آیفون ۱۲ مینی؛ آیا نسخه چهارم سری آیفون ۱۲ با پسوند «مینی» معرفی خواهد شد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت اپل قصد دارد روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه، مصادف با ۱۳ اکتبر، با برگزاری رویدادی آنلاین تحت عنوان «Hi, Speed» از سری گوشی های هوشمند آیفون ۱۲ رونمایی کند. تاکنون اطلاعات متعددی از این محصولات فاش شده که در برخی گزارش‌ها، به وجود چهار مدل از این سری اشاره شده است. این در حالی‌ست که نسل فعلی گوشی های آیفون، یعنی آیفون ۱۱ حاوی سه نسخه است. گفته می‌شود که مدل جدید این سری، احتمالاً با نام «آیفون ۱۲ مینی» معرفی و عرضه خواهد شد.

در حال حاضر وجود این نسخه تنها در حد شایعه و حدس و گمان است و گرچه در چندین گزارش مختلف از سوی منابع خبری متنوع، به وجود آن اشاره شده است، ولی دلایل زیادی وجود دارد که عرضه چنین مدلی از سری آیفون ۱۲ در برنامه‌های اپل جای نداشته باشد.

بنابراین، آیا واقعاً شرکت اپل از نسخه پایه سری آیفون ۱۲ با عنوان «آیفون ۱۲ مینی» یاد خواهد کرد؟ در این مقاله قصد داریم شواهد بدست آمده از آیفون ۱۲ مینی را بررسی کنیم و ببینیم آیا کوپرتینویی‌ها قصد عرضه آیفونی جدید با نمایشگری کوچک را دارند یا خیر.

دلایل استفاده از نام «آیفون ۱۲ مینی» برای مدل چهارم سری آیفون ۱۲

دلیل اصلی اینکه انتظار داریم شرکت اپل، آیفون ۱۲ مینی را معرفی سازد، تنها شایعاتی‌ست که تا این لحظه منتشر شده است و هیچ دلیل و سند معتبری در دست نیست. تا لحظه نگارش این مطلب، در سه گزارش مختلف به وجود نسخه مینی سری آیفون ۱۲ اشاره شده است.

نخستین بار یکی از کاربران شبکه اجتماعیی توییتر با نام کاربری @L0vetodream در تاریخ دوشنبه ۳۱ شهریور ماه (۲۱ سپتامبر) به این نام اشاره کرد. این افشاکننده مدعی شد که شرکت اپل، آیفون ۱۲ مینی (که شایعه شده از صفحه نمایش جمع و جور/کامپکت ۵٫۴ اینچی بهره می‌برد) را در کنار آیفون ۱۲ استاندارد و آیفون ۱۲ پرو (بر اساس شایعات، هر دو مدل به نمایشگری ۶٫۱ اینچی مجهز هستند) و همچنین نسخه پریمیوم این سری، یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس (با نمایشگری ۶٫۷ اینچی) عرضه خواهد کرد.

تنها نام جدید در سری آیفون ۱۲ همین «iPhone 12 Mini» است و تاکنون به شکل گسترده، از سه نام دیگر در گزارش‌ها و شایعات منتشر شده زیادی یاد شده است. اگرچه پیش از این تصور می‌شد که کوچکترین نسخه آیفون ۱۲ با نام آیفون ۱۲ شناخته می‌شود و مدل جدیدتر این سری، با نام آیفون ۱۲ مکس عرضه خواهد شد.

به دنبال نخستین اطلاعات منتشر شده از نسخه مورد بحث، یکی دیگر از کاربران توییتر با نام کاربری @duanrui1205 چندین تصویر منتشر کرد که حاوی برچسب‌های بارکد برای کیف‌های طراحی شده برای هر چهار مدل بالا بود و در یکی از آن‌ها به وضوح نام «آیفون ۱۲ مینی» دیده می‌شود.

چندی پس از آن، جان پروسر (Jon Prosser)،  یکی از منابع قابل اعتماد محصولات اپل، اطلاعات فاش شده زیادی از آیفون‌های در دست تولید منتشر کرد و مدعی شد که «آیفون ۱۲ مینی» نام نهایی مدل ۵٫۴ اینچی این سری خواهد بود.

چند منبع دیگر نیز از نام آیفون ۱۲ مینی استفاده کرده‌اند ولی هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که آیا آن‌ها به اطلاعاتی از منابع داخلی اپل دسترسی دارند یا تنها از ترندهای نشریات پیروی کرده‌اند.

استفاده از پسوند «مینی» برای محصولات جدید اپل خیلی هم دور از ذهن نیست چراکه این شرکت تاکنون از این نام برای دیگر محصولات خود نظیر آیپد و مک نیز استفاده کرده است و چنین نام‌گذاری‌ای از سوی اپل، جای تعجب و شگفتی خاصی ندارد.

دلایل عدم استفاده از نام «آیفون ۱۲ مینی» برای مدل چهارم سری آیفون ۱۲

نخستین چیزی که باید بدانید این است که ما در مورد «وجود» یک آیفون ۱۲ کوچکتر با نمایشگر ۵٫۴ اینچی صحبت نمی‌کنیم، بلکه بحث اصلی روی استفاده از پسوند «مینی» برای این محصول است. چراکه تاکنون منابع زیادی وجود مدل ۵٫۴ اینچی سری آیفون ۱۲ را تائید کرده‌اند و تقریباً مطمئن هستیم که یک نسخه ۵٫۴ اینچی با نمایشگری کوچک از سری آیفون ۱۲ عرضه خواهد شد.

ما در پاراگراف‌های بالا به تعدادی از گزارش‌های منتشر شده به عنوان مدرکی مبنی بر عرضه یک مدل از آیفون ۱۲ با پسوند «مینی» استناد کردیم ولی از بین این منابع، تنها جان پروسر سابقه بهتری دارد. وی که بیش از هر چیزی در حوزه افشای اطلاعات محصولات جدید اپل فعالیت دارد، طی ماه‌های گذشته، هم گزارش‌هایی درست منتشر کرده و هم گزارش‌هایی اشتباه. به بیان دیگر، بعضی اوقات گزارش‌های او درست از آب درآمده و برخی گزارش‌های او نیز اصلاً به حقیقت نپیوسته‌اند.

به علاوه، ما تنها در گزارش‌ها و شایعات اخیر شاهد استفاده از نام «آیفون ۲۱ مینی» بوده‌ایم که تعداد آن‌ها نیز واقعاً کم است.

پیش از این، بسیاری از منابع خبری پیش‌بینی کرده‌اند که مدل جدید سری آیفون ۱۲ (یا همان نسخه چهارم) با نام «آیفون ۱۲ مکس» شناخته خواهد شد. بنابراین این مدل نیز می‌تواند واقعیت داشته باشد و اگر اینطور برداشت کنیم که شاید آن‌ها اشتباه گزارش داده‌اند، پس این مورد می‌تواند برای منابعی که به آیفون ۱۲ مینی اشاره داشته‌اند نیز صدق کند.

علاوه بر این‌ها، اگرچه تاکنون تعدادی از محصولات متنوع شرکت اپل با پسوند «مینی» روانه بازار شده است، ولی تاکنون شاهد عرضه آیفون مینی نبوده‌ایم؛ این هم در حالی‌ست که این شرکت در ساخت و عرضه گوشی های آیفون با نمایشگر کوچک یا کامپت سابقه دارد که مثال بارز آن، آیفون SE 2020 با نمایشگر ۴٫۷ اینچی است.

آیفون SE 2020 گوشی کوچکی‌ست، اما پسوند »مینی» را یدک نمی‌کشد.

آیا اپل آیفون ۱۲ مینی را عرضه خواهد کرد؟

مطمئناً نمی‌توان با قطعیت گفت که اپل از کوچکترین نسخه سری آیفون ۱۲، با نام «آیفون ۱۲ مینی» یاد خواهد کرد. همانطور که تاکنون گفته‌ایم، دلایل زیادی برای هر دو فرضیه (استفاده و عدم استفاده از نام آیفون ۱۲ مینی) وجود دارد.

اما اگر قرار بر حدس زدن و پیش‌بینی کردن باشد، می‌توان گفت که احتمالاً اپل از نام آیفون ۱۲ مینی استفاده خواهد کرد. اگرچه تاکنون شایعات متعددی به وجود نسخه آیفون ۱۲ مکس اشاره کرده‌اند، ولی ما تمایل داریم که وزنه سنگین‌تر را برای شایعات اخیر قرار دهیم، چراکه احتمالاً این منابع اطلاعات به‌روزتری دارند و گزارش‌های منتشر شده در خصوص آیفون ۱۲ مکس، قدیمی‌تر هستند و تجربه نشان داده است که برنامه‌های یک شرکت در طول مدت زمان، دستخوش تغییر خواهد شد.

لازم به ذکر است که تا این لحظه چیزی جز شایعه و حدس و گمان در دست نیست و باید تا روز معرفی سری آیفون ۱۲ صبر کنیم و ببینیم اپل از چه نام‌هایی برای مدل‌های متنوع . چهارگانه آیفون ۱۲ استفاده خواهد کرد و سرانجام، کدام شایعات به حقیقت خواهد پیوست. آیا مدل چهارم نسل جدید گوشی های آیفون، «آیفون ۱۲ مینی» نام خواهد داشت یا «آیفون ۱۲ مکس»؟

رویداد «Hi, Speed» اپل، روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه مصادف با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی در ساعت ۲۰:۳۰ شب به وقت تهران برگزار خواهد شد. ما در تک تایمز به پوشش خبری این رویداد مهم خواهیم پرداخت، بنابراین سایت و کانال‌های ما در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید تا از جدیدترین اخبارِ محصولاتِ جدیدِ شرکتِ اپل آگاه شوید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر