نیکون Z6 II و Z7 II با اسلات دوگانه کارت حافظه معرفی شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

همان‌طور که ماه گذشته اعلام شده بود، نیکون دو دوربین بدون آینه‌ی فول فریم جدید را با نام‌های نیکون زد ۶ مارک ۲ (Nikon Z6 II) و نیکون زد ۷ مارک ۲ (Nikon Z7 II) رونمایی کرد. Nikon Z6 II و Nikon Z7 II نسل جدید دوربین‌های Z6 و Z7 محسوب می‌شوند که قابلیت‌‌های اضافه‌ی مهمی همچون پشتیبانی از درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه و توانایی ضبط ویدئو 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و سیستم فوکوس خودکار بهبودیافته دارند.

از جوانب مختلف، دوربین‌های Z6 II و Z7 II بدون تغییر باقی مانده‌اند و قابلیت‌های عمومی آن‌ها همچون مدل‌های معمولی‌شان است. برای مثال در این دو دوربین به‌ترتیب از همان حسگرهای ۲۴٫۵ مگاپیکسلی و ۴۷٫۵ مگاپیکسلی BSI CMOS که در مدل‌های استاندارد به کار گرفته شده‌اند.

نیکون Z6 II و Z7 II بدنه‌ای مشابه‌با مدل‌های استاندارد دارند و وضوح منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) آن‌ها تغییری نکرده است. به‌علاوه دوربین‌های جدید نیکون همچون مدل قبلی خود دارای نمایشگر LCD چرخان هستند (این نمایشگر به‌طور کامل در تمامی زوایا نمی‌چرخد، اما دامنه‌ی حرکتی مناسبی دارد). 

در ادامه می‌توانید مدل‌ عادی و جدید دوربین نیکون Z7 را درکنار یکدیگر مشاهده کنید؛ همان‌طور که می‌بینید عملات تفاوت خاصی در بین آن‌ها وجود ندارد:

دوربین نیکون Nikon Z7 II در کنار نیکون زد ۷ مدل معمولی

نیکون Z7 مارک ۲ در سمت راست و نیکون Z7 مارک ۱ در سمت چپ

آنچه برای نیکون Z7 مارک ۲ و نیکون Z7 مارک ۱ گفتیم برای نیکون Z6 مارک ۲ و نیکون Z6 مارک ۱ نیز صدق می‌کند؛ تصویر این دو دوربین را می‌توانید در ادامه ببینید:

دوربین نیکون Nikon Z6 II در کنار نیکون زد ۶ معمولی

نیکون Z6 مارک ۲ در سمت راست و نیکون Z6 مارک ۱ در سمت چپ

دلیل اصلی شباهت‌های بین نیکون Z7 مارک ۲ و نیکون Z6 مارک ۲ با نسل قبل خود این است که دوربین‌های جدید بیشتر ازلحاظ ارائه‌ی قابلیت‌ها بهبود پیدا کرده‌اند نه ازلحاظ ظاهری. دو دوربین جدید نیکون برخلاف مدل‌های قبلی از پردازنده‌ی تصویر دوگانه‌ی اکسپید ۶ (Dual EXPEED 6) استفاده می‌کنند و همین پردازنده آن‌ها را قادر می‌سازد ویدئوهایی با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کنند؛ البته دوربین Z6 II در فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) ازطریق به‌روزرسانی فرم‌ور به امکان فیلم‌برداری 4K/60p مجهز می‌شود.

دوربین‌های جدید نسبت‌به مدل‌ استاندارد خود سرعت بیشتری برای ثبت تصاویر متوالی دارند؛ Z6 مارک ۲ تصاویر متوالی را با نرخ ۱۴ فریم‌برثانیه و Z7 مارک ۲ با نرخ ۱۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کنند. اندازه‌ی حافظه‌ی موقت (بافر) در دوربین‌های جدید افزایش پیدا کرده است و Z6 مارک ۲ و Z7 مارک ۲ سیستم فوکوس خودکار تقویت‌شده دارند. نیکون می‌گوید فوکوس خودکار این دوربین‌ها در محیط‌های کم‌نور عملکرد بهتری دارد و همچنین می‌تواند به‌شکلی بهتر چشم و حیوانات را تشخیص دهد. 

دوربین نیکون زد ۶ مارک ۲

یکی از انتقاداتی که کارشناسان به دوربین‌های Z6 و Z7 وارد کردند، مشکل درگاه کارت حافظه‌ی آن‌ها بود که خوشبختانه در مدل‌های جدید رفع شده است. بر اساس گفته‌ی نیکون، دو دوربین Z6 II و Z7 II دارای یک درگاه برای کارت XQD یا CFexpress و یک درگاه برای کارت UHS-II SD هستند و این یعنی تصاویر بسیار مهم می‌توانند به‌صورت هم‌زمان روی دو کارت حافظه نوشته شوند.

درکنار این‌ها دوربین‌های Z6 مارک ۲ و Z7 مارک ۲ گریپ باتری جدیدی دارند. گریپ جدید دوربین‌ها که هم‌زمان با آن‌ها عرضه می‌شود MB-N11 نام دارد و مجهز به دکمه‌ی چرخان اضافی و دکمه‌ی شاتر اختصاصی است و می‌تواند دو عدد از باتری جدید و بهبودیافته‌ی EN-EL16c را در خود جای دهد (این باتری ازطریق درگاه USB-C قابل‌شارژ است). 

نیکون زد ۷ مارک ۲

بنابه‌گفته‌ی نیکون دوربین‌های Nikon Z6 II و Nikon Z7 II تا پیش از پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند. Nikon Z6 II در ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان-‌آذر ۱۳۹۹) با قیمت ۲٬۰۰۰ دلار (بدنه) یا ۲٬۶۰۰ دلار (کیت ویژه شامل لنز NIKKOR Z 24-70mm f/4 S) به بازار عرضه می‌شود. این درحالی است که Nikon Z7 II برای عرضه در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است و در آن زمان با قیمت ۳٬۰۰۰ دلار (بدنه) یا ۳٬۶۰۰ دلار (کیت ویژه شامل لنز NIKKOR Z 24-70mm f/4 S) دردسترس قرار می‌گیرد.

دوربین نیکون با گریپ باتری MB-N11 از نمای سه رخ جلو

گریپ باتری نیکون MB-N11

گریپ باتری MB-N11 در ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) با قیمت ۴۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه می‌توانید نظاره‌گر مقایسه‌ی مشخصات فنی دو دوربین جدید نیکون باشید:

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی دوربین‌های جدید نیکون چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر