خانواده موتورهای ارتقاءیافته EF و موتور سه سیلندر طی سال‌های آینده جایگزین موتورهای موجود ایران خودرو خواهند شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – طبق اظهارات مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، قرار است طی سال‌های آینده خانواده موتورهای ارتقایافته EF و یک موتور سه سیلندر ، جایگزین پیشرانه‌های موجود شرکت ایران خودرو شوند.

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از ایکوپرس، آقای مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو خبر از تولید پنج نمونه اولیه نسل دوم خانواده موتورهای ef ظرف دو هفته آینده داد و اظهار داشت: به علت بالا بودن حجم تحولات این پیشرانه، تولید انبوه آن اندکی زمان خواهد برد.

وی اشاره کرد در قالب این طرح کل خانواده موتورهای ef ارتقا خواهند یافت و تولید انواع موتورها نظیر تنفس طبیعی بنزینی، دوگانه سوز و توربوشارژ بنزینی در دستور کار قرار دارند؛ هدف اصلی از این طرح کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر و ارتقاء استانداردهای آلایندگی آنها اعلام شده است. همچنین پیشرانه توربوشارژ شاهد بهبود گشتاور تا حدود ۳۰ نیوتن متر و افزایش توان خروجی تا ۱۵ اسب بخار خواهد بود.

آقای رجبعلی ضمن بیان این مطلب که خانواده موتورهای ef روی محصولات متنوع شرکت ایران خودرو نصب خواهند شد، افزود: این موتور روی خانواده‌های دنا، K132 و سایر محصولاتی که در دست طراحی و توسعه قرار دارند با تنوع جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی، ۶ دنده دستی و اتوماتیک نصب خواهند شد و با توجه به نیاز بازار و مشتریان به فروش می‌رسند.

دنا EF7 توربو

مدیرعامل ایپکو به طرح توسعه موتور سه سیلندر که از نظر اولویت پس از طرح ارتقای موتورهای EF قرار دارد نیز اشاره کرد و ضمن مهم خواندن آن بیان داشت: خانواده این موتور دارای تنوع محصول خوبی بوده و تمام گستره اتومبیل‌های کوچک تا خودروهای با عملکرد بالای ایران خودرو را پوشش می‌دهد. آقای رجبعلی خاطرنشان کرد که اولین نسخه از این موتور طی سال ۱۴۰۱ وارد بازار خواهد شد. پیشرانه‌های بعدی این خانواده نیز در سال ۱۴۰۲ تجاری‌سازی خواهند شد.

گفته شده خانواده این موتورها طی چهار سال جایگزین تمام موتورهای موجود ایران خودرو می‌شوند. آقای رجبعلی با اشاره به آغاز طرح ارتقاء موتورهای EF در گروه صنعتی ایران خودرو اظهار امیدواری کرد که طی بهمن ماه امسال نخستین نمونه از این موتورها توسط شرکت ایران خودرو به مرحله تولید برسد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر