حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مدیر سابق اپ‌استور: اپل از قوانین مانند سلاح علیه رقبا استفاده می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مدیر سابق اپ‌استور اپل در گفت‌وگو با کمیته‌ی ضدانحصاری کنگره گفت که کوپرتینویی‌ها از قوانین پیچیده‌ی خود مانند سلاح علیه رقبا استفاده می‌کنند. او از پلتفرم اپل آرکید (Apple Arcade) به‌عنوان مدرکی دال‌بر این ادعا یاد کرد. وی درادامه گفته است اپل اشتراک سرویس بازی اپل آرکید را ارائه می‌کند؛ درحالی‌که سرویس‌هایی نظیر Xbox Game Pass را مسدود کرده است.

فیل شومیکر، مدیر اسبق اپ‌استور، گفته است که اپل قوانین خودسرانه‌ای می‌سازد که با دستاویز قراردادن آن‌ها، بتواند سرویس‌های رقبا را مسدود کند و این سرویس‌ها در اپلیکیشن‌های او دردسترس کاربران قرار نگیرند.

بنابر گزارش Business Insider، شومیکر در اظهارات ۴۵۰ صفحه‌ای خود گفته است که اپ‌استور اپل در گوشی‌های آیفون و تبلت آیپد سرویس‌های بازی مبتنی‌بر پرداخت حق اشتراک مانند Xbox Game Pass مایکروسافت و Stadia گوگل را ارائه نمی‌کند. براساس سخنان مدیر سابق اپ‌استور اپلیکیشن‌هایی که در رقابت با سرویس‌های ارائه‌شده‌ی اپل قرار می‌گیرند، معمولا در فرایند بررسی ورود به اپ‌استور دچار مشکلاتی می‌شوند.

شومیکر به این نکته اشاره کرده است که اپل آرکید، پلتفرم سرویس اشتراکی بازی اپل، مهم‌ترین دلیل برای دردسترس‌نبودن سایر سرویس‌های اشتراکی بازی در دستگاه‌های آیفون و آیپد است. وی درادامه تشریح کرد:

اپل آرکید ازجمله اپلیکیشن‌هایی است که وقتی توسعه‌دهندگان دیگر آن را به اپ‌استور ارائه می‌کنند، اپل به آن تأییدیه نمی‌دهد؛ اما اپل اپلیکیشن خود را با اینکه برخلاف دستورالعمل‌های وقت اپ‌استور بود، وارد فروشگاه اپلیکیشن خود کرد.

شومیکر گفت:

اپل دستورالعمل‌های تأیید یا رد خودسرانه و قابل‌بحثی در اپ‌استور اجرا می‌کند و با سوءاستفاده از کنترلش بر اپ‌استور، آن را به سلاحی علیه رقبا تبدیل کرده است.

ناگفته نماند که اپل برای حل این مشکل راهکاری ارائه کرده است. بدین‌ترتیب، اپلیکیشن‌هایی که فهرستی از بازی‌ها را ارائه می‌کنند، باید هر بازی موجود در سرویس را جداگانه به‌منظور تأیید به اپ‌استور ارسال کنند. این دقیقا رویکردی است که GameClub به‌کار گرفته و درحال‌حاضر در اپ‌استور دردسترس است.

اپلیکیشن GameClub مجموعه‌ی وسیعی از بهترین بازی‌های موبایلی تاریخ را ارائه می‌کند که همچنان در حال افزایش است. این برنامه بدون تبلیغات اضافی یا پرداخت‌های مازاد دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. تمام بازی‌های موجود در هر زمان و مکانی می‌توانند آفلاین اجرا شوند و هر هفته بازی‌های جدید نیز به مجموعه اضافه می‌شوند.

گیم‌کلاب امکان خرید اشتراک با پرداخت درون‌برنامه‌ای را نیز فراهم می‌کند؛ بنابراین، کاربران درصورت تمایل می‌توانند اشتراک ۳۰ روزه‌ی این اپلیکیشن را بخرند و به تمام بازی‌ها دسترس داشته باشند یا اینکه با انتخاب اشتراک خرید درون‌برنامه‌ای، فقط برای برخی بازی‌های انتخابی مبلغ اشتراک را بپردازند.

در ادامه بخوانید:

این بدین‌معنا است که اپل در سال نخست سهم ۳۰ درصدی و بعد از آن ۱۵ درصدی دریافت خواهد کرد. منظور شومیکر با ایجاد ممناعت برای رقبا در همین التزام بی‌مورد به تأیید تک‌به‌تک اپلیکیشن‌ها برای ورود به اپ‌استور نهفته است. به‌عقیده‌ی او، برخورد متفاوت با بازی‌ها درمقایسه‌با سایر محتواهای قابل‌دانلود ازجمله قوانین ساختگی و خودسرانه‌ای است که اپل از آن‌ها استفاده می‌کند. شومیکر برای مثال می‌گوید:

باتوجه‌به این موضوع که اپل سرویس‌هایی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای را بدون بررسی تک‌به‌تک تمام محتواهای موجود در آن‌ها مجاز می‌داند، چرا نمی‌تواند همین سیاست را درقبال سرویس‌های ارائه‌کننده‌ی بازی به‌کار گیرد؟

اپل در پاسخ اولیه به این پرسش گفته است که بازی‌ها به‌دلیل ماهیت تعاملی‌شان متفاوت از فیلم و موسیقی تلقی می‌شوند. همچنین، مصرف‌کنندگان انتظارات متفاوتی از این دو گروه دارند. با‌این‌همه، درادامه باید منتظر ماند تا ببینیم اپل چگونه پاسخ رسمی این پرسش‌ها را خواهد داد. همه‌ی کاربران انتظار پاسخ‌های کامل‌تری از اپل دربرابر گزارش‌های ضدانحصاری دارند. علاوه‌براین، قرارگرفتن مدیر سابق اپ‌استور علیه اقدامات شرکت و ارائه‌ی مدارک کار را برای اپل دشوارتر خواهد کرد. مایکروسافت نیز گفته است که همچنان منتظر دستیابی به توافق بر سر مشکل برای سرویس Xbox Game Pass با اپل است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی خدمات اپ‌استور چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر