کووید ۱۹ برای بیماران بستری‌شده در بیمارستان حداقل ۵ برابر مرگبارتر از آنفلوانزا است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بر اساس مطالعه جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری‌شده در بیمارستان‌ها پنج برابر بیشتر از بیماران مبتلا به آنفلوانزا در معرض خطر مرگ قرار دارند. درنتیجه بیماری کرونا واقعا کشنده‌تر از آنفلونزا است.

علاوه بر این، مطالعه این مرکز نشان داد که بیماران کرونا در مقایسه با بیماران آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ۱۷ عارضه جدی، از جمله ذات‌الریه، نارسایی تنفسی و لخته شدن خون قرار دارند. بااین‌حال ازآنجاکه در این پژوهش فقط بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند، نمی‌توان میزان مرگ و میر کلی بین این دو بیماری را به‌طور مستقیم مقایسه کرد.

از زمان کشف ویروس کرونا در اوایل ژانویه، اغلب این بیماری با آنفلوانزا مقایسه شد. همین اواخر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وقتی در توییتر نوشت کووید ۱۹ ضعیف‌تر از آنفلوانزا است، انتقاداتی به‌ همراه داشت. این پست به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره COVID-19 به‌سرعت علامت‌دار شد. شواهد موجود نشان می‌دهد که بیماری همه‌گیر کرونا شدیدتر از بیماری آنفلوانزا است.

در مطالعه جدیدی که روز سه‌شنبه (۲۰ اکتبر) در مجله CDC Morbidity and Mortality Weekly Report منتشر شد، پژوهشگران عوارض ناشی از کووید ۱۹ و آنفلوانزا را با استفاده از داده‌های بیمارستان‌های وزارت بهداشت در سراسر آمریکا مقایسه کردند. نویسندگان این گزارش اطلاعات مربوط به تقریبا ۴۰۰۰ بیمار را که با میانگین سنی ۷۰ سال از ۱ مارس تا ۳۱ مه ۲۰۲۰ با بیماری کرونا در بیمارستان‌ بستری شدند و اطلاعات بیش از ۵۴۰۰ بیمار آنفلونزا با میانگین سنی ۶۹ سال که از ۱ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۱ فوریه ۲۰۲۰ در بیمارستان بستری شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به‌طور کلی، ۲۱ درصد از بیماران کووید ۱۹ در مدت بستری در بیمارستان فوت کردند؛ درحالی‌که تنها ۴ درصد از موارد بستری بیماران آنفلوانزا منجر به فوت شد. این اطلاعات نشان می‌دهد میزان مرگ و میر بیماران کووید ۱۹، پنج برابر بیشتر از بیماران مبتلا به آنفلوانزا است. علاوه بر این، بیماران کووید ۱۹ بیش از دو ‌برابر خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) داشتند و مدت بستری شدن آن‌ها تقریبا سه‌ برابر بیشتر از بیماران آنفلونزا بود. باید به این نکته اشاره کرد که در این پژوهش فقط کسانی که در بیمارستان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

شواهد نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از افراد آلوده به ویروس کرونا نسبت به افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، نیاز به بستری در بیمارستان دارند. بنابراین COVID-19 در کل جمعیت بیش از پنج برابر کشنده‌تر از آنفلوانزا است. طبق برآوردهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود ۱٪ از افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند در طول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در بیمارستان بستری شده‌اند. این درحالی است که بر اساس برآوردهای اولیه سازمان بهداشت جهانی، ممکن است تا ۲۰٪ بیماران کووید ۱۹ نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند.

علاوه براین، بیماران کرونا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض و مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ بودند. به‌عنوان مثال، در مقایسه با بیماران آنفلوانزا، بیماران COVID-19 تقریبا ۱۹ برابر بیشتر در معرض سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) قرار دارند؛ این سندرم یک بیماری جدی ریوی است که باعث کم شدن سطح اکسیژن خون می‌شود. در بیماران کرونا همچنین بیش از دو برابر احتمال ابتلا به میوکاردیت (التهاب عضله قلب)، ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در پاها)، آمبولی ریوی (لخته شدن خون در ریه‌ها) و خونریزی داخل جمجمه (یک نوع خونریزی مغزی)، نسبت به بیماران آنفلوانزا وجود دارد.

در ادامه بخوانید:

این مطالعه همچنین نشان داد که گروه‌های اقلیت، از جمله بیماران سیاه‌پوست و برخی از مهاجران آمریکای لاتین در مقایسه با بیماران سفیدپوست، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بسیاری از عوارض کووید ۱۹، مانند مشکلات تنفسی، عصبی و کلیوی قرار دارند. این یافته به ‌همراه سایر مطالعات در این زمینه نشان می‌دهند که گروه‌های اقلیت به‌شدت تحت تأثیر بیماری COVID-19 قرار گرفته‌اند که این امر ممکن است به دلیل نابرابری‌های اجتماعی، زیست‌محیطی، اقتصادی و ساختاری باشد.

به‌طور کلی، یافته‌های مجموعه این مطالعات نشان داد که خطر ابتلا به عوارض ناشی از اختلال در بخش‌های مختلف بدن، در بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با بیماران آنفلوانزا بسیار بیشتر است. پژوهشگران باید علائم و نشانه‌های عوارض ناشی از بیماری در بیماران کرونا بستری در بیمارستان را به‌طور مداوم زیر نظر بگیرند تا بتوان برای بهبود این عوارض و کاهش ناتوانی طولانی‌مدت پس از بیماری به راهکارهای موثری دست یافت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر