اگزینوس ۱۰۸۰ اولین پردازنده ۵ نانومتری سامسونگ خواهد بود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نسخه جدیدتر و بهتر اگزینوس ۹۸۰، به احتمال قوی اگزینوس ۱۰۸۰ نام خواهد گرفت و یک محقق سامسونگ اطلاعاتی را در رابطه با آن فاش کرده است. این پردازنده قوی‌ترین ساخته سامسونگ در سال ۲۰۲۱ نخواهد بود اما در گوشی‌های بالارده ۵G سامسونگ استفاده خواهد شد. احتمالا شرکت ویوو نیز از این پردازنده در گوشی‌های سری X خود استفاده خواهد کرد.

اگزینوس ۱۰۸۰ در کنار پردازنده‌های A14 اپل، اسنپدراگون ۸۷۵، کایرین ۹۰۰۰ و اگزینوس ۲۱۰۰ یک پردازنده ۵ نانومتری خواهد بود.

پردازنده اگزینوس ۱۰۸۰ دارای هسته‌های کورتکس A78 به جای نسخه قبلی A77 خواهد بود. طبق گفته شرکت ARM، هسته‌های A78 با سرعت ۲٫۱ گیگاهرتزی می‌توانند ۲۰ درصد بهره‌وری بیشتری داشته باشند و انرژی بیشتری مصرف نکنند.

در قسمت GPU، انتخاب طبیعی Mali-G78 است که دو نسخه جدیدتر از G76 است که در اگزینوس ۹۸۰ استفاده شده بود. درنتیجه انتظار می‌رود عملکردی به‌مراتب بهتر از قبل داشته باشد (این پردازنده گرافیکی ۵ هسته خواهد داشت).

این اطلاعات توسط دکتر پان شبائو (Pan Xuebao) رییس بخش تحقیق انستیتوی نیمه‌هادی‌های سامسونگ در چین منتشر شد. با این وجود، هنوز اطلاعاتی از اگزینوس ۲۱۰۰ که نسخه بهتر اگزینوس ۹۹۰ است دردسترس نیست. اگزینوس ۹۹۰ به‌مراتب قوی‌تر از اگزینوس ۹۸۰ بود. این پردازنده ۷ نانومتری، دارای سی‌پی‌یو شخصی‌سازی‌شده M5 و GPU G77 بود. این بدین معنی است که نسخه بعدی آن یعنی اگزینوس ۲۱۰۰ احتمالا از هسته‌های کورتکس-X1 استفاده خواهد کرد که بسیار قوی‌تر از نسل قبل است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر