حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

توشیبا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، سه میلیارد دلار درآمد از رمزنگاری کوانتومی کسب کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

توشیبا (Toshiba Corporation)، شرکت ژاپنی حوزه‌ی تولید لوازم الکترونیکی، به‌تازگی از برنامه‌های جدید خود برای کسب سود ازطریق سرویس‌های محافظت از داده‌های رمزنگاری‌شده پرده برداشته است. توشیبا امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بتواند ازطریق سرویس‌های موردبحث بالغ‌ بر سه میلیارد دلار درآمد کسب کند. رویترز در گزارشی اختصاصی به ‌نقل از منابع آگاه نوشت توشیبا در حال همکاری با یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی آمریکا یعنی ورایزن و اپراتور بریتانیایی BT Group است تا به هدف خود دست پیدا کند.

سه شرکت مورد بحث فرایند توسعه‌ی سرویس جدید را آغاز کرده‌اند؛ سرویسی که از سوی این سه شرکت، توزیع کلید کوانتومی (Quantum Key Distribution یا به‌اختصار QKS) نامیده شده است. توشیبا در بیانیه‌ی جدید ضمن اشاره به پروژه‌ی مهم QKS از اعمال برخی تغییرات در واحدهای تجاری خود خبر داد. توشیبا می‌گوید با این تغییرات در تلاش است فعالیت‌های خود را با مشکلاتی که طی چند وقت اخیر در اقتصاد جهانی رخ داده است تطبیق بدهد و برخی ضررها را جبران کند.

آمار نشان می‌دهند میزان تقاضا برای محصولات در سراسر دنیا کاهش پیدا کرده و همین موضوع به کاهش درآمد شر‌کت‌ها منتهی شده است. تحلیلگران می‌گویند تغییراتی محسوس در نحوه‌ی خرید مردم رخ داده است و شرکت‌ها برای حفظ سوددهی خود باید برخی فعالیت‌هایشان را متحول کنند. بنابه همین دلایل، توشیبا مجبور شد امسال برخی تغییرات در واحدهای تجاری خود اعمال کند. یکی از اقدامات توشیبا، تعطیل کردن واحد تولید نوت‌بوک و تلویزیون بود.

آن‌طور که اخبار جدید نشان می‌دهند، توشیبا در تلاش است روی واحدهایی تمرکز کند که در برابر کاهش تقاضا از سوی کاربران، کمتر آسیب‌پذیر باشند. به‌همین دلیل است که توشیبا قصد دارد به‌صورت جدی بازار رایانش کوانتومی را هدف قرار دهد. در اوایل ماه جاری میلادی بود که توشیبا همکاری خود با اپراتور BT را اعلام کرد و این بار نوبت ‌به گسترش فعالیت‌ها رسیده است.

همکاری توشیبا و BT به توسعه‌ی نخستین شبکه‌ی ایمن کوانتومی صنعتی بریتانیا منتهی شد که می‌توانست با موفقیت بین مرکز ملی کامپوزیت‌ها (NCC) و مرکز مدل‌سازی و شبیه‌سازی (CFMS) در شهر بریستول، داده انتقال دهد. استفاده از رایانش کوانتومی برای اطمینان از ایمن بودن اطلاعات، رویکردی آینده‌نگرانه است و می‌تواند تهدیدهای سیستم‌های کوانتومی برای کلیدهای رمزنگاری مربوط به حفظ حریم خصوصی را از بین ببرد. ماهیت این گونه سیستم‌ها تهدیدهایی جدی علیه کلیدهای رمزنگاری ایجاد می‌کند؛ درواقع رایانه‌های کوانتومی قدرت پردازشی عظیمی دارند و به‌همین دلیل، ازلحاظ تئوری می‌توانند کلیدهای رمزنگاری را بشکنند. 

پروژه‌ی QKD در تلاش است راهکاری برای از بین ‌بردن خطر شکسته شدن کلیدهای رمزنگاری توسط رایانه‌های کوانتومی ارائه دهد. در پروژه‌ی QKD کلیدهایی که توسط رایانه‌های کوانتومی خلق شده‌اند برای امنیتِ داده ارائه می‌شود. این رویکرد باعث می‌شود خطر شکسته شدن کلیدها توسط رایانه‌های کوانتومی دیگر به‌شدت کاهش یابد.

تا پیش از آغازبه‌کار پروژه‌ی مشترک توشیبا و BT، داده‌ها بین مرکز ملی کامپوزیت‌ها و مرکز مدل‌سازی و شبیه‌سازی به‌صورت دسترسی انتقال داده می‌شدند؛ بااین‌حال پروژه‌ی جدید دو شرکت یادشده در تلاش است جایگزین روش دستی شود. قبل از روی کار آمدن QKD، کارکنان مجبور بودند داده‌ها را با استفاده از دستگاه‌های ذخیره‌سازی منتقل کنند. در پروژه‌ی QKD داده‌ها ازطریق کابل فیبر نوری به طول ۶ کیلومتر انتقال داده می‌شوند. 

در ادامه بخوانید:

توشیبا درکنار همکاری با اپراتور BT، از همکاری با اپراتور آمریکایی ورایزن خبر می‌دهد. توشیبا امیدوار است با همکاری ورایزن و البته اپراتورهای کره‌ی جنوبی، کلیدهای رمزنگاری مشابهی ارائه دهد. توشیبا و SK Telecom تاکنون هرگز به همکار با یکدیگر به‌صورت عمومی اشاره نکرده‌اند، بااین‌حال SK Telecom مدت‌ها است به‌صورت اختصاصی تلاش‌هایی جدی در حوزه‌ی رمزنگاری کوانتومی انجام می‌دهد.

اپراتورهای آمریکایی امروزه به‌شدت مشغول توسعه‌ی زیرساخت‌های 5G هستند؛ اما بر اساس اخبار به‌دست‌رسیده از کره‌ی جنوبی، اپراتورهای این کشور رمزنگاری کوانتومی را برای مشتریان دردسترس قرار داده و بیشتر تلاش‌هایشان را معطوف این حوزه کرده‌اند. SK Telecom امروزه Galaxy A Quantum را به مشتریان ارائه می‌دهد؛ Galaxy A Quantum گوشی هوشمند مجهز به 5G است که از تراشه‌ی QRNG ( تولید عدد کوانتومی به‌صورت تصادفی) برای خرید محصول در کره‌ی جنوبی استفاده می‌کند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر