انویدیا درحال توسعه‌ی سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی در اروپا است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا درتلاش برای توسعه‌ی سریع‌ترین ابررایانه برپایه‌ی هوش مصنوعی با نام «Leonardo» است. ابررایانه‌ی لئوناردو در همکاری انویدیا با مؤسسه‌ی CINECA (متشکل از چند دانشگاه ایتالیایی) ساخته خواهد شد. این مؤسسه درزمینه‌ی توسعه‌ی ابررایانه در سطح جهانی سرآمد است. سیستم لئوناردو با سرعت باورنکردنی ۱۰ اگزافلاپس، ظرفیت پردازشی هوش مصنوعی با دقت FP16 یا 16bit-Floating Point ارائه می‌کند و از ۱۴ هزار GPU انویدیا با معماری امپر تشکیل می‌شود.

لئوناردو در آینده یکی از چهار ابرکامپیوتری خواهد بود که در سراسر اروپا با هدف توسعه‌ی پردازش‌های کامپیوتری در منطقه به‌ کار گرفته خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، این ابررایانه برپایه‌ی هوش مصنوعی ساخته می‌شود و به‌طرز چشمگیری توان پردازشی برای تحقیقات علمی و صنعتی را افزایش می‌دهد. انویدیا همچنین قصد دارد با کمک شبکه‌ی Mellanox HDR InfiniBand خود در این پروژه و با اتصالات باکیفیت و کاهش تأخیر، عملکرد را درسراسر کلاسترهای موجود در اروپا به نهایت سرعت برساند.

در ادامه بخوانید:

 سایر کامپیوترهای مورد استفاده در این پروژه‌ی عظیم شامل MeluXina در لوکزامبورگ و Vega در اسلواکی و واحد خنک‌کننده‌ی آنلاین در جمهوری چک می‌شوند. علاوه‌براین، این تشکل اروپایی تصمیم دارد ابرایانه‌های دیگری در بلغارستان، فنلاند، پرتغال و اسپانیا نیز راه‌اندازی کند؛ البته هنوز جزئیاتی از این برنامه منتشر نشده است.

برخی از اپلیکیشن‌هایی که به‌وسیله‌ی CINECA و سایر ابررایانه‌ها به‌کار گرفته می‌شود، برای تجزیه ‌و تحلیل ژنوم و کشف روش‌های درمانی جدید کاربرد دارد و همچنین داده‌هایی که از منابع مختلف برای تحقیقات درباره‌ی سیاره‌های فرازمینی و اکتشافات فضایی بررسی می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای این ابررایانه مدل‌سازی الگوهای آب‌وهوایی مختلف، مثل رویدادهای شدید اقلیمی است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر