انویدیا احتمالا سال آینده RTX 3000 را با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC می‌سازد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا مدتی پیش کارت‌های گرافیک سری امپر را در قالب خانواده‌ی GeForce RTX 3000 معرفی کرد. انویدیا در زمان برگزاری رویداد معرفی کارت‌های جدید خود گفت تراشه‌ی این کارت‌های گرافیک با استفاده از تجهیزات سامسونگ برپایه‌ی لیتوگرافی هشت نانومتری تولید می‌شود. بررسی چند هفته‌ی اخیر نشان می‌دهد کارت‌های گرافیک سری امپر با کمبود شدید مواجه هستند و طبق اعلام رسمی انویدیا، این روند قرار است همچنان ادامه داشته باشد. از قرار معلوم کمبود کارت‌های گرافیک سری امپر به سامسونگ ارتباط دارد و این شرکت کره‌ای همچنان در تلاش است به تعداد کافی‌ برای کارت‌های گرافیک انویدیا تراشه تولید کند.

رسانه‌ی Guru3D می‌گوید انویدیا از شرایط فعلی خشنود نیست و قصد دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور بخش عظیم تولیدات کارت‌های گرافیک جدید خود را برعهده‌ی شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بگذارد. بر اساس آنچه Guru3D می‌نویسد، این تغییر در سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. گفته می‌شود انویدیا قصد دارد سری بعد کارت‌های امپر را با استفاده از لیتوگرافی هفت نانومتری تولید کند؛ استفاده از این لیتوگرافی به کاهش مصرف انرژی کارت‌های گرافیک انویدیا و افزایش قدرت پردازشی آن‌ها منتهی خواهد شد. استفاده‌ی انویدیا از ویفرهای هفت نانومتری TSMC برای کارت‌های امپر اتفاق مهمی خواهد بود. 

طبق ادعای منابع وب‌سایت Guru3D، انویدیا قصد دارد «حجم زیادی» از تولیدات کارت‌های جدید خود را در سال آینده به TSMC بدهد. این خبر خوبی برای کسانی است که به‌منظور تهیه‌ی کارت‌های گرافیک جدید تیم سبز با مشکل مواجه شده‌اند و به هر فروشگاهی که سر می‌زنند، کارت گرافیک تمام کرده است.

درحال ‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم انویدیا قصد دارد در چه ماهی از سال آینده‌ی میلادی همکاری جدید خود را با TSMC آغاز کند. به‌علاوه فعلا نمی‌دانیم کدام کارت‌ گرافیک قرار است برپایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری به ‌تولید برسند. انویدیا درحال‌حاضر سه کارت گرافیک سری RTX 3000 یعنی RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070 را در بازار دارد. سه کارت گرافیک یادشده به‌ترتیب دارای ۲۴ گیگابایت و ۱۰ گیگابایت و هشت گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی هستند.

شایعه‌ای جدید می‌گوید انویدیا می‌خواهد در آینده مدل ارتقاءیافته‌ی RTX 3080 را با ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی همراه کند و کارت‌های گرافیک دیگری همچون RTX 3050 و RTX 3060 را هم به بازار بفرستد تا بتواند بهتر با کارت‌های گرافیک جدید AMD یعنی خانواده‌ی Radeon RX 6000 رقابت کند. یکی از احتمالات این است که انویدیا مدل‌های ارتقاءیافته از RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070 را با لیتوگرافی هفت نانومتری بسازد.

در ادامه بخوانید:

رسانه‌ی دیجی‌تایمز که منبع اصلی این خبر است ادعا می‌کند TSMC به‌تازگی هزینه‌ی تولید ویفرهای هفت نانومتری را کاهش داده است تا توجه شرکت‌های بیشتری را جلب کند. دیجی‌تایمز می‌نویسد انویدیا دو دلیل برای همکاری با TSMC دارد؛ دلیل اول کمبود کارت‌های گرافیک RTX 3000 در بازار به‌دلیل آماده نبودن تعداد کافی ویفرهای سامسونگ است.

دلیل دوم این است که لیتوگرافی هشت نانومتری سامسونگ با برخی مشکلات در زمینه‌ی بازدهی مواجه است و انویدیا می‌خواهد به‌لطف TSMC این مشکلات را رفع کند. دیجی‌تایمز می‌نویسد سفارش بزرگی که انویدیا در TSMC ثبت کرده، برای شرکت تایوانی از اهمیت زیادی برخوردار است. احتمالا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی همکاری احتمالی بین انویدیا و TSMC دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر