نمایشگر اولد آیفون ۱۲ / iPhone 12 OLED احتمالا توسط BOE ساخته شده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چندین سال است که اپل در گوشی‌های سری آیفون، از نمایشگرهای OLED ساخت سامسونگ دیسپلی بهره می‌برد. عملکرد نمایشگرهای سامسونگ دیسپلی حیرت‌انگیز است و به‌صورت گسترده در بازار استفاده می‌شود. عصر آیفون‌های OLED با معرفی آیفون ۱۰، نخستین آیفون تمام‌صفحه‌ی اپل، آغاز شد. اپل تا پیش از آیفون ۱۰، تمام گوشی‌های خود را با نمایشگر LCD عرضه می‌کرد.

اپل همواره می‌کوشد بهترین قطعات را درون آیفون‌ها بگنجاند و فعلا فقط نمایشگرهای سامسونگ توانسته‌اند به استانداردهای تعریف‌شده‌ی اپل دست پیدا کنند. نکته‌ی مهم دیگر این است که نمایشگرهای سامسونگ به تعداد کافی تولید می‌شوند. اپل برای تهیه‌ی نمایشگر از سامسونگ قراردادی با این شرکت امضا می‌کند. اگر تعداد آیفون‌های فروخته‌شده به حد نصاب تعیین‌شده در قرارداد نرسد،‌ اپل باید به سامسونگ خسارت پرداخت کند. دنیاگیری ویروس کرونا روی قدرت خرید مردم آثار منفی محسوس گذاشته و همین موضوع اپل را نگران کرده است. 

در سال‌های گذشته، شرکت‌های زیادی توان تولید پنل OLED نداشتند؛ اما امروزه اوضاع تغییر کرده است. اپل شرکتی است که بارها نشان داده نمی‌خواهد به تأمین‌کننده‌ای خاص وابسته باشد؛ بااین‌حال برای تهیه‌ی نمایشگر OLED کاملا به سامسونگ وابسته است. گزارش‌ها می‌گویند اپل در تلاش است کم‌کم وابستگی خود را به سامسونگ کاهش دهد؛ به‌همین‌دلیل در چند ماه اخیر، اپل سراغ شرکت‌های مختلف رفته و نمایشگر OLED آن‌ها را در آزمایش‌های کیفیت‌سنجی بررسی کرده است. 

BOE شرکتی چینی است که تاکنون چندبار نامش را به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی احتمالی نمایشگر OLED دو دستگاه از گوشی‌های سری آیفون ۱۲ شنیده‌ایم. بیست‌و‌چهارم خرداد امسال، در گزارشی اعلام شد اپل از کیفیت نمایشگرهای OLED شرکت BOE راضی نیست؛ ازاین‌رو، قصد ندارد از این نمایشگرها در سری آیفون ۱۲ استفاده کند. بااین‌حال، گزارشی جدید اعلام می‌کند که BOE موفق‌ شده مشکلاتی را برطرف کند که اپل به آن‌ها خُرده گرفته بود. این گزارش مدعی است BOE سرانجام توانسته نظر اپل را جلب کند تا از نمایشگرهای این شرکت چینی در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ استفاده شود.

خانواده‌ی آیفون ۱۲ شامل آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ معمولی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) است. شایعه‌های قدیمی می‌گویند دو گوشی اول به نمایشگر BOE و دو گوشی دوم به نمایشگر سامسونگ دیسپلی مجهزند؛ باوجوداین، ممکن است هر چهار گوشی نمایشگر BOE داشته باشند. منبع اصلی این مقاله، وب‌سایتی چینی است. ترجمه‌ی ماشینی مقاله به زبان انگلیسی اعلام می‌کند در ساخت تعدادی از مدل‌های آیفون ۱۲ نمایشگر ساخت BOE استفاده اشده است؛ اما ممکن است این بخش از متن به‌دقت ترجمه نشده باشد.

امروزه، سامسونگ بزرگ‌ترین شرکت دنیا در حوزه‌ی تولید نمایشگر OLED است و رهبر بازار به‌حساب می‌آید. شرکت‌های دیگر درمقایسه‌با سامسونگ تعداد کمتری از نمایشگرهای OLED را تولید می‌کنند؛ زیرا زیرساخت‌هایشان در همین حد جواب می‌دهد. در ابتدا نمایشگرهای OLED به‌طور عمده در محصولات سامسونگ استفاده می‌شدند؛ اما زمان زیادی نگذشت که شرکت کره‌ای فروش نمایشگرهای OLED را به شرکت‌های متفرقه آغاز کرد. سامسونگ ازطریق فروش این نوع نمایشگرها درآمد بسیار زیادی کسب می‌کند و قطعا نمی‌خواهد مشتری مهمی همچون اپل را از دست بدهد.

در ادامه بخوانید:

هزینه‌ی ارزان‌تر نمایشگر BOE قطعا به‌نفع اپل تمام می‌شود؛ زیرا این شرکت حاشیه‌ی سود بیشتری از فروش آیفون‌ها کسب خواهد کرد. فراموش نکنید که طبق شایعه‌ها، آیفون‌های جدید مجهز به شبکه‌ی 5G هستند و قراردادن مودم 5G در گوشی، هزینه‌بر است. اپل احتمالا می‌خواهد با روش‌های مختلف نظیر استفاده از نمایشگر BOE و حذف شارژر از جعبه‌ی گوشی، هزینه‌های اضافی را جبران کند. نمایشگرهایی که BOE می‌سازد، بیشتر در دستگاه‌های شرکت‌های چینی استفاده می‌شود. گفته می‌شود میت ۴۰ هواوی قرار است به نمایشگر BOE مجهز باشد. 

BOE مدتی پیش گفت قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار نمایشگرهای OLED منعطف را دراختیار بگیرد. براساس برخی مطالعات، BOE درحال‌حاضر ۲۰٫۳ درصد از این بازار را ازآنِ خود کرده است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر