حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نمایشگر SR سونی امکان مشاهده اشیاء سه بعدی را فراهم می آورد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – با اینکه نمایش سه بعدی جذابیت خود در بین کاربران را از دست داده، اما نمایشگر SR سونی تحولی نو در این صنعت بوده و امکان مشاهده اشیاء سه بعدی را بدون نیاز به عینک فراهم می آورد.

تلوزیون های سه بعدی عملا از دور خارج شده اند. دستگاه های سه بعدی بدون عینک نیز دیگر جذابیتی نزد کاربران ندارند. با این حال نمی توان گفت که این تکنولوژی دیگر کاربردی ندارد. به عنوان مثال، نمایشگر واقعیت فضایی جدید سونی، یا همان نمایشگر SR تحول جدیدی را در این حوزه به وجود آورده است. نمایشگر جدید سونی از فناوری ردیابی حرکات چشم برای به تصویر کشیدن اشیاء سه بعدی باورکردنی استفاده می کند، بدون اینکه نیازی به کاربرد عینک های سه بعدی یا استفاده از هدست واقعیت مجازی داشته باشد. صنعتگران VR و CG با استفاده از نمایشگر جدید می توانند پیش نمایش ساده تری از کارهای خود را ارائه دهند. البته باید گفت که این دستگاه مخصوص مشتریان معمولی ساخته نشده، چون قیمت آن برابر با 5 هزار دلار است.  

سونی برای نخستین بار در سال جاری، در مراسم CES از نمایشگر واقعیت فضایی خود با نام نمایشگر فیلد نوری حساس به چشم رونمایی کرد. این دستگاه از یک ال سی دی 15.6 اینچی با کیفت 4K، یک سنسور بصری پرسرعت و یک لنز نوری میکرو ساخته شده است. سنسور بصری پرسرعت، حرکات چشم و همچنین موقعیت کابر در هنگام قدم زدن حول نمایشگر را ردیابی می کند. لنزنوزی میکرو نیز روی LCD قرار گرفته و صفحه را برای چشم راست و چپ کاربر تقسیم می کند تا یک تصویر استریوسکوپی و برجسته را به وجود آورد. نمایشگر SR به یک کامپیوتر شخصی قدرتمند، با حداقل پردازنده Core i7 پیشرفته اینتل و کارت گرافیک RTX 2070 Super انویدیا نیاز دارد تا بتواند الگوریتم های رندرینگ زمان واقعی پیچیده را پردازش کند. لزوم این توان بالا کاملا منطقی است، چرا که این دستگاه باید دو تصویر 2K مجزا را به طور دائم به وجود آورده و آن ها را با حرکت چشم کاربر تطبیق دهد.

به دلایل واضح، نمی توان عملکرد نمایشگر Spatial Reality سونی را پیش از زمان اعلام شده مشاهده کرد. با این حال، مت اسمیت، رییس Engadget UK Bureau که نخستین بار در CES با این نمایشگر آشنا شد، این دستگاه را به صورت یک دموی هولوگرامی گلدانی توصیف می کند که کوچک، مبهم و معمولی است. با اینکه سونی از محصول جدید خود به عنوان یک صفحه سه بعدی بدون عینک صحبت می کند، اما ویدیوهای تبلیغاتی آن را به صورت یک صحنه کوچک برای نمایش اشیاء هولوگرافی نشان می دهند.

در هر صورت تا زمان عرضه نسخه نهایی و مشاهده کاربرد واقعی نمایشگر SR نمی توان در مورد آن قضاوت کرد. البته د حال حاضر کمپانی های مطرحی از نمایشگر واقعیت فضایی سونی استفاده کرده اند. فولکس واگن در طول استفاده از این نمایشگر در فرایند های طراحی و ایده سازی، آن را به طور قابل ملاحظه ای مفید و پرکاربرد دانسته است. کمپانی سونی پیکچرز نیز در هنگام فیلم برداری Ghostbusters: After Life از این نمایشگر برای پیش نمایش صحنه ها و مدل های سه بعدی استفاده کرده است. این دستگاه به طور خاص برای فیلم هایی با VFX سنگین کارآمد است، چون به فیلمبردار اجازه می دهد تا نگاهی سطحی به جلوه های CG و مدل های سه بعدی از زوایای مختلف داشته باشد.

با توجه به پاندمی فعلی و محدودیت های موجود، نمایشگر SR همچنین یک روش موثر برای مشاهده از راه دور صحنه ها و مدل های سه بعدی پیچیده به شمار می آید. این محصول با فناوری 3R (واقعیت، زمان واقعی و از راه دور) این کمپانی مرتبط می شود که شامل راه حل هایی جهت استفاده در طول پاندمی است.

نمایشگر Spatial Reality سونی در ماه نوامبر با قیمت 5000 دلار (6650 دلار کانادایی) از طریق وب سایت اصلی سونی و فروشندگان وابسته، قابل خریداری است.  

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر