معادل 30 درصد از کل لوازم یدکی بازار را قطعات تقلبی و قاچاق تشکیل می‌دهند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از پرشین خودرو، گرچه مسئله قاچاق قطعات خودرو طی سال‌های گذشته نیز کمابیش وجود داشته است اما اخیرا به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به مسئله‌ای حاد و مبرم تبدیل شده است؛ تا جایی که مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آمار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری قاچاق قطعه یدکی به کشور در سال گذشته خبر می‌دهد که آماری بسیار حیرت‌انگیز و قابل تأمل است.

 

از طرف دیگر گرچه آمار مورد اشاره خبر از قاچاق حجم وسیعی از لوازم یدکی به کشور می‌دهند اما به نظر اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو، نبود تعریفی دقیق و درست از موضوع قاچاق موجب ثبت یک چنین آماری می‌شود؛ زیرا در اغلب موارد آمار کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی نیز در ردیف کالاهای قاچاق ثبت می‌شوند.

 

با این وجود و علی‌رغم تاکید اتحادیه لوازم یدکی خودرو بر لزوم جداسازی مقوله قاچاق از قطعات تقلبی موجود در بازار، یکی از مقامات مسئول و دست‌اندرکار در حوزه قطعه سازی کشور بیان داشته که حدود ۶۰ درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای تامین می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از قطعات موجود در بازار با جعبه‌های اصلی و هولوگرام‌دار به دست مشتریان می‌رسند و شرکت‌های تامین‌کننده نیز بر اصل بودن محصولات خود تاکید دارند. بنابراین تشخیص اصالت قطعات یدکی با احتساب این گونه آمارها کار راحتی نخواهد بود. چرا که نمی‌توان صرفا با استناد به نوع بسته‌بندی و هولوگرام روی آن نسبت به اصلی بودن قطعه مورد نظر اطمینان حاصل کرد.

قاچاق قطعات و لوازم یدکی مسئله‌ای بسیار مهم بوده و میزان اهمیت بالای آن سبب شده تا قراردادی بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و انجمن همگن قطعه‌سازان جهت مقابله با این پدیده شوم منعقد گردد. اتحادیه لوازم یدکی خودرو نیز همواره آمادگی خود را در جهت کمک به شناسایی قطعات قاچاق و همکاری با نهادهای نظارتی اعلام داشته است.

 

آقای مهدی کاظمی در این باره می‌گوید: «در عرصه قطعات قاچاق به طور قطع فروشندگان قطعات یدکی نقشی ندارند و این مسئله باید از گمرکات و واردکنندگانی که بدون پرداخت حقوق و تعرفه گمرکی ترخیص می‌کنند، پیگیری شود. به گفته ایشان برخی قطعات نیز به صورت کوله‌بری و یا به صورت چمدانی بدون پرداخت تعرفه از مرزها وارد می‌شوند که این مسئله نیز مسلما قاچاق محسوب می‌شود.»

 

آقای کاظمی تصریح می‌کند: «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط اتحادیه متبوعش، حدود ۵ درصد از قطعات موجود در بازار به صورت قاچاق وارد شده‌اند که به همراه سهم ۲۰ درصدی قطعات یدکی بی‌کیفیت و ۵ درصدی قطعات تقلبی، کل آمار لوازم قاچاق و بی‌کیفیت و تقلبی در مجموع به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.»

 

آقای کاظمی به تاثیر مثبت نصب شناسه و کد رهگیری روی قطعات یدکی پرمصرف در کاهش قاچاق و قطعات تقلبی اشاره کرده و می‌افزاید: با الزام نصب کد رهگیری و شناسه‌دار شدن قطعات، هم‌اکنون بخش عمده‌ای از لوازم یدکی دارای شناسه هستند که این امر موجب کاهش ورود و ارائه قطعات بی‌کیفیت به بازار شده و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر