حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پارک آب و آتش و دانشگاهی در تهران، دو نطقه با اتصال 5G در تهران

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – بیژن عباسی‌آرند از ارائه اتصال 5G در پارک آب و آتش و یک دانشگاه در تهران تا دوهفته آینده به صورت هات اسپات به عموم مردم، خبر داد.

به نقل از پیوست، بیژن عباسی آرند در بخش پرسش و پاسخ نشست خبری «چهاردهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل» در پاسخ به سوال پیوست در مورد پروانه حذف قید ثابت در پروانه‌های اینترنت ثابت ایرانسل توسط رگولاتوری گفت: «ما دو پروانه داریم یکی پروانه شبکه تلفن همراه ایرانسل و دیگری پروانه اینترنت بی‌سیم ثابت. رگولاتوری به دنبال این است تا این دو پروانه را یکپارچه کند.»

 

او با اشاره به اینکه یکسال دیگر به تمدید پروانه تلفن همراه باقیمانده است گفت: « این پروانه سال آینده ۱۵ سالش به پایان می‌رسد. پروانه اینترنت بی سیم ثابت امسال برای دوسال دیگر تمدید شد. حال در تلاش هستیم تا در قالب این پروانه‌ها  خدمات خود را ارائه دهیم. البته به دنبال این هستیم تا با همراهی رگولاتوری خدمات خود را در قالب پروانه‌‌های یکپارچه و همگرا به مشترکان خود ارائه دهیم.» او اظهار امیدواری کرد که این پروانه در سال‌های آتی صادر شود.

 

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر که ایرانسل در کدام مکان‌ها در تهران خدمات شبکه اتصال 5G خود را ارائه خواهد داد گفت: « تا دوهفته آینده در پارک آب و آتش و یک دانشگاه در تهران خدمات شبکه اتصال 5G ایرانسل به صورت هات اسپات به عموم مردم ارائه خواهد شد.»

 

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوال دیگری در مورد مودم‌های اتصال 5G خانگی گفتد: «خوشبختانه شرکت‌‌های داخلی در حوزه تولید مودم به خوبی عمل کردند. دو ورژن از این مودم‌ها ساخته شده و در شبکه ایرانسل تست شده است. هم‌اکنون متناسب با تنظیمات شبکه در حال نهایی شدن است و ظرف یک تا دو ماه آینده تست نهایی مودم‌ها به پایان می‌رسد. چون هنوز شبکه اتصال 5G نداریم، تقاضا هم وجود ندارد. البته در ایرانسل تعداد محدودی سفارش می‌دهیم تا برای نقاط هات اسپات و نقاطی که شبکه را توسعه می‌دهیم، از این مودم‌ها استفاده کنیم.»

 

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اینکه آیا اتصال 5G  مانند 4G قرار است تنها هزینه اضافی برای مشتریان داشته باشد یا واقعا قرار است سرعت خوبی را تجربه کند، گفت: «در سند شبکه ملی اطلاعات پارامترهای کیفی در زمینه دسترسی مردم به اینترنت همراه تعریف شده است. در ایرانسل

 

 

پارامترهای کیفی و کمی ارائه شده است و رگولاتوری هم نظارت می‌کند. اینترنت همراه تنها در جاده‌ها و روستاها با مشکلاتی همراه است. در تهران و شهرهای بزرگ هم چون تقاضا بالا است، کیفیت گاه کاهش می‌یابد. به همین خاطر تجربه سرعت در تهران با شهرستان‌ها بسیار متفاوت است.»

 

عباسی در ادامه اضافه کرد: «تهران شرایط خاصی دارد. هرروز برج‌‌های بلند ساخته می‌شود و راه پوشش را کور می‌کنند. برای نصب سایت محل مناسب باید وجود داشته باشد. محدودیت و چالش‌ها در تهران وجود دارد. اگر این چالش‌ها نباشد، برنامه‌ریزی کردیم تا ۲۰۰ سایت جدید در تهران نصب کنیم. این مورد به شدت روی کیفیت مشترکان تاثیر دارد. اتصال 5G در تهران حداقل سرعت ده برابری برای مشترکان به همراه دارد.»

 

تاثیر کرونا در شبکه ایرانسل

عباسی در پاسخ به سوال دیگر درمورد ترافیک مصرف شده در مدت شیوع کرونا در مقایسه با سال گذشته پاسخ داد: «شش ماه اول سال ۹۹ نسبت به شش ماه سال گذشته بیش از ۸۵ درصد افزایش مصرف دیتا در شبکه ایرانسل افزایش داشتیم. ما معمولا افزایش مصرف دیتا به صورت طبیعی داریم؛ اما شیوع کرونا سبب شد این افزایش مصرف شتاب بگیرد. ما در ابتدای امسال با اوج‌گیری کرونا چند اقدام انجام دادیم.»

 

او ادامه داد: «در این مدت پوشش‌دهی و سایت‌های جدید خود را در شهرهای مختلف گسترش دادیم. لایه‌های تکنولوژی روی سایت‌ها اضافه کردیم و ظرفیت این سایت‌ها را افزایش دادیم. از فرکانس‌های سایر اپراتورها در قالب قراردادهای RAN sharing و spectrum sharing  بهره بردیم. البته هزینه بالایی برای ما داشت؛ اما سبب شد کیفیت دیتای شبکه ایرانسل بهبود پیدا کند.»

 

ورود ایرانسل به بورس

خبرنگاران در این نشست همچنین در مورد ورود ایرانسل به بورس سوال پرسیدند که عباسی آرند در پاسخ به این سوال گفت: «تکلیف قانونی برای ورود ایرانسل به بورس وجود ندارد؛ اما از ابتدای سال شرکت گسترش الکترونیک از سهامداران داخلی ایرانسل تصمیم گرفت وارد بورس شود. هم‌اکنون مراحل پایانی برای ورود به بورس این شرکت در حال طی شدن است.»

 

خروج MTN و افزایش تعرفه

عباسی در ادامه نشست پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد خروج MTN از ایران و خاورمیانه و تاثیر آن بر ایرانسل بیان کرد: «MTN برای خروج از خاورمیانه برنامه‌هایی داشت. ما دوست نداریم سهامدار خارجی‌مان از ایران برود چون همکاری طولانی‌مدت و موفق بوده است؛ اما اگر MTN از بازار ایران خارج شود روی ایرانسل تاثیری نخواهد داشت چون این سهام بالاخره توسط سهامدار دیگر خریدار می‌شود. بخش عملیاتی ایرانسل هم در اختیار تیم ایرانی است به همین خاطر نگرانی نداریم.»

 

مدیرعامل ایرانسل همچنین به موضوع پرحاشیه تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: «در گذشته مقررات‌گذاری سخت و شدید روی تعرفه‌گذاری وجود نداشت. کمیسیون تنظیم مقررات آزادی عمل بیشتری را به اپراتورها داده بود؛ اما با ورود رگولاتور به برخی بخش‌ها سبب شده تا اپراتورها برای ارائه سرویس‌ها و خدمات خود با محدودیت روبرو شوند.»

 

او ادامه داد: «ما می‌خواهیم سرویس ارزان‌تر به مشترکان خود عرضه کنیم؛ اما واقعیت این است که نرخ دیتا هر مگابیت در سال ۲۰۱۴ در ایران ۱۵ هزار تومان بوده است. الان این قیمت به ۳ هزار تومان رسیده و کمتر از این قیمت کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با رگولاتوری در تعامل هستیم  تا اصلاحاتی روی بسته‌‌ها انجام شود.»

 

سرنوشت گوشی صاایران

اواخر اردیبهشت‌ماه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم معرفی دستاوردهای بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که اولین سری از گوشی‌های تولید صاایران برای توزیع به ایرانسل واگذار شده و این گوشی‌ها با سیم‌کارت این اپراتور به صورت باندلینگ به بازار عرضه خواهند شد. حالا عباسی آرند در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سرنوشت این گوشی‌ها گفت: «برای ارائه این گوشی‌ها توافق‌نامه‌ای بین ایرانسل و پست بانک و وزارت ارتباطات امضا شد. براساس این توافق‌نامه تسهیلاتی از محل پست بانک تامین می‌شود تا مشتریان به صورت اقساط گوشی تهیه کنند. بخش اول گوشی‌های صاایران که به صورت سی‌بی یو تولید شده، به دست ایرانسل رسیده و در واحد فروش هماهنگی‌ها انجام می‌شود تا این سری وارد بازار شود.»

 

او ادامه داد: «ما در این بخش بیشتر شبیه شبکه فروش عمل می‌کنیم. گوشی در اختیار مشتری قرار می‌دهیم و پست بانک هم تسهیلات لازم را در اختیار مشتری قرار می‌‌دهد تا به صورت اقساط این گوشی‌ها را خریداری کنند. ما در ایرانسل بحث باندلینگ را می‌توانیم به عنوان خدمت به این گوشی‌ها اضافه کنیم. خط تولید SKD توسط صاایران هم راه‌اندازی شده تا پایان سال تولید SKD گوشی در داخل کشور شکل می‌گیرد.»

 

دورکاری در ایرانسل

عباسی در بخش دیگری از سوالات خبرنگاران در مورد دورکاری همزمان با شیوع کرونا گفت: «ما از ابتدای شروع شیوع کرونا در کشور دورکاری را برای همکاران خود در نظر گرفتیم. الان مرکز تماس ما بیش از ۹۰ درصد دورکار هستند. ۱۰ درصد هم تیم مراقبت فنی و پشتیبانی در شرکت حضور دارند. سامانه‌هایی در ایرانسل وجود دارد که امکان مدیریت کردن عملکرد افراد در شرایط دورکاری فراهم می‌کند. در همین حین زیرساخت‌های جدید هم فراهم کردیم. امیدواریم این شرایط به پایان برسد؛ اما اگر شیوع کرونا ادامه‌دار شود، ایرانسل از جمله شرکت‌هایی است که در زمان دورکاری کمترین اثر منفی برعملکرد افراد گذاشته شده است.»

 

داناپلاس

ایرانسل همچنین در بحث آموزش مجازی سرویس «داناپلاس» را ارائه داده است. «داناپلاس» پلتفرمی جهت برگزاری کلاس‌های آنلاین، جلسات‌ کاری و وبینار است. عباسی آرند در توضیح بیشتر این سرویس گفت: «در این بازه زمانی بحث مجبور شدیم به سمت آموزش آنلاین برویم. وزارت ارتباطات هم بحث ارائه اینترنت رایگان به معلمان را مطرح کرد. دانشگاه‌هایی که آدرس‌های اینترنتی خود را از طریق وزارت علوم به وزارت ارتباطات اعلام شد، ترافیکشان رایگان شد. با شروع سال جدید هم این خدمات ادامه پیدا کرد؛ اما موضوع مورد بحث این است که در کشور پلتفر‌م‌های آموزشی به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند.»

 

او ادامه داد: «به نظر ما مانند کشورهای دیگر این نوع خدمات باید به صورت خدمات ابری ارائه شود. داناپلاس هم سرویس خدمات آموزشی است که به دانشگاه‌ها و مدارس ارائه می‌شود. آنها می‌توانند در قالب هزینه اشتراک از این سرویس بهره ببرند. این سرویس نیاز به تجهیزات خاصی ندارند. البته تست نهایی آن مدت بسیاری طول کشید و هم‌اکنون مذاکرات را با برخی دانشگاه‌ها و مدارس آغاز کردیم.» به گفته عباسی بخشی از ظرفیت آموزش خارج از شبکه شاد انجام می‌شود و ایرانسل قصد دارد در داناپلاس این بخش را پوشش دهد.

 

رونمایی از پنج محصول جدید

در این نشست همچنین ایرانسل از پنج محصول جدید خود رونمایی کرد. این محصولات شامل یلوهاب، بستر عرضه API، یلو ادوایز، بستر تبلیغات، یلو ماینتورینگ، بستر پایش و عرضه محتوا و ابرتو، بستر خدمات ابری سرویس‌های دیجیتالی ایرانسل است.

 

یلوهاب، بازاری دیجیتال است که از آن برای تبادل API استفاده می‌شود. در این بستر، توسعه‌دهندگان API می‌توانند با فروش APIهای خود به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها، استارتاپ‌ها و شرکت‌‌های فعال در حوزه کسب‌وکار، درآمد کسب کنند.

 

یلوادوایز، راهکار دیجیتالی ایرانسل برای اجرای هوشمندانه خدمات مختلف تبلیغاتی است. این پلتفرم با استفاده از بسترها و رسانه‌های دیجیتال ایرانسل به انواع شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف استارتاپی، کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا عنوان تجاری و جایگاه خود را در بازار ارتقا دهند.

 

یلو ماینیتورینگ،همچنین بستری است که با کمک آن می‌توان داده‌های موجود کسب‌کارها را تحلیل و بررسی کرد. به این صورت کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با تولید محتوای مناسب‌تر، میزان رضایت مشتریان خود را بهبود ببخشند.در پایان ابرتو یک خدمت ابری است که می‌تواند فایل‌های کاربران را روی خود ذخیره و در صورت تمایل به‌صورت خودکار از اطلاعات آنها نسخه پشتیبان تهیه کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر