وزارت بهداشت: ۲۰ میلیون ایرانی با بیماری زمینه‌ای، در خطر شدید ابتلا به کرونا قرار دارند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که این بیماری‌ها، خطر ابتلای آن‌ها به کووید ۱۹ را تشدید می‌کند. به گفته‌ی جهانپور، در ایران نیز، حداقل ۲۰ میلیون نفر دارای وضعیت مشابهی هستند.

بیماری‌های زمینه‌ای شامل انواع بیماری‌های واگیر از جمله ایدز، هپاتیت، بیماری‌های گوارشی، سل، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و ضعف سیستم ایمنی بدن است. سالمندان نیز به‌علت ضعف سیستم ایمنی در خطر شدید ابتلا به کووید۱۹ قرار دارند.

با استناد به نتایج مطالعه‌ای که با هدف ارزیابی فاکتورهای اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین فاکتورهای مرتبط با مرگ‌ومیر در مبتلایان به کووید-۱۹ انجام گرفت، بالاترین میزان مرگ‌ومیر در ایران میان بیماران بالای ۶۵ سال، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز، در هفته‌های گذشته اعلام کرد که در کشور ما حدودا ۸۰ درصد مرگ و میرهای کرونا مربوط به سالمندان است.

با وجود توصیه‌های بسیار مسئولان بهداشتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان بسیاری از مردم موارد تأکیدشده برای پیشگیری از شیوع کرونا را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث شده که وضعیت بحرانی در کشور تشدید شود. در همین راستا، جهانپور روز چهارشنبه نیز توئیتر نوشته بود که بدون اعمال محدودیت و بدون استفاده از ابزارهای قانونی و حاکمیتی، باید در انتظار پاییزی سیاه بود.

در همین زمینه معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهایی که افزایش مرگ‌ومیر به‌علت کرونا شدت گرفته است، باید مانند نوروز سال جاری باشد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تأکید بر ضرورت نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، اضافه کرد که رعایت کمتر از ۸۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی اثربخشی لازم را ندارد. به گفته‌ی ريیسی، از آغاز مسافرت‌ها در عید فطر، رعایت پروتکل‌ها به ۲۴ درصد رسید و از خرداد ۹۹ موج بسیار سنگینی از بیماری کرونا در کشور اتفاق افتاد. وی همچنین افزود که پس از این مرحله و پس از هشدارهای داده شده به مردم، مجددا رعایت پروتکل‌ها به ۷۸ درصد رسید، ولی هم‌اکنون این میزان به ۴۲ درصد رسیده و به همین دلیل موج مرگ و میر به دلیل ابتلا به کووید۱۹، افزایش یافته است.

به گفته‌ی علیرضا رئیسی، در فاز اول بیماری که اسفند ۹۸ و نوروز ۹۹ بود، رعایت پروتکل‌ها به ۸۰ درصد رسید و مردم از سفر در نوروز و بیرون آمدن از منزل در ۱۳ فروردین خودداری کردند. به همین علت پیک اول بیماری کرونا به خوبی پشت سر گذاشته شد و در اردیبهشت ۹۹،  کمترین میزان ابتلا به کووید۱۹ به ثبت رسید.

در ادامه بخوانید:

به گفته‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، این سازمان در مجموع ۷ هزار بازرس بهداشت محیط دارد که برای نظارت همه جانبه بر رعایت پروتکل‌ها و مصوبات ستاد ملی کرونا تعداد قابل توجهی محسوب نمی‌شود. علیرضا رئيسی اذعان کرد که این بازرسان باید در سطح کشور در نقش ناظر عالی عمل کرده و بقیه دستگاه‌ها طبق ضوابطی که معین شده است زیر نظر این افراد عمل کنند. رئیسی از دستگاه‌ها خواست تا یک نماینده‌ی ثابت و تام‌الاختیار به کمیته‌ی نظارت معرفی کنند. همچنین به گفته‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، تمام اصناف و مشاغل و مراکز ارائه‌ی خدمات و کالا، از این پس طبق مصوبه‌‌ی ستاد ملی کرونا، باید QR code داشته باشند و می‌توانند با مراجعه به سایت www.salamat.gov.ir نسبت به دریافت این کد اقدام کنند.

علیرضا زالی، فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، امروز اعلام کرد در ۲۵۳ روزی که از بحران کرونا در استان تهران می‌گذرد، روز گذشته، بالاترین میزان مرگ و میر در این شهر ثبت شد و یکی از تلخ‌ترین روزهای کرونایی در پایتخت سپری شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر