حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ایا ایمنی جمعی در برابر کووید ۱۹ رویکردی معیوب و خطرناک است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

براساس نامه‌ی جدیدی که ۸۰ تن از پژوهشگران بین‌المللی آن را امضا کرده‌اند، ایده‌ی استفاده از ایمنی جمعی برای مدیریت دنیاگیری کووید ۱۹ (که در آن به افرادی که درمعرض خطر کمتری قرار دارند، اجازه داده می‌شود به زندگش عادی خود برگردند و درمعرض عفونت طبیعی قرار گیرند) رویکردی معیوب و خطرناک است.

نامه‌ی مذکور که روز چهارشنبه (۱۴ اکتبر) در مجله‌ی The Lancet منتشر شد، به‌نظر می‌رسد پاسخی به «بیانیه برینگتون بزرگ» باشد. بیانیه‌ی مذکور پیشنهادی است که اوایل ماه جاری به‌وسیله‌ی سه پژوهشگر منتشر شد که خواستار پایان ‌دادن به محدودیت‌های کووید ۱۹ درجهت رسیدن به ایمنی جمعی بودند. براساس این بیانیه، در چنین رویکردی به افراد جوان و سالم اجازه داده می‌شود به زندگی عادی خود برگردند و دربرابر ویروس ایمنی ایجاد کنند؛ درحالی‌که از جمعیت‌های آسیب‌پذیر محافظت می‌شود. گفته می‌شد بیانیه‌ی مذکور به‌وسیله‌ی ده‌ها هزار کارشناسان و پزشک و نیز عموم مردم امضا شده است؛ اگرچه به گزارش گاردین، پس از اینکه مشخص شد بسیاری از امضاها جعلی هستند، این سند جنجال بیشتری به پا کرد.

نامه‌ی جدید که «یادداشت جان اسنو» نام دارد (جان اسنو همه‌گیرشناسی است که برای اولین ‌بار، شیوع وبا در لندن را به پمپ آب آلوده‌ مرتبط دانست)، این مفهوم از ایمنی جمعی را «استدلالی غلط که با شواهد علمی حمایت نمی‌شود»، می‌خواند. به‌گفته‌ی نویسندگان که شامل کارشناسان بهداشت عمومی، همه‌گیرشناسی، ویروس‌شناسی، بیماری‌های عفونی و دیگر زمینه‌های علمی می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که نمی‌توان شیوع کنترل‌نشده کووید ۱۹ را به بخش‌های خاصی از جامعه محدود کرد. آن‌ها نوشتند: «انتقال‌کنترل‌نشده در افراد جوان‌تر موجب خطر بیماری و مرگ‌و‌میر در کل جامعه می‌شود.» علاوه‌براین، درک اینکه چه کسی دربرابر کووید ۱۹ آسیب‌پذیر است، پیچیده است و حتی افراد جوان و ظاهرا سالم پس از عفونت کووید ۱۹ دچار علائم ماندگار بیماری می‌شوند.

در ادامه بخوانید:

همچنین، هیچ مدرک محکمی مبنی براینکه افراد پس از عفونت طبیعی کووید ۱۹ دارای ایمنی پایداری می‌شوند، موجود نیست. بنابراین اجازه دادن به اینکه افراد بیشتری دچار بیماری شوند، به دنیاگیری کووید ۱۹ پایان نمی‌دهد بلکه منجر به همه‌گیری‌های مکرر می‌شود و بار زیادی را روی اقتصاد و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کند.

طبق این یادداشت، در شرایطی که بسیاری از کشورها با موج دوم کووید ۱۹ مواجه هستند، عمل قاطع و فوری حیاتی است. براساس این نامه، در کوتاه‌مدت احتمالا محدودیت‌هایی برای کاهش انتقال و مهیا کردن فرصتی برای کشورها برای ترمیم سیستم‌های پاسخ ناکارآمد دربرابر دنیاگیری برای پیشگیری از دستورهای خانه‌نشینی در آینده مورد نیاز است. هدف از این محدودیت‌ها سرکوب مؤثر عفونت‌های ویروس عامل کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) تا سطوح پایینی است که تشخیص سریع شیوع‌های محلی و پاسخ سریع را ممکن سازد؛ به‌طوری‌که زندگی بدون نیاز به محدودیت‌های کلی بتواند به حالت تقریبا عادی برگردد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که کشورهایی مانند ژاپن، ویتنام و نیوزیلند نشان داده‌اند که کنترل انتقال کووید ۱۹ ازطریق تاکتیک‌های بهداشت عمومی صحیح امکان‌پذیر است. در آن کشورها زندگی به حالت تقریبا عادی بازگشته است. نویسندگان نتیجه‌گیری کردند:

شواهد کاملا آشکار است: کنترل شیوع کووید ۱۹ در جامعه بهترین راه برای محافظت از جوامع و اقتصاد تا زمان رسیدن به واکسن‌های ایمن و مؤثر و درمان‌هایی است که طی ماه‌های آینده ممکن است دردسترس قرار گیرد.

یادداشت مذکور به‌صورت آنلاین ارسال شده و در زمان انتشار دارای ۸۰ امضا بوده است. از سایر متخصصان در زمینه‌های مناسب دعوت شده است که این سند را امضا کنند. تمامی امضاها قبل از اضافه ‌شدن به نامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر