حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نوبل شیمی ۲۰۲۰ به پاس کشف روش ویرایش ژن کریسپر برای نخستین‌بار به دو زن اهدا شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

جایزه نوبل امسال در شاخه‌ی شیمی به پاس کشف سامانه ویرایش ژن کریسپر کس ۹ (CRISPR/Cas9) به دو دانشمند زن اهدا شد. کریسپر به دانشمندان امکان داده است برای نخستین‌بار تغییرات دقیق را در DNA یا مولکول کشیده‌‌ای اعمال کنند که دربردارنده کد حیات برای بسیاری از موجودات زنده ازجمله انسان است. جایزه نوبل شیمی بین امانوئل شارپنتیه، مدیر واحد علوم پاتوژن‌ها در موسسه ماکس پلانک در برلین و جنیفر دودنا، استاد تمام بیوشیمی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تقسیم خواهد شد.

پژوهشگران گیاه‌شناس از ابزار کریسپر که اغلب با عنوان قیچی ژنتیکی دقیق شناخته می‌شود، به‌منظور توسعه‌ی محصولاتی زراعی استفاده می‌کنند که دربرابر آفات و خشکسالی مقاوم باشند. این روش در پزشکی در کارآزمایی‌های بالینی درمان‌های جدید سرطان کاربرد دارد و پژوهشگران درتلاش هستند تا از آن برای درمان برخی بیماری‌های ارثی بهره بگیرند. به‌گفته‌ی کلز گوستافسون، رئیس کمیته‌ی شیمی نوبل، کریسپر در تمام علوم به‌کارگرفته می‌شود.

در ادامه بخوانید:

این نخستین‌بار است که نوبل شیمی به دو زن اهدا می‌شود. شارپنتیه پس از اطلاع از بردن نوبل در تماسی تلفنی گفت «بسیار خوشحال هستم که این جایزه به دو زن اهدا می‌شود. امیدوارم این پیامی مثبت برای دختران و زنان جوانی باشد که می‌خواهند مسیر علم را دنبال کنند.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر