هزینه نهایی کمتر خودروهای برقی با وجود قیمت اولیه بالاتر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – خودروهای برقی علی رغم قیمت اولیه بالا در طول زمان محصولاتی مقرون به صرفه‌تر با هزینه نگهداری کمتر خواهند بود.

صرف هزینه کمتر در طول زمان برای نگهداری از خودروهای برقی در مقابل اتومبیل‌های احتراق داخلی حقیقتی شناخته شده است. خودرو برقی در ابتدا هزینه بالاتری را بر جیب مالک تحمیل می‌کند اما پس از آنکه خریداری شد، به نگهداری کمتری احتیاج دارد و بهای انرژی برق نیز نسبت به سوخت مایع پایین‌تر خواهد بود.

 

اما آیا در عمل هم هزینه خودروهای برقی در طول زمان کمتر از سایر مدل‌های بنزینی است؟ وبسایت کانزیومر ریپورت به بررسی این مورد پرداخته است و یافته‌های آن نشان می‌دهد که یک اتومبیل برقی در طول زمان ارزان‌تر از سایر مدل‌های مشابه احتراق داخلی برای مالک هزینه به دنبال خواهد داشت. بر اساس یافته‌های این پژوهش، میزان صرفه جویی در هزینه سوخت برای ۷ سال اول عمر یک خودرو برقی چیزی در حدود ۴۷۰۰ دلار برآورد شده است. با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، میزان کل صرفه جویی در نگهداری از خودرو‌های برقی در طول کل دوره عمر این خودروها (320 هزار کیلومتر) حدود ۶ تا ۱۰ هزار دلار (بسته به شرایط مختلف) خواهد بود.

به عنوان مثال تسلا مدل ۳ و آئودی a۴ (که حدود ۲ هزار دلار ارزان‌تر از تسلا است) پس از طی مسافت سیصد و بیست هزار کیلومتر حدود ۱۷ هزار دلار کمتر نسبت به آئودی خرج روی دست مالک خود خواهد گذاشت. در خودروهای ارزان‌تر نیز این مورد مصداق داشته است. بهای پرداختی شورولت بولت حدود ۸ هزار دلار بیشتر از هیوندای الانترا برای صاحب خود هزینه در پی دارد؛ با این وجود، خودرو برقی بولت ۱۵ هزار دلار خرج کمتر را طی پیمایش ۳۲۰ هزار کیلومتر بر مالک خود تحمیل خواهد کرد.

 

به گفته مسئول این پژوهش مهم نیست که چطور به این قضیه نگاه کنیم؛ پتانسیل بالای صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری از خودروهای برقی در طول زمان می‌تواند یک فاکتور مهم برای مصرف‌کنندگان باشد. همزمان با ارتقاء تکنولوژی باتری و قیمت آن، بهای اولیه خودروی برقی نیز کاهش خواهد یافت و مدل‌های جذاب‌تر روانه بازار خواهند شد. بنابراین شرایط رو به بهتر شدن است. همچنین خودروهای برقی جدید استهلاک کمتری داشته و روز به روز هزینه‌های نگهداری آنها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد. البته نام و نشان تجاری و تجهیزات این خودروها نیز در قیمت و هزینه اولیه آنها موثر است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر