پزشک بوک؛ ارائه‌کننده‌ خدمات جامع اینترنتی در حوزه‌ سلامت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در سال جاری و با همه‌گیری ویروس جدید کرونا (Covid-19) اکثر فعالیت‌ها از شکل سنتی حضوری تغییر یافتند و به پلتفرم‌های آنلاین روی ‌آوردند تا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌ بهترین نحو ممکن اجرا شود و حضور در مراکز پرجمعیت کاهش یابد و از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری شود. بنابراین، وجود سامانه‌های جامعی مثل پزشک بوک اهمیت بیشتری پیدا کردند. درادامه قصد داریم ویژگی‌ها و فرایند کاری سامانه پزشک بوک را بررسی کنیم. با تک تایمز همراه باشید.

پزشک بوک

پزشک بوک ازجمله‌ پلتفرم‌های دریافت نوبت و مشاوره‌ی آنلاین و حضوری در بستر اینترنت است. این سامانه جامع سلامت و درمان به کاربران خود امکان می‌دهد باتوجه‌به نیازشان و اطلاعات کاملی که پزشک در میان گذاشته است، پزشک مناسب را انتخاب کنند و براساس اطلاعات کامل زمانی و مکانی، برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین اقدام کنند.

عضویت در پزشک بوک

عضویت در پزشک بوک

پزشک بوک مانند هر سامانه‌ی خدماتی دیگری نیاز به عضویت دارد تا کاربر بتواند امکان استفاده از تمام ویژگی‌ها را داشته باشد؛ اما بهره‌مندی از برخی ویژگی‌ها بدون عضویت نیز امکان‌پذیر است. برای مثال، کاربران می‌توانند در وب‌سایت پزشک بوک به آدرس pezeshkbook.com از اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره‌ی متخصصان حوزه‌های مختلف پزشکی بهره‌مند شوند و اطلاعاتی از پزشکان فعال در موقعیت مکانی معین به‌دست آورند. این اطلاعات شامل هزینه‌ی دریافت نوبت حضوری، هزینه‌های دریافت مشاوره‌های غیرحضوری اعم ‌از متنی یا تلفنی یا ویدئویی می‌شود. همچنین اطلاعات تماس، آدرس شماره‌تلفن، تاریخ‌های دردسترس و حتی جزئی‌ترین اطلاعات شامل دسترسی مطب ازطریق ‌مترو، پارکینگ و حتی آسانسور دراختیار کاربر قرار می‌گیرد تا با آمادگی کامل به مطب مراجعه کند.

با جست‌وجوی پزشکان متخصص مدنظر در وب‌سایت پزشک بوک و کلیک روی پروفایل هر پزشک این اطلاعات به‌نمایش درخواهد آمد. همچنین، سایر اطلاعات تکمیلی نظیر بیمه‌های زیرپوشش، خدمات پزشک، تجریبات و سوابق کاری، تحصیلات، سوابق علمی و پژوهشی و تحقیقاتی و درانتها افتخارات کسب‌شده همگی در پروفایل پزشک دیده می‌شود.

نوبت‌دهی آنلاین در پزشک بوک

برای دریافت نوبت ازطریق وب‌سایت باید حتما حساب کاربری ایجاد کنید تا از امکانات پزشک بوک بهره‌مند شوید. دریافت نوبت به‌صورت حضوری با انتخاب تاریخ آغاز می‌شود و سپس با نمایش ساعت‌های حضور پزشک، کاربر می‌تواند ساعت مدنظر خود را مشخص کند و با تکمیل اطلاعات شناسایی و پرداخت حق ویزیت، زمان مراجعه را نهایی کند. درنهایت، کاربر باید ۱۵ دقیقه قبل ‌از زمان تعیین‌شده در روز مقرر، به مطب پزشک مراجعه کند.

مشاوره‌ی آنلاین غالبا به‌صورت متنی انجام می‌شود. با کلیک روی گزینه‌ی مشاوره‌ی آنلاین کادری برای نوشتن متن و طرح پرسش نشان داده می‌شود و کاربر امکان ثبت پرسش خود را خواهد داشت. در نظر داشته باشید که  تعرفه‌های مشاوره‌ی آنلاین نیز همگی براساس تعرفه‌های نظام پزشکی محاسبه خواهند شد. البته امکان مشاوره‌ی ویدئویی نیز وجود دارد؛ به‌طوری‌که اگر پزشک مدنظر این ویژگی را فعال کرده باشد، امکان استفاده از این سرویس برای بیماران دردسترس است. در این صورت، شما دقیقا همانند فرایند اخذ نوبت حضوری روز و ساعت و زمان مشاوره ویدئویی را انتخاب می‌کنید و باید ۱۰ دقیقه قبل از زمان انتخابی آنلاین شوید تا امکان مشاوره ویدئویی فعال گردد.

پرونده‌ی الکترونیک پزشکی در پزشک بوک

پرونده‌ی الکترونیک پزشکی در پزشک بوک

مهم‌ترین ویژگی بعد از دریافت نوبت مشاوره از متخصصان با عضویت در پزشک بوک، ایجاد پرونده‌ی الکترونیکی پزشکی ازطریق این پلتفرم است. درواقع، یکی از بخش‌های اصلی پروفایل کاربری در پزشک بوک وجود پرونده‌ی الکترونیکی پزشکی به‌شمار می‌رود. این پرونده به افراد کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن شرح‌حال کلی خود را به کادر درمان یا پزشک معالج ارائه کنند و بهترین راه و مناسب‌ترین روش درمانی را دریافت کنند. به‌فرض، برای شخصی مشکل اورژانسی پیش می‌آید و آن فرد نیاز به دریافت دارو پیدا می‌کند. کادر درمان اورژانس می‌توانند بدون فوت وقت پرونده‌ی فرد را ازطریق گوشی او مشاهده کنند و از حساسیت‌های دارویی یا محدودیت‌های درمانی وی مطلع شوند تا بهترین تصمیم را برای وی بگیرند.

پرونده‌ی الکترونیک پزشکی در پزشک بوک شرح کاملی از روند درمانی افراد با تأیید متخصصان ارائه می‌کند که در درازمدت تکمیل می‌شود و تمام اطلاعات ضروری درباره‌ی یک بیمار را برای پزشکان بعدی فراهم کند. همچنین، در بخش پروفایل کاربری فهرست مشاوره‌ها، شکایت‌ها، سفارش‌ها و هزینه‌ها هرکدام به‌صورت جداگانه تعبیه شده است و کاربر با مراجعه به آن بخش به گزارش‌های پزشکی و سلامت و هزینه‌های مالی خود دسترسی خواهد داشت.

قابلیت‌های ویژه‌ی پزشک بوک

یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه پزشک بوک دریافت نوبت اورژانسی است. نوبت اورژانسی مانند شرایطی است که افراد بدون ثبت نوبت قطعی در مطب حاضر می‌شوند و با هماهنگی‌های انجام‌شده در بین مراجعانی که نوبت دارند، به پزشک مراجعه می‌کنند. بنابراین، زمانی‌که حتما لازم است با پزشک ملاقات کنید و نوبت‌ها همگی پرشده‌اند، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی نوبت اورژانسی مدیریت ملاقات خود را به‌عهده‌ی پزشک بوک بگذارید. توجه داشته باشید که این نوع نوبت‌دهی اندکی هزینه‌ی اضافی دربر خواهد داشت و مدت انتظار نیز ممکن است طولانی باشد.

در ادامه بخوانید:

افراد در وب‌سایت پزشک بوک می‌توانند برای بستگان خود نیز نوبت ملاقات با پزشک ثبت کنند؛ بدین‌ترتیب، فقط باید در فرایند ثبت اطلاعات شخص مدنظر را وارد کنند.

درصورت انصراف از نوبت، همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم در بازه‌ی زمانی قبل از ۴۸ ساعت مانده به نوبت اخذ‌شده، تمام هزینه‌ی پرداختی عودت داده خواهد شد و اگر از ۴۸ ساعت بگذرد، امکان عودت وجود نخواهد داشت. افزون‌براین، اگر نوبت مراجع‌کننده را منشی لغو کند، هزینه‌ی پرداختی تمام‌وکمال بازگردانده می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طورکلی پزشک بوک نرم‌افزاری جامع برای دریافت و ارائه‌ی خدمات پزشکی و سلامت است که امکان دریافت مشاوره‌ی حضوری و غیرحضوری را برای افراد فراهم می‌کند. سامانه‌ی پزشک‌بوک در حالت عادی هیچ کمیسیونی برای ارائه‌ی نوبت آنلاین یا حضوری دریافت نمی‌کند و تنها درصورت نیاز به نوبت اورژانسی و به‌دلیل مدیریت شرایط پیش ‌رو مبلغی را مازاد بر حق ویزیت پزشک از بیمار به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت خواهد کرد.

اساسی‌ترین مزیت استفاده از پزشک ‌بوک تشکیل پرونده‌ی الکترونیکی پزشکی برای بیماران است تا گزارش کاملی از شرح وضعیت سلامتی خود داشته باشند و درصورت نیاز، در آینده بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنند و اطلاعات کامل سوابق درمانی خود را با پزشک جدید در میان بگذارند. اطلاع از حساسیت‌های دارویی، عمل‌های جراحی، روش‌های درمانی به‌کارگرفته و سایر اطلاعات که کادر پزشکی تکمیل می‌کند، گزارش روشنی از وضعیت بیمار ارائه می‌دهد.

این سامانه هنوز اپلیکیشن اختصاصی ارائه نکرده است؛ اما به‌زودی امکان نصب اپلیکیشن پزشک بوک نیز میسر خواهد شد. دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی پلتفرم‌های آنلاین دریافت مشاوره‌ی پزشکی چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر