پوشه‌های سیستم‌عامل ویندوز که هرگز نباید سراغ آن‌ها بروید (قسمت دوم)

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – در مطلب قبلی 4 پوشه و فایلی که در سیستم‌عامل ویندوز قرار دارند و هرگز نباید به سراغ آن‌ها بروید را معرفی کردیم. در این مطلب نیز 3 پوشه دیگر که دست‌کاری کردن آن‌ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌عامل ویندوز می‌شود را معرفی می‌کنیم.

پوشه System Volume Information

پوشه System Volume Information در صورتی که ویندوز شما روی درایو C نصب شده باشد، در مسیر زیر قرار دارد

C:System Volume Information

نکته‌ای که باید در خصوص این فایل به ان توجه کنید این است که در صورتی که فایل‌های سیستمی در سیستم‌عامل شما مخفی باشند، این فایل‌ها برای شما نمایش داده نمی‌شود.

یکی از پوشه‌های مهمی که به نظر می‌رسد دلیل مهمی برای وجود آن در سیستم‌عامل ویندوز وجود ندارد، پوشه System Volume Information است که در درایو C قرار دارد. االبته بر خلاف ظاهر این پوشه که چندان مهم به نظر نمی‌رسد، اطلاعات و محتویات آن برای عملکرد درست سیستم‌عامل ویندوز بسیار مهم است. اگر بخواهید به محتویات این پوشه دسترسی پیدا کنید، با ارور Access Denied مواجه خواهید شد.

در این پوشه نقاط بازیابی سیستم یا System Restore وجود دارد که به شما امکان برگشتن به حالت قبل از تغییراتی که اعمال کرده‌اید را می‌دهد. برای کاهش حجم این پوشه شما می‌توانید در منوی Start عبارت Restore Point را تایپ کنید و سپس روی Create Restore Point تک تایمز کنید. در پنجره باز شده روی درایو C تک تایمز کنید و سپس گزینه Configure را انتخاب کنید.

شما می‌توانید با تغییر اسلایدر در کنار Max Usage حجم فضایی که این پوشه روی هارد اشغال می‌کند را تنظیم کنید.

فایلهای سیستمی ویندوز

علاوه بر نقاط بازیابی، در پوشه System Volume داده‌هایی وجود دارد که ویندوز از آن‌ها برای ایندکس کردن درایوهای روی سیستم استفاده می‌کند. بدون این داده‌ها و اطلاعات امکان جستجو در محیط ویندوز بسیار کند انجام خواهد شد. در این پوشه همچنین سرویس Volume Shadow Copy وجود دارد که برای ایجاد نسخه پشتیبان برای فایل‌ها لازم است.

پوشه WinSxS

پوشه WinSxS در مسیر C:WindowsWinSxS قرار دارد البته به شرطی که ویندوز شما روی درایو C نصب شده باشد.

عبارت WinSxS به معنی Windows Side By Side است که برای حل کردن مشکلاتی که در نسخه 95 و 98 سیستم‌عامل ویندوز کاربران با آن مواجه بودند، طراحی شده است. شاید شما هم اصطلاح DLL Hell را شنیده باشید. این عبارت به مشکلاتی اشاره می‌کند که مربوط به زمانی است که فایل‌های کتابخانه‌ Link Library با DLL دچار مشکلاتی مثل تعارض، تکثیر و خراب شدن می‌شوند

برای حل کردن این مشکلات، مایکروسافت از پوشه WinSxS برای جمع آوری و ذخیره چند نسخه از فایل‌های DLL استفاده می‌کند. در این حالت زمانی که روی سیستم‌عامل ویندوز یک برنامه یا اپلیکیشن اجرا می‌شود، این فایل‌ها در صورت نیاز بارگذاری می‌شوند. از آنجایی که در این پوشه نسخه‌های متفاوتی از فایل‌های DLL ذخیره و نگهداری می‌شوند از این رو در هر زمان نسخه‌ای نیاز است بارگذاری خواهد شد.

هرچه قدر شما زمان بیشتری از سیستم‌عامل ویندوز خود استفاده کنید، یعنی ویندوز شما قدیمی‌تر باشد، حجم این پوشه هم بیشتر خواهد بود. ولی نباید فایل‌ها و پوشه‌های موجود در این فولدر را پاک کنید. از طرفی بهتر است هرگز به طور مستقیم وارد این پوشه نشوید. برای پاک کردن فایل‌ها بدون استفاده در این پوشه می‌توانید از Disk Cleanup استفاده کنید.

فایلهای سیستمی ویندوز پوشه D3DSChache

این پوشه در مسیر C:Users[username]AppDataLocal قرار دارد. دست‌کاری این پوشه به خطرناکی ایجاد تغییرات در پوشه‌هایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم نیست و معمولا تاثیر مخربی روی عملکرد سیستم‌عامل ویندوز ندارد اما بهتر است که این پوشه به همان حالتی که هست بدون تغییرات باقی بماند. در پوشه D3DSChache اطلاعات مربوط به  کَش اِی پی آی Direct3D  شرکت مایکروسافت قرار دارد.

این پوشه در واقع بخشی از Direct X است که برای نمایش گرافیکی بازی‌ها و نرم‌افزارهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم این پوشه بسیار کم است و نیازی به اعمال تغییرات در آن وجود ندارد. اگر به مشکلی در نمایش گرافیکی بازی‌ها یا برخی از نرم‌‌افزارهایی که گرافیک قوی دارند برخوردید بهتر است کَش این فولدر را پاک کنید. ممکن است مشکل شما برطرف شود.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر