برخلاف اعلام اپل ، پلتفرم‌های استریم چین رویداد Hi, Speed را پخش نکردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اقداماتی که دولت آمریکا طی چند وقت اخیر انجام داد باعث شد ارتباط اپل با میلیون‌ها کاربری که در چین دارد به خطر بیافتد. دولت آمریکا اعلام کرد در پی وضع قوانینی است که با استفاده از آن‌ها هرگونه ارتباط شرکت‌های آمریکایی با غول‌های بزرگ چینی را متوقف کند. تحلیلگران می‌گویند این اتفاق به‌ ضرر اپل تمام می‌شود و کاربران چینی تمایل خود را به تهیه‌ی آیفون‌ از دست می‌دهند. ظاهرا در اقدامی تلافی‌جویانه، شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی رسانه در چین که قرار بود رویداد Hi, Speed سه‌شنبه‌ی گذشته برای رونمایی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را پوشش دهند، بدون ارائه‌ی هیچ‌گونه توضیحی از این کار خودداری کرده‌اند. 

سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته بود که اپل پس از مدت‌ها انتظار سرانجام گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را در قالب چهار گوشی معرفی کرد. آیفون‌های نسل جدید که همگی توانایی اتصال به شبکه‌ی 5G دارند، با تراشه‌ی پنج نانومتری A14 Bionic همراه شده‌اند و از بدنه‌ای با لبه‌ی تخت استفاده می‌کنند. اپل به ‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا مجبور شد رویداد معرفی آیفون‌های نسل جدید و هوم پاد مینی را به‌صورت کاملا آنلاین برگزار کند. این رویداد که در وب‌سایت رسمی اپل و حساب کاربری رسمی این شرکت در یوتیوب پخش شد، توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفت.

رویدادهایی که اپل برگزار می‌کند همواره جذابیت خاصی دارند و رویداد Hi, Speed نیز این قاعده مستنثی نبود. تایم‌لپس‌های جالبِ تنظیم‌شده با موسیقی، جلوه‌های بصری ویژه برای معرفی محصولات و استفاده از عبارت‌هایی شعارگونه همچون صدای رایانشی (Computational Audio)، همگی باعث شدند رویداد اپل بسیار جذاب باشد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از چین، بسیاری از کاربران چینی موفق‌ به تماشای این رویداد نشده‌اند. این کاربران منتظر بودند سرویس‌های بزرگ حوزه‌ی رسانه مراسم را به‌طور کامل پخش کنند؛ اما این اتفاق رخ نداد.

تنش‌ شرکت‌های چینی و اپل طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است. مدتی پیش دونالد ترامپ فرمانی اجرایی برای حذف اپلیکیشن وی چت (WeChat) از اپ استور اپل صادر کرد. وی چت اپلیکیشن ساده‌ای نیست؛ این اپلیکیشن در چین کاربردهای بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد؛ تا حدی که یک تحلیلگر می‌گوید در چین وی چت یعنی گوشی هوشمند؛ این موضوع باعث می‌شود موبایلی که از وی چت پشتیبانی نکند، برای چینی‌ها دستگاهی بی‌مصرف باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد وی چت امروزه در چین بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر کاربر فعال ماهانه دارد. 

در ادامه بخوانید:

نظرسنجی جدیدی که مدتی پیش در شبکه‌ی اجتماعی ویبو (Weibo) برگزار شد، نشان داد درصورت حذف وی چت از اپ استور، بالغ ‌بر ۹۵ درصد از کاربران چینی ترجیح می‌دهند استفاده از آیفون را کنار بگذارند و سراغ گوشی‌های اندروید بروند. اپل به کاخ سفید گفته است عملی شدن فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ باعث ایجاد خطرات مالی جدی برای این شرکت می‌شود.

حساب کاربری رسمی اپل در وی چت آگهی تبلیغاتی مربوط به رویداد Hi, Speed را پخش کرد و گفت پنج شرکت بزرگ حوزه‌ی استریم در چین یعنی Youku و iQuiyi و Bilibili و Tencent Video و Weibo مراسم را زنده پخش می‌کنند. خبرنگاران رسانه‌ی بلومبرگ با نمایندگان چهار شرکت آخر ارتباط برقرار کردند تا جزئیات ماجرا را جویا شوند؛ اما فعلا پاسخی دریافت نکرده‌اند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی دربار‌ه‌ی این خبر دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر