حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

از مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات چه می‌دانید؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


به گفته مسوولان ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو و رایانامه های بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن، می‌توان خدمات باکیفیت‌تر و ارزان‌تری ارائه داد.

به گزارش ایسنا،  طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد، اما اساس شبکه ملی از سال ۱۳۹۲ در شورای عالی فضای مجازی بازتعریف شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تصویب‌شده در سال ۱۳۹۵ نیز آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

همان زمان شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه‌ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره‌سازی)، خدمات نام و نشان‌گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام‌رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز اکثر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.

یکی از مهمترین اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات، مرکز داده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ویدئوی «ایران هوشمند»، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات که اواخر شهریور ماه با تلاش متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت ظرف کمتر از شش ماه طراحی و آماده بهره‌برداری شد را مورد بررسی قرار داده است. در سال ۱۳۹۹ دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز راه‌اندازی شد. ماه گذشته نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان مرکز داده مادر در منطقه بومهن به بهره‌برداری رسید.

این مرکز دارای ظرفیت ۱۳ هزار و ۶۰۰ هسته پردازشی، فضای ذخیره‌سازی ۱۰ پتابایت، مرکز تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت‌برثانیه و مرکز دیتای بین‌المللی با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه است. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست با ۱۰۰ رک و ۱۰۰۰ سرور قدرتمند راه‌اندازی شده است تا از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو و رایانامه های بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند. با استفاده از ظرفیت این مرکز، پیام‌رسان‌ها،‌ موتورهای جست‌وجو، تولیدکنندگان محتوا خدمات مناسب‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

با ایجاد مرکز تبادل ترافیکی در کنار مرکز مادر داده، تبادل ترافیکی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا تسهیل می‌شود، مصرف تولید محتوای داخل نسبت به پهنای باند اینترنت تقویت می‌شود و نقاط حضور شبکه دیتای بین‌الملل برای تمرکززدایی ترافیکی از تهران و رعایت پدافند غیرعامل بیشتر می‌شود.

متخصصان شرکت زیرساخت وزارت ارتباطات ظرف کمتر از شش ماه،‌ مرکز داده مادر کشور را طراحی و آماده بهره‌برداری کردند تا یکی از مهمترین اجزای طرح کلان و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری برسد و گام بلند دیگری برای ایجاد رونق «اقتصاد دیجیتال» و «ایران هوشمند» برداشته شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر