حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

امسال بیش ‌از ۱۰۰ هزار شغل در صنعت نفت و گاز از بین رفته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

صنعت نفت‌وگاز در دوران دنیاگیری ویروس کرونا صرفا با افت ارزش مواجه نشد و گزارش‌های جدید اعلام می‌کنند تعداد شغل‌های این صنعت نیز به‌طور درخورتوجهی کاهش پیدا کرده است. براساس گزارش مفصل رسانه‌ی دلویت (Deloitte)، بیش از ۱۰۷،۰۰۰ شغل از شغل‌های مربوط به صنایع نفت و گاز طبیعی و موادشیمیایی در ایالات متحده‌ی آمریکا بین ماه‌های مارس تا آگوست ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹) از بین رفته است. خبرگزاری دلویت گزارش جدید خود را با محوریت آینده‌ی شغل‌های مربوط به صنایع نفت و گاز منتشر کرد. این خبرگزاری می‌گوید در بازه‌ی زمانی یادشده، سریع‌ترین نرخ اخراج نیروی صنعت نفت‌وگاز در تمام دوران شاهد بوده‌ایم.

صنعت نفت و گاز معمولا به‌دلیل سرعت رشد مطلوب و پررونق‌بودن شناخته می‌شود و ازدست‌رفتن این تعداد شغل در بازه‌ی زمانی چندماهه، دست‌کمی از اتفاقب فاجعه‌بار ندارد. مطالعه‌ی جدید دلویت اعلام می‌کند در سال ۲۰۱۴،‌ همان سالی که عربستان سعودی برای حفظ سهمش در بازار قیمت عرضه‌ی نفت خود را تا حدی کاهش داد، آثار ایجادشده بر کارکنان صنعت نفت‌وگاز تشدید شد.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، نوسان یک‌دلاری قیمت نفت روی ۳،۰۰۰ شغل این صنعت اثر گذاشته است گ که در حوزه‌ی اکتشاف و تولید و خدمات مرتبط ‌به نفت فعالیت می‌کنند. دلویت می‌گوید در دهه‌ی ۱۹۹۰، این تعداد برابر با ۱،۵۰۰ شغل بود؛ یعنی همان دورانی که افزایش قیمت نفت باعث شد تعداد شغل‌های مرتبط به نفت افزایش خیره‌کننده‌ای پیدا کند. سال ۲۰۱۵، اکثر شغل‌های مربوط به نفت تا حد زیادی وابسته به قیمت بوده‌اند؛ بااین‌حال، در آن دوره‌ی زمانی شغل‌ها به‌جای ازبین‌رفتن افزایش پیدا می‌کردند؛ زیرا قیمت نفت سیری صعودی داشت.

در آن دوران، شغل‌هایی که ممکن بود از بین بروند، ازلحاظ تئوری می‌توانستند در زمانی سریع بازگردند؛ بااین‌حال، این‌بار اوضاع فرق می‌کند. دلویت می‌گوید اکثر شغل‌هایی که در بازه‌ی مارس تا آگوست از بین رفته‌اند، احتمالا در زمانی سریع ‌بازگشت‌پذیر نیستند. گزارش دلویت با درنظرگرفتن معیارهای مختلف اعلام می‌کند اگر قیمت نفت به‌ازای هر بشکه حدودا ۴۵ دلار باقی بماند (درحال‌حاضر، قیمت بسیار ارزان‌تر است)، ۷۰ درصد از شغل‌هایی که از بین رفته‌اند، تا پیش از پایان سال آینده‌ی میلادی بازنخواهند گشت. 

قیمت نفت روی بخش‌ها و محصولات مختلفی اثر می‌گذارد. دلویت می‌گوید کاهش قیمت نفت و ازبین‌رفتن شغل‌ها رشد اقتصادی کشورها را به‌خطر می‌اندازد و روی ثبات سیاسی آمریکا هم اثرگذار است. دلویت می‌نویسد آثار ناشی از این اتفاق در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توانند ضررهای زیادی به‌بار بیاورند. هفته‌ی گذشته، S&P Global در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نحوه‌ی رفتار مردم در پی دنیاگیری ویروس کرونا (افزایش دورکاری) و آثار اقتصادی ناشی از این دنیاگیری بدین‌معنی است که احتمالا در بلندمدت، تقاضا برای نفت ۲٫۵ میلیون بشکه در هر روز کاهش پیدا کرده است. بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ نفت نیز اعلام کرده‌اند که به‌احتمال زیاد، میزان تقاضا برای نفت به دوران پیش از کرونا برنخواهد گشت.

در ادامه بخوانید:

افزون‌براین، تغییرات محسوس صنایع نفت‌وگاز را به‌ویژه در اروپا فراموش نکنید. Shell ،BP ،Total ،Equinor و دیگر شرکت‌های اروپایی حوزه‌ی انرژی متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۵۰، میزان انتشار گازهای آلاینده را به صفر خالص برسانند که درنتیجه‌ی آن شغل‌های زیادی از بین خواهد رفت. این فرایند باید به‌سرعت انجام شود. تاکنون، میلیاردها دلار پول در این زمینه خرج شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیس از ۲۰،۰۰۰ شغل صرفا در BP و Shell از بین رفته‌اند. اینکه ازدست‌رفتن شغل‌ها در BP و Shell به‌دلیل رفتن به‌سمت هدف اصلی، یعنی ازبین‌بردن گازهای آلاینده است یا از تغییرات قیمت نفت نشئت می‌گیرد، موضوعی است که فعلا نمی‌دانیم؛ اما احتمال می‌دهیم هر دو عامل دخیل باشند. 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز دراین‌باره چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر