حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اج مایکروسافت به لینوکس می‌رود، اپ‌های GUI لینوکس به ویندوز می‌روند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت، با اینکه زمانی لینوکس و منبع‌باز را با عنوان “سرطان” خطاب قرار می‌داد، ولی در سال‌های گذشته کارهای زیادی برای رو آوردن به هر دو انجام داده است. البته، قرار نیست نیست مایکروسافت یک شرکت منبع‌باز شود، و همچنان خیلی‌ها اقدامات آن را با تردید می‌بینند، ولی به سختی می‌توان انکار کرد که دشمن شماره یک علنی (سابق) منبع‌باز در حال انجام کارهایی است که برای کاربران لینوکس و به ویژه توسعه‌دهندگان جذاب است.

 

به گزارش تک تایمز از شماران سیستم به نقل از اسلش‌گیر، مایکروسافت، در کنفرانس مجاز توسعه‌دهندگان Ignite خود، چند ویژگی جدید را اعلام کرد که هیچگاه نمی‌توانستید تصور کنید از عهده آنها بر آید.

 

این شرکت احتمالا هیچگاه نرم‌افزارهای محوریش، همچون مجموعه آفیس، را به لینوکس نخواهد برد ولی برخی از محصولات کوچک‌ترش را به پلتفرم منبع‌باز می‌برد، مانند ویژوال استودیو کد «لایت» و Microsoft Teams.

ترفند بعدی آن قابل دسترسی نمودن مرورگر اج مایکروسافت بر روی لینوکس به صورت یک پیش‌نمایش توسعه‌دهنده از ماه اکتبر به بعد است.

با توجه به اینکه اج جدید مبتنی بر کرومیوم است، چنین اقدامی یک جهش خیلی بزرگ به شمار نمی‌رود ولی پرسش‌هایی را در این زمینه مطرح خواهد کرد که چه قابلیت‌های خاص ویندوزی به سمت دیگر نخواند رفت.

 

مایکروسافت Windows Subsystem برای لینوکس و WSL را صرفا به عنوان راهی برای ماندن توسعه‌دهندگان و مدیران سیستم در ویندوز حتی در زمانی که در حال کار بر روی وظایف خاص لینوکسیشان در خط فرمان هستند در نظر داشته است.

با این حال، با توجه به ماهیت خود لینوکس، مدتی قبل‌تر کاربران لینوکس این امکان را یافته بودند که از این محدودیت‌ها عبور کرده و اپلیکیشن‌های GUI را اجرا کنند. شگفت آنکه مایکروسافت در حال کار بر روی سرراست کردن این فرایند بدون هک‌ها و محدودیت‌های کمتر است.  

 

مایکروسافت قابلیت راه‌اندازی اپ GUI لینوکس از خط فرمان را به نمایش گذاشت و نشان داد که می‌تواند مانند یک اپ نرمال ویندوزی اجرا شده و رفتار کند، و با یک ورودی تسک‌بار خودش تکمیل شود.

اپ‌ها حتی می‌توانند به میکروفون و صوت دسترسی داشته باشند تا امکان اجرای Microsoft Teams for Linux برای لینوکس بر روی لینکوس بر روی ویندوز فراهم شود.

 

البته، مایکروسافت این کارها را با اهداف خیریه یا عشق عمیق به لینوکس انجام نمی‌دهد. اج بر روی لینوکس نه تنها پایگاه کاربران این مرورگر را بسط می‌دهد، بلکه همچنین توسعه‌دهندگان لینوکس را ترغیب می‌کند تا مرورگر مایکروسافت را هدف قرار داده و تست کنند و در عین حال پشتیبانی از برنامه‌های GUI لینوکس بر روی ویندوز دلایل حتی کمتری برای توسعه‌دهندگان برای ترک ویندوز برای انجام کارشان باقی می‌گذارد.

به هر حال، این شیوه مایکروسافت برای جلوگیری از رفتن کاربران از اکوسیستم نرم‌افزاریش است و هدف نهائیش وابسته کردن کاربران به مایکروسافت است بدون اینکه متوجه آن شوند.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر