کشف شگفت‌انگیز باستان‌شناسان تایلندی – تک تایمز

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک بز کوهی، نقش آدمکی تنها و خانواده‌ای دست در دست هم؛ این‌ها نقاشی‌های غاری در تایلند هستند که کانیگا و همکارانش به‌تازگی کشف کرده‌اند. كانیگا و تیم كوچكش برای کشف این غارنگاره‌ها سرتاسر غارها و پستی و بلندی‌های پارک ملی خائو سم روی یوت در جنوب غربی بانکوک را با همراهی یک محیط‌بان پیمودند.

این گروه کوچک باستان‌شناسی در جستجوی غارنگاره‌ها و آثار هنری ماقبل تاریخ، در مجموع حدود ۴۰ غار را درنوریدند؛ ولی تا پیش از کشف اخیر در هیچ‌کدام از غارها به اثر درخوری دست پیدا نکردند. کانیگا در این خصوص به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت با دیدن اولین نقاشی‌ها از شدت هیجان جیغ زده است. آنچه نور چراغ قوه‌ او نشان داده بود، نقوشی به رنگ اُخرایی از آدمک‌هایی بود که گویی دست در دست هم داده‌اند. دیواره‌های تیره‌رنگ غار در ابتدا مانع از مشاهده نقوش غار شده بود؛ ولی بررسی‌های دقیق و همچنین استفاده از یک اپلیکیشن موبایل که کیفیت (تصاویر) نقوش غار را ارتقا می‌داد، به این باستان‌شناسان کمک کرد به یکی از شگفت‌انگیزترین کشفیات باستان‌شناسی تایلند طی سال‌های اخیر دست پیدا کنند.

به گفته‌ کانیگا، این نقاشی‌ها متعلق به دوران پیش از تاریخ هستند و بین ۲ تا ۳ هزار سال قدمت دارند. قبلا در تایلند معابد و آثاری از شهرهای باستانی از جمله ویرانه‌های آیوتایا پایتخت سابق تایلند و کشفیات دیگری در شهر چیانگ مای در شمال کشور انجام گرفته بود که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شدند. ولی اکتشاف نقاشی‌های غار برای اداره هنرهای زیبای تایلند که زیرمجموعه‌ای از وزارت فرهنگ این کشور است، با وجود کمبود نیروی انسانی و همینطور مسیرهای طاقت‌فرسا و صعب‌العبور بسیار چالش‌برانگیز بود.

نوئل هیدالگو تان، باستان‌شناسی از سازمان آموزش آسیای جنوب شرقی (SEAMEO) در این رابطه ابراز داشت:

بخش زیادی از وظیفه این سازمان حفظ و نگه‌داری آثار تاریخی است که قبلا کشف شده‌اند که زمان زیادی می‌گیرد؛ ولی در مقابل، مکان‌های زیادی در تایلند وجود دارند که هنوز کشف‌نشده‌ باقی مانده‌اند.

مردم محلی غالبا برای جمع‌آوری گوانو (فضولات خفاش) که به‌عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد غارها می‌شوند؛ ولی متوجه غارنگاره‌ها نشدند. به همین دلیل مأموریت کانیگا اکتشاف تمام غارها و صخره‌های پارک ملی خائو سم روی یوت بوده است. این باستان‌شناس ۴۰ ساله می‌گوید کشف اخیر قدیمی‌ترین نمونه‌ها از نقاشی‌های غار در تایلند نیستند. کهن‌ترین نقاشی غار کشور تایلند مربوط به غاری در شمال کشور است که تصور می‌شود بین ۵ تا ۱۱ هزار سال قدمت داشته باشد. ولی کشف اخیر بر فرض کانیگا صحه می‌گذارد که عقیده دارد در منطقه خائو سم روی یوت اقوامی پیشاتاریخی برای مدت طولانی زندگی می‌کردند.

باستان‌شناسان در حال تجزیه‌وتحلیل نقاشی‌های غار اخیرا کشف شدهباستان‌شناسان در حال تجزیه‌وتحلیل نقاشی‌های غار اخیرا کشف شده

اکتشاف غارهای منطقه دغدغه اصلی کانیگا است؛ ولی او تنها امسال بعد از ۲۰ سال حضور مستمر در عرصه باستان‌شناسی، وقت و منابع مالی کافی برای انجام چنین پروژه‌ای دراختیار او قرار گرفته است. کانیگا می‌گوید:

باستان‌شناسان خارجی معمولا در یک کار تخصص دارند؛ ولی ما در اینجا باید از هر کاری کمی سر در بیاوریم.

کشف نقاشی‌های غار در سال ۲۰۱۶، کانیگا را بر آن داشت تا مقامات اداره هنرهای زیبا را برای پی‌ریزی اکتشافاتی در پارک ملی خائو سم روی یوت متقاعد کند. این پارک ملی یکی از جاذبه‌های گردشگری است که همواره خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای ساحل و تالاب‌های آن به سفر می‌کنند.

در ادامه بخوانید:

هیدالگو تان که متخصص هنر سنگی و غارنگاره‌های این منطقه است، می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که حدود ۳ هزار سال قبل شکارچی-گردآوران در این منطقه زندگی می‌کردند. آن‌ها از اردوگاهی به اردوگاه دیگر نقل مکان می‌کردند؛ بنابرین باید در کوهستان نیز اردوگاهی می‌داشتند. هیدالگو تان در ادامه می‌افزاید با وجود پتانسیل منطقه، باستان‌شناسان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به‌صورت مداوم به کاوش آن بپردازند؛ چرا که غارها نمی‌توانند به‌راحتی به مکان‌های گردشگری تبدیل شوند.

هیدالگو تان می‌گوید:

درواقع برای حفظ و نگه‌داری این مکان‌های تاریخی باید راهی برای درآمدزایی وجود داشته باشد؛ ولی (غارها) به آن اندازه که باید درآمدزا نیستند.

ولی كانیگا با وجود مخاطرات و سختی‌های اکتشاف همچنان به جستجوی غارهای کشف‌نشده منطقه ادامه می‌دهد. او می‌گوید:

وقتی نقاشی‌های غار را می‌یابید، درست مانند آن است که گنجی پیدا کرده‌اید. جذابیت باستان‌شناسی در این است که هیچ‌وقت خسته نمی‌شوید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر