6 گروه از فایل‌های سیستمی ویندوز که نباید آن‌ها را دست‌کاری کنید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – جدای از فایل‌ها و فولدرهای شخصی که روی سیستم‌عامل ویندوز دارید، یکسری فایل‌ها و فولدرها وجود دارند که به فایل‌های سیستمی معروف هستند. این فایل‌های سیستمی ممکن است فضای زیادی از هارد شما را اشغال کنند و گاهی برای اینکه فضای هارد خود را خالی کنید، این فایل‌ها را دست‌کاری می‌کنید و یا کلاً از روی هارد حذف می‌کنید.

حذف کردن فایل‌های سیستمی ویندوز همیشه برای کاربران امان پذیر نیست چون سیستم‌عامل ویندوز به صورت پیش‌فرض به کاربران امکان پاک کردن این فایل‌ها را نمی‌دهد اما گاهی برخی از این فایل‌ها را می‌توانید حذف کنید. در این مطلب و مطلب بعدی 6 گروه از فایل‌ها و فولدرهایی را که نباید آن را از روی سیستم خود حذف را به شما معرفی می‌کنیم.

فایل‌های مربوط به فولدر Program File (X86)

فایل‌های این گروه اگر ویندوز شما روی درایو C  نصب شده باشد، در  دو مسیر

C:Program Files

و

 c:Program Files(x86(

قرار دارند.

وقتی که می‌خواهید روی سیستم‌عامل ویندوز خود یک نرم‌افزار دانلود می‌کنید، معمولاً یک فایل با پسوند exe را باز می‌کنید و مراحل نصب را به ترتیب و پشت سر هم انجام می‌دهید. در زمان نصب اپلیکیشن، یک مدخل در پوشه Program Files ایجاد می‌شود، همچنین در رجیستری ویندوز نیز یک مقدار ایجاد می‌شود و سایر مراحلی که برای نصب شدن و اجرای اپلیکیشن به ترتیب انجام می‌شوند.

اگر وارد پوشه Program Files بشوید یک پوشه برای هر اپلیکیشنی که نصب کرده‌اید ایجاد شده است.

فایل های سیستمی ویندوز

به جز موارد استثنا، شما هیچ وقت نیازی به باز کردن این پوشه‌ها و دست‌کاری فایل‌های داخل آن ندارید. در واقع فایل‌های هر کدام از این پوشه‌ها حاوی یکسری اطلاعات مورد نیاز برای اجرا شدن برنامه نصب شده هستند. دست‌کاری این اپلیکیشن‌ها ممکن است باعث شود که اپلیکیشن نتواند به درستی اجرا شود.

علاوه بر این وقتی می‌خواهید یک اپلیکیشن را از روی ویندوز Uninstall کنید باید از قسمت تنظیمات Setting گزینه Apps را انتخاب کنید و از صفحه باز شده گزینه Apps & Feature را انتخاب کنید. پاک کردن پوشه اپلیکیشن از پوشه Program Files هیچ کمکی به شما برای پاک کردن اپلیکیشن از روی سیستم نمی‌کند. پس برای پاک کردن و حذف یک اپلیکیشن از روی سیستم‌عامل خود نیازی به پاک کردن این پوشه‌ها ندارید.

اگر از نسخه 32 بیتی سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، شما باید فقط نرم‌افزارهایی که با این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز سازگاری دارند را نصب کنید. در نسخه 64 بیتی سستم‌عامل ویندوز علاوه بر پوشه Program Files یک پوشه دیگر با نام Program Files(X68) وجود دارد که فایل‌های مربوط به اپلیکیشن‌های 32 بینی ویندوز در آنجا نگهداری می‌شوند.

فایل‌های مربوط به پوشه System 32

اگر سیستم‌عامل شما روی درایو C نصب شده باشد، فایل‌های مربوط به پوشه Systeme 32 در مسیر زیر قرار دارند.

C:windowsSystem32

معمولاً همه فایل‌ها و فولدرهایی که در پوشه Windows در مسیر C:Windows قرار دارند، جز فایل‌های سیستمی در سیستم‌عامل ویندوز شناخته می‌شوند اما فایل‌هایی که در پوشه System32 قرار دارند، از آن دسته فایل‌های سیستمی ویندوز هستند که اصلاً نباید بی‌دلیل آن‌ها را دست‌کاری کرد. این فایل‌ها در واقع از نوع فایل‌های DDL هستند که برای اینکه سیستم‌عامل شما بتواند به درستی کار خود را انجام دهد وجودشان ضروری است.

برای مثال برخی از فایل‌هایی که مربوط به صدای سیستم هستند، یا فایل‌هایی که برای بوت شدن سیستم‌عامل ویندوز لازم و ضروری‌اند، یا منابعی که وجود آن‌ها برای نمایش درست فونت‌ها لازم است و بسیاری دیگر از فایل‌ها در پوشه System32 قرار دارند. همچنین در این پوشه فایل‌های اجرایی که برای برنامه‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل ویندوز قرار دارند نیز قرار دارند. مثلاً فایل Calc.exe فایل اجرایی برای ماشین حساب ویندوز است یا فایل mspaint.exe فایل اجرایی برای اپلیکیشن Microsoft Paint است.

معمولاً کمتر کاربری وارد پوشه System32 می‌شود و حتی بسیاری تصویر می‌کنند که این پوشه ویروس روی سیستم هست چون جوک‌های زیادی هم در این رابطه وجود دارد.

از آنجایی که وجود این فولدر برای عملکرد دقیق و درست سیستم‌عامل ویندوز لازم است بنابراین بهتر است فایل‌ها و پوشه‌های درون آن را تغییر ندهید.

فایل Page File

در سیستم‌عامل ویندوزی که روی درایو C نصب شده‌است، پوشه فایل Page File در مسیر C:pagefile.sys قرار دارد( توجه داشته باشید که تا زمانی که امکان مشاهده فایل‌های پنهان را در سیستم‌عامل ویندوز فعال نکرده باشید امکان دسترسی به این فایل را ندارید. برای مشاهده فایل‌های پنهان روی برگه View در پنجره file explorer تک تایمز کنید و سپس از منوی opteions گزینه View را انتخاب کنید و در پنجره باز شده گزینه Hide Protected Operating System Files را غیرفعال کنید. البته بهتر است این کار را بی‌دلیل انجام ندهید. )

وظیفه حافظه موقتی Ram در کامپیوتر این است که در واقع به صورت موقتی برنامه‌هایی که روی سیستم شما باز هستند را در خود ذخیره می‌کند. وقتی شما برای مثال اپلیکیشن Word را باز می‌کنید، فایل‌های اجرایی این اپلیکیشن برای دسترسی سریع به آن روی RAM قرار می‌گیرند. به خاطر همین هست که هرچقدر RAM روی سیستم شما بیشتر باشد وقتی چند اپلیکیشن را به صورت هم‌زمان باز می‌کنید، سرعت شما در اجرای آن‌ها بالاتر می‌رود. یعنی هرچه قدر میزان RAM روی سیستم شما بیشتر باشد تعداد اپلیکیشنی که بدون افت سرعت سیستم می‌توانید با آن‌ها کار کنید بیشتر خواهد بود.

 

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر