حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پهپاد خورشیدی آلفابت و سافت بانک ، اینترنت LTE ارائه می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

برج‌های سلولی (Cellular Tower) هوابرد نسبت‌ به برج‌هایی که روی زمین نصب می‌شوند برخی مزیت‌های ویژه دارند. برج‌های سلولی هوابرد منطقه‌ی وسیع‌تری را پوشش می‌دهند و در هر زمان که نیاز بود می‌توان آن‌ها را به ‌جای دیگری منتقل کرد. برج‌های سلولی هوابرد مفهوم کاملا جدیدی نیستند و سال‌ها از زمانی‌که نخستین بار به آن‌ها اشاره شد می‌گذرد؛ با همه‌ی این‌ها برج‌های موردبحث هنوز در دست توسعه هستند. شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت به‌همراه سافت بانک (غول ژاپنی حوزه‌ی فناوری) از همکاری جدید با یکدیگر در راستای تولید برج‌های سلولی هوابرد خبر دادند.

ظاهرا آلفابت و سافت بانک در تلاشند با اتکا بر منابع زیادی که دردسترس خود دارند، ایده‌ی برج‌های سلولی پرنده را به واقعیت تبدیل کنند. آلفابت و سافت بانک توانستند اتصال پایدار LTE را به‌صورت آزمایشی ازطریق پهپادی که در فاصله‌ی ۶۲۰۰ فوتی (تقریبا ۱۹ کیلومتری) از سطح زمین در استراتوسفر حضور داشت و ازطریق انرژی خورشیدی فعالیت می‌کرد ارائه دهند. اینترنتی که ازطریق پهپاد خورشیدی سافت بانک و آلفابت ارائه شد، به‌حدی باکیفیت بود که می‌شد ازطریق آن تماس ویدئویی برقرار کرد. در این تماس ویدئویی، مشارکت‌کنندگانی از ژاپن و آمریکا حضور داشتند که یکی از آن‌ها وینتون سرف، یکی از «پدران اینترنت» بود.

سان گلایدر آلفابت سافت بانک اینترنت LTE نزدیک زمین درحال پرواز

پهپاد خورشیدی یادشده بخشی از همکاری گسترده‌ای است که در بین زیرشاخه‌ی Loon آلفابت و زیرشاخه‌ی HAPSMobile سافت بانک درحال انجام است (خبر مربوط به این همکاری نخستین بار در فروردین‌ماه امسال اعلام شد). Loon که بیشتر از همه به‌خاطر تولید برج‌های سلولی مبتنی‌ بر بالون شناخته می‌شود، قطعات ارتباطی را درون پهپاد خورشیدی قرار داد و HAPSMobile وظیفه‌ی ساخت پهپاد را برعهده داشت.

آنچه سافت بانک و آلفابت با همکاری یکدیگر ساخته‌‌اند، سان گلایدر (Sunglider) نامیده می‌شود؛ سان گلایدر به پهپادهای خورشیدی بدون سرنشین خودران گفته می‌شود که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند برای چند ماه در ارتفاعات بلند باقی بمانند و به فعالیت خود بدون مشکل ادامه دهند. پهپاد ساخته‌شده توسط آلفابت و سافت بانک همچون یک بال عظیم به‌نظر می‌رسد که درحدود ۷۸ متر طول دارد. در این پهپاد از ۱۰ پروانه استفاده شده است و پهپاد می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

سان گلایدر آلفابت سافت بانک اینترنت LTE از نمای جلو و نمای کنار

۱۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت چندان زیادی برای وسیله‌ی پرنده‌ای در این سطح نیست، بااین‌حال این سان گلایدر که پیش‌تر با نام HAWK30 شناخته می‌شد بیشتر روی دوام تأکید دارد، نه سرعت؛ درواقع سافت بانک و آلفابت این سان گلایدر را طوری طراحی کرده‌اند که دربرابر انواع شرایط محیطی از خود مقاومت نشان دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

این سان گلایدر به منطقه‌ی استراتوسفر وارد می‌شود؛ یعنی منطقه‌ای کهبالاتر از ارتفاع پروازهای تجاری قرار دارد. سان گلایدر مورد بحث تا مدت‌ها در آنجا می‌ماند. سان گلایدر آلفابت و سافت بانک باتری‌هایش را به‌طور مداوم ازطریق نور خورشید شارژ می‌کند و سیستمی خودران برای تنظیم خودش با جریان باد دارد. 

HAPSMobile می‌گوید آزمایش موفقیت‌آمیز سافت بانک و آلفابت برای ارائه‌ی اینترنت LTE ازطریق سان گلایدر اختصاصی، نخستین بار در دنیا است که برای وسیله‌ی پرنده‌ی خودران مجهز به بال‌های ثابت رخ می‌دهد. در بیانیه‌ی منتشرشده می‌خوانیم: «سان گلایدر ما توانست طبق برنامه با شرایط استراتوسفر تطبیق پیدا کند؛ جایی که سرعت باد به بیش از ۵۸ گره یا تقریبا ۳۰ متر بر ثانیه و دمای هوا به ۷۳- درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.»

در ادامه می‌توانید ویدئوی پرواز آزمایشی سان گلایدر یادشده را مشاهده کنید:

به‌دنبال برقراری اتصال LTE، از این اینترنت برای ویدئوکنفرانس استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در این ویدئوکنفرانس که یکی از آن‌ها مدیرعامل Loon بود از گوشی هوشمند استفاده می‌کردند. مدیرعامل HAPSMobile در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت این پرواز آزمایشی باعث شده شرکت تحت مدیریت او قدمی دیگر به هدف اصلی خود یعنی ساخت وسیله‌‌ی پرنده‌ی غیرآلاینده با توانایی ارائه‌ی اینترنت در تمامی نقاط دنیا نزدیک‌تر شود.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این خبر چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر