طرح غربالگری در پایتخت، به‌دلیل کمبود لوازم آزمایشگاهی متوقف شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در تشریح آخرین وضعیت شهر تهران در مقابله با بیماران کرونایی، به توقف طرح غربالگری اشاره کرد. به‌گفته‌ی کرمی محمدی، باتوجه‌به افزایش مبتلایان به کویید ۱۹، طرح غربالگری بیماران کرونایی در پایتخت متوقف شده و علت اصلی آن هم کمبود لوازم آزمایشگاهی است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اجرا نشدن طرح غربالگری و همچنین بی توجهی به رعایت فاصله‌‌‌ی اجتماعی در اماکن پرازدحام را محرکی برای وقوع موج بزرگ کووید ۱۹ در کلان‌شهر تهران می‌داند. رضا کرمی محمدی، همچنین اضافه کرد که طرح غربالگری، با همکاری شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اجرایی و عملیاتی شد و هدف آن، شناسایی افراد کرونایی بود.

طبق آخرین آمار رسمی که فروردین‌ماه، از سوی وزیر بهداشت اعلام شده بود، با غربالگری بیش از ۷۰ میلیون ایرانی، افراد دارای علائم کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ایزوله شده بودند. غربالگری کرونا، تا چند ماه گذشته به‌صورت مرتب انجام می‌شد؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد انجام آن مدتی است که متوقف شده؛ به‌اعتقاد برخی کارشناسان، غربالگری کرونا به‌علت تغییر مداوم وضعیت افراد چندان نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

در ادامه بخوانید:

به‌گفته‌ی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هر چند امکانات بیمارستان‌ها درحال‌حاضر از نظر کمی و کیفی بهتر از گذشته است، بااین‌حال، کادر درمانی که از اسفندماه گذشته درگیر کرونا بوده‌اند، فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز، با اشاره به شکل‌گیری موج سوم کرونا در کشور، اعلام کرد که ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده است. به‌گفته‌ی پیام طبرسی، در دو هفته‌ی گذشته، بیماران با علائم مشابه ولی شدیدتر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند. وی به همین دلیل درمان و بهبودیافتن بیماران مبتلا به کرونا را در مقایسه با ماه‌های گذشته، دشوار‌تر اعلام کرد.

طبرسی با اشاره به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته، اذعان کرد که بالاترین میزان بستری‌شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش‌های ICU، مربوط به روزهای اخیر بوده است.

به‌گفته‌ی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، بسیاری از بیماران کرونایی که لازم است در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شوند، همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند. وی علت این امر را افزایش چشم‌گیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت های ویژه و به‌دنبال آن کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه اعلام کرد.

پیام طبرسی، همچنین اظهارداشت که با وجود پیوستن بیشتر بیمارستان‌های تهران به مدار ارایه‌ی خدمات کرونایی، پایتخت همچنان با کمبود تخت‌های بستری رو‌به‌رو است.

به‌گفته‌ی طبرسی، بیشترین قربانیان ویروس کرونا، مانند روزهای اول، سالمندان و افراد در معرض خطر هستند؛ ولی این موضوع به معنی تضمین سلامتی سایر افراد و مخصوصا جوانان نیست. طبرسی به موارد متعددی در موج سوم شیوع کرونا اشاره کرد که بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و عامل بیماری‌زای دیگری، درگیر ابتلا به این بیماری در فرم‌های شدیدتر شده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر