لپ تاپ ها بدون اپلیکیشنِ ازپیش‌نصب‌شده

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پیش‌نویس جدید لایحه‌ی خدمات دیجیتالی اتحادیه‌ی اروپا اعلام می‌کند کسب‌و‌کارها نباید اجازه داشته باشند که اپلیکیشن‌های اختصاصی خودشان را روی محصولات سخت‌افزاری همچون لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند به‌صورت پیش‌فرض نصب کنند.

طبقنوشته‌ی رسانه‌ی فایننشال تایمز، این پیش‌نویس توصیه می‌کند قانونی وضع شود که نگذارد شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری، موسوم ‌به بیگ تگ یا Big Tech، سرویس‌های اختصاصی‌شان را در وب‌سایت یا پلتفرم‌های خود از دیگر سرویس‌ها متمایز کنند.

پیش‌نویس جدید لایحه‌ی خدمات دیجیتالی می‌گوید اقداماتی که بیگ تک انجام می‌دهند باعث ضرررسیدن به رقبا می‌شود و با قوانین آنتی‌تراست (ضدانحصار) هم‌خوانی ندارند.

براساس گزارش جدید رسانه‌ی بلومبرگ، لایحه‌ی جدید احتمالا دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹)‌ کامل رونمایی می‌شود و جزئیاتش دردسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

بلومبرگمی‌نویسد این لایحه پلتفرم‌های مختلف را مجبور می‌کند داده‌‌های مشتریان را با رقبای تجاری خود به‌اشتراک بگذارند و شرکت‌های مختلف نمی‌توانند سرویس‌های اختصاصی خودشان را در پلتفرم‌های جست‌و‌جو درمقایسه‌با سرویس‌های رقیب در اولویت بالاتر قرار دهند.

اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید ازطریق پیش‌نویس جدید لایحه‌ی خدمات دیجیتالی در تلاش است رفتارهای ناعادلانه را به پیروی از قوانین وادار کند. یکی از بخش‌های مهم قانون جدیدی که اتحادیه‌ی اروپا در پی وضع آن است، به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که پلتفرم‌های جست‌و‌جو دارند. اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید این شرکت‌ها نباید سرویس‌هایی که به‌صورت اختصاصی توسعه داده‌اند، در پلتفرم‌های جست‌و‌جو در اولویت قرار دهند. همچنین، اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید کاربران باید بتوانند تمامی اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی دستگاه را حذف کنند. 

وضع قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند خبر بسیار بدی برای شرکت‌های بزرگی نظیر اپل و دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند باشد. این قانون می‌تواند آن دسته از تولیدکنندگان تبلت و لپ ‌تاپ را تحت‌تأثیر که محصول خود را با اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده به بازار عرضه می‌کنند.

برخی از طرح‌های پیشنهادی جدید که هنوز به‌صورت قانون درنیامده‌اند، توصیه می‌کنند که روی فعالیت‌های تبلیغاتی دو غول صنعت تبلیغات آنلاین، یعنی گوگل و فیسبوک، دقیق‌تر نظارت شود. در این طرح‌ها، آمده است که گوگل و فیسبوک باید مجبور شوند سالانه جزئیات دقیق معیارهای خود برای انجام تبلیغات را اعلام کنند.

گزارش‌های اخیر می‌گویند که این طرح‌های پیشنهادی در مراحل اولیه هستند و ممکن است تا زمان نهایی‌شدن، تغییراتی به‌خود ببینند. این طرح‌ها برای تأییدشدن به حمایت نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و پارلمان اروپا نیاز دارند. بنابراین، احتمالا تا رسمی‌شدن این قوانین چند سال فاصله داریم.

بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا پیش‌تر سابقه‌ی انجام اقداماتی مشابه را دارد؛ به‌ویژه علیه گوگل. برای مثال در سال ۲۰۱۷، اتحادیه‌ی اروپا گفت گوگل سرویس‌های خود را ناعادلانه در موتور جست‌و‌جویش اولویت‌بندی می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، گوگل جریمه شد. سال بعد نیز اتحادیه‌ی اروپا گوگل را به‌دلیل پرداخت پول به شرکت‌های سازنده‌ی گوشی برای نصب پیش‌فرض موتور جست‌و‌جوی اختصاصی این شرکت روی دستگاه‌هایشان باردیگر جریمه کرد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر