حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آیا AMD در پی تصاحب Xilinx با مبلغ ۳۰ میلیارد دلار است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وال‌استریت ژورنال در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه نوشت AMD برای رقابت جدی‌تر با شرکت‌های اینتل و انویدیا در حوزه‌ی تولید تراشه با شرکت زایلینکس (Xilinx) که در حوزه‌ی تولید مدارمجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) فعالیت می‌کند، وارد مذاکرات جدی شده است. آن‌طور که وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند، قرارداد نهایی بین AMD و زایلینکس شاید تا ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

ظاهرا مذاکرات بین دو شرکت برای مدتی متوقف شده بود، اما به‌تازگی مجددا آغاز شده است. فعلا هیچ‌چیز قطعی نیست و شاید زایلینکس هیچ‌گاه به زیرمجموعه‌ی AMD تبدیل نشود؛ اما بنابه‌نوشته‌ی وال‌استریت ژورنال، شاید تا هفته‌ی آینده تصمیم قطعی اعلام شود. متأسفانه مقامات AMD تاکنون در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. 

زایلینکس در بین علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار، بیشتر به‌خاطر تولید مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر شناخته می‌شود. AMD و زایلینکس پیش‌تر سابقه‌ی همکاری نزدیک با یکدیگر را دارند؛ در آن زمان دو شرکت روی پروژه‌هایی در حوزه‌ی یادگیری عمیق همکاری کردند. نتیجه‌ی همکاری آن‌ها ارائه‌ی راهکاری از سوی زایلینکس در حوزه‌ی یادگیری عمیق برای تراشه‌های قدرتمند سری EPYC شرکت AMD بود. 

مدارهای مجتمع FPGA، قطعاتی نیمه‌هادی هستند که می‌توان پیکربندی آن‌ها را به‌سرعت تغییر داد. درواقع این مدارها پس از ساخت، توسط طراح، قابل‌ برنامه‌ریزی در محل خود هستند و به‌همین دلیل به آن‌ها، «برنامه‌پذیر در محل» گفته می‌شود. متخصصان سخت‌افزار می‌گویند قطعات FPGA نسبت‌به دیگر قطعات نیمه‌هادی همچون پردازنده‌های مرکزی (CPU) و پردازنده‌های گرافیکی (GPU) دارای یک‌سری مزیت خاص هستند که تنوع بالایی از وظایف کاری را شامل می‌شود و همین موضوع اهمیت این نوع مدارهای مجتمع را بالا می‌برد.

زایلینکس طی سال‌های فعالیتش به فناوری‌های پیشرفته و پرتعدادی دست یافته است که درصورت عقد قرارداد ۳۰ میلیارد دلاری، تمامی این فناوری‌ها دردسترس AMD قرار خواهد گرفت. یکی از آن‌ها معماری ACAP (پلتفرم شتاب‌بخش رایانشی انطباق‌پذیر) نام دارد که از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کند. نسل جدید ACAP زایلینکس Versal Premium نام دارد و مزیت‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهد.

ACAP همان FPGA است که چندین سطح حافظه‌ی توزیع‌شده، بلوک‌های DSP قابل‌برنامه‌ریزی با سخت‌افزار، یک SoC چند هسته‌ای و یک یا تعداد بیشتری موتور رایانشی دارد. ACAP زایلینکس از رابط PCIe 5.0 و اینترکانکت CXL پشتیبانی می‌کند و ترنسیور 112G و هسته‌های اترنت 600G دارد. ACAP همچنین پهنای باند ۱۲۳ ترابایت‌برثانیه در سراسر شبکه-روی-چیپِ (NOC) خود ارائه می‌دهد. 

اضافه کردن فناوری‌های زایلینکس به محصولات AMD می‌تواند به تولید قطعاتی ختم شود که ترکیب CPU و FPGA هستند. این نوع استراتژی تا حد زیادی با روش کار AMD مبتنی‌بر طراحی چیپلت (Chiplet) سازگاری دارد. همچنین بعید نیست اگر در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تولید پردازنده‌های دیتاسنتر EPYC با چیپلت‌های مجتمع FPGA باشیم تا این پردازنده‌ها بتوانند وظایف کاری مرتبط‌به هوش مصنوعی را سریع‌تر انجام دهند. 

فناوری‌های زایلینکس شامل مواردی دیگری هم هستند. یکی از این فناوری‌ها گزینه‌های پیشرفته‌ای برای اتصال ارائه می‌دهد و می‌تواند در معماری‌های گران‌قیمت دیتاسنترها برای افزایش قدرت آن‌ها به‌کار گرفته شود. تصاحب زایلینکس باعث می‌شود AMD به مجموعه‌ی متنوعی از فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف دست پیدا کند. سازنده‌ی FPGA هم‌اکنون در حوزه‌های مختلف نظیر خودرو، هوافضا و دفاعی،‌ دیتاسنتر، رایانش سریع (HPC)، اینترنت اشیاء (IoT) و توسعه‌ی نرم‌افزار حضور دارد.

در سال ۲۰۱۵ اینتل بزرگ‌ترین رقیب زایلینکس به‌نام Altera را با پرداخت ۱۶٫۷ میلیارد دلار تصاحب کرد (این شرکت نیز توانایی ساخت FPGA دارد). به‌دنبال تصاحب Altera، اینتل منابع این شرکت را درون واحد تجاری گروه راهکارهای قابل‌برنامه‌ریزی (PSG) خود ادغام کرد. همچنین مدتی پیش شاهد تصاحب آرم توسط انویدیا با قراردادی به‌ارزش ۴۰ میلیارد دلار بودیم. اگر AMD موفق‌به تصاحب زایلینکس شود قطعا به‌شکلی جدی‌تر اینتل و انویدیا را به‌چالش خواهد کشید. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر