ايتنا – ترفندهای جدید کلاهبرداران سایبری

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا اظهار داشت : کاربران با مشاهده تبلیغ ارائه اینترنت هدیه دانش آموزی در شبکه‌های مجازی؛ بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی برای دریافت هدیه وارد لینک معرفی می‌شوند که کاملاً تقلبی است و اطلاعات کاربران را مطالبه می‌کنند و پس از هدایت به یک سایت جعلی درگاه بانکی مبالغ مختلفی از کاربران سرقت می‌کنند.

به گزارش تک تایمز از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، رئیس پلیس فتا پایتخت بیان داشت : مجرمان سایبری سعی می‌کنند بنابر نیاز جامعه و درخواستی که کاربران از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند، دام خود را پهن کنند؛ متأسفانه در چند ماه اخیر با توجه به فراگیری خدمات پرداخت در شبکه‌های اجتماعی شاهد شگرد‌های نوظهوری بودیم که برغم تلاش شبانه روزی مجموعه پلیس فتا و بازداشت چند گروه از متهمان باز هم شاهد ظهور شیوه‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی هستیم.

رئیس پلیس فتا تهران از مردم تقاضا کرد: به هیچ وجه به این گونه تبلیغات توجهی نکنند، به این تبلیغات که در فضای مجازی وجود دارد دقت نظر بیشتری داشته باشند تا به دام کلاهبرداران سایبری نیفتند.

سرهنگ گودرزی افزود: در کنار این موضوع شگرد‌های دیگری نیز اتفاق افتاده است و برای مثال در موضوع ثبت نام در سامانه سجام که عده زیادی برای ثبت نام در آن اقدام کرده بودند کلاهبرداران با تهیه نشانی جعلی و پیوند یا لینک درگاه بانکی اقدام به کلاهبرداری و سرقت از حساب‌های متهمان می‌کردند.

این مقام مسئول درباره شیوه کار آنان نیز گفت: نشانی سامانه سجام به کلی جعل شده بود و پیوند درگاه بانکی هم به هیچ عنوان به سایت اصلی هدایت نمی‌شد بلکه به سایت جعلی انتقال می‌یافت و در نهایت اطلاعات فردی و بانکی فرد سرقت می‌شد.

وی بیان داشت : مناسب‌ترین کار برای پیشگیری از این کلاهبرداری‌ها آن است که ابتدا درباره پیوند‌ها یا لینک‌هایی که در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود، دقت شود، در صورتی که قصد ورود به هر سایتی دارید حتماً نشانی آن را بدانید و خودتان وارد بکنید و از جستجو کردن در موتور‌های جستجوگر اجتناب کنید، زیرا معمولاً به نشانی‌های تقلبی هدایت می‌شوید.

رئیس پلیس فتا تهران به موضوع کلاهبرداری از طریق خرید شارژ در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهروندان برای خرید شارژ در موتور‌های جستجوگر کلمه خرید شارژ را درج می‌کنند که متأسفانه معمولاً سایت‌هایی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که تقلبی و جعلی هستند و با این روش از حساب بانکی آن‌ها سرقت می‌شود . 

این مقام انتظامی از شهروندان خواست: هرگونه موارد مشابه را سریعا از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اطلاع رسانی  کنند تا اقدامات لازم جهت رسیدگی انجام شود.  

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر