میت 40 پرو در مقایسه با میت 30 پرو چه پیشرفتی کرده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هواوی ساعاتی پیش پیشرفته‌ترین محصولات خود در بخش گوشی هوشمند را رونمایی کرد. میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس دو گوشی قدرتمند هواوی برای رقابت با جدیدترین پرچم‌دارهای بازار هستند. شرکت چینی که پس از قطع همکاری با گوگل با ضعف‌هایی در بخش نرم‌افزار مواجه است، امسال تمام تلاش خود را برای عرضه‌ی سخت‌افزار قدرتمند و منحصربه‌فرد انجام داده است. در این مطلب، پیشرفت‌های میت ۴۰ پرو را درمقایسه‌با میت ۳۰ پرو بررسی می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

در بخش طراحی، دو تفاوت عمده در طراحی میت ۴۰ پرو درمقایسه‌با نسل قبل مشهود است: ۱. در جلو گوشی، بریدگی بالای نمایشگر جای خود را به شکاف گوشه‌ی صفحه داده است؛ ۲. در پشت گوشی و دقیقا جایی که حسگرهای دوربین قرار می‌گیرند، هواوی دایره را در وسط قرار داده و حسگرها را اطراف آن چیده است. به‌نظر می‌رسد لبه‌های نمایشگر نیز برعکس نسل قبل، انحنا پیدا کرده‌اند تا تفاوت ظاهری کاملا بارز باشد.

در بخش نمایشگر، هر دو گوشی از نمایشگر OLED بهره می‌برند؛ اما پبشرفت‌هایی در مدل جدیدتر قابل‌مشاهده است. اول اینکه نمایشگر ۶/۷۶ اینچی است و از نمایشگر ۶/۵۳ اینچی به‌کاررفته در میت ۳۰ پرو بزرگ‌تر است. هواوی رزولوشن تصویر را نیز از ۲۴۰۰ در ۱۱۷۶ پیکسل در نسل قبل به ۲۷۷۲ در ۱۳۴۴ پیکسل ارتقا داده است تا با وجود بزرگ‌ترشدن نمایشگر، تراکم پیکسلی نیز بهبود یافته باشد.

دوربین میت ۴۰ پرو / Mate 40 Pro هواوی پنل پشتی سفید

تفاوت دیگر نرخ بازسازی ۹۰ هرتز است که جای آن در گوشی متعلق به سال گذشته خالی بود. امسال، اکثر پرچم‌دارها با نمایشگرهای ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی رونمایی شدند و هواوی نیز از قافله عقب نمانده و این قابلیت را برای میت ۴۰ پرو در نظر گرفته است.

پردازنده میت ۴۰ پرو درمقایسه با میت ۳۰ پرو

سال گذشته، عملکرد خیره‌کننده‌ی پردازنده‌ی کرین ۹۹۰ تحسین بسیاری از خبرگزاری‌ها را برانگیخت. باوجوداین، هواوی باید برای پرچم‌دار امسال در این بخش بهبودهایی اعمال می‌کرد که حاصل این بهبودها پردازنده‌ی پرقدرت Kirin 9000 است. این پردازنده با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده و از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند و به‌گفته‌ی هواوی، با گذشت زمان ضعیف نمی‌شود. مدیرعامل هواوی امروز مدعی شد که کرین ۹۰۰۰ پس از گذشت ۳۶ ماه، تنها ۲/۵ درصد از قدرتش کاسته می‌شود.

در ادامه بخوانید:

هواوی پردازنده‌ی گرافیکی را نیز از Mali-G76 MP16 به‌کاررفته در میت ۳۰ پرو به Mali-G78 MP24 در میت ۴۰ پرو ارتقا داده است. به‌گفته‌ی مدیر هواوی، پردازنده‌ی گرافیکی جدید نزدیک به ۵۲ درصد قدرتمندتر از پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس عمل می‌کند و عملکردش در اجرای بازی‌های سنگین خارق‌العاده است.

دوربین میت ۴۰ پرو دربرابر نسل قبل

دوربین که همواره مزیت رقابتی تعیین‌کننده‌ای در فروش گوشی‌های هوشمند بوده، هم در تعداد و هم در رزولوشن دست‌خوش پیشرفت شده است. میت ۳۰ پرو در بخش دوربین رکورددار زمان خودش بود و احتمالا ارتقادادن این بخش برای هواوی سخت‌ترین قسمت ماجرا بوده است. چینی‌ها برای این منظور، لنز واید ۴۰ مگاپیکسلی را به ۵۰ مگاپیکسلی و حسگر ۸ مگاپیکسلی و تله‌فوتو را به حسگر پریسکوپ ۱۲ مگاپیکسلی ارتقا داده‌اند. با وجود این پیشرفت‌ها، باید گفت دیگر خبری از حسگر اولتراواید ۴۰ مگاپیکسلی نیست و این حسگر در گوشی جدیدتر با حسگری ۲۰ مگاپیکسلی تعویض شده است. همانند سال گذشته، حسگر 3D TOF وظیفه‌ی تشخیص عمق تصویر را در دوربین جدیدترین پرچم‌دار هواوی برعهده خواهد داشت.

رنگ زرد و سفید هواوی میت ۴۰ / Mate 40 نمای پشتی

نکته‌ای مهم بزرگ‌ترشدن حسگر دوربین در گوشی جدید است. به‌گفته‌ی مدیر هواوی، اندازه‌ی ۱/۱.۲۸ اینچی حسگر واید هواوی که از لنز لایکا بهره می‌برد، بزرگ‌ترین حسگری است که تاکنون در گوشی‌های هوشمند به‌کار رفته است.

دوربین سلفی میت ۴۰ پرو شاید تنها قسمتی باشد که این گوشی را تسلیم نسل قبل خود می‌کند. چینی‌ها احتمالا با انگیزه‌ی کوچک‌ترکردن حسگر و کاهش ابعاد بریدگی صفحه، سلفی ۳۲ مگاپیکسلی میت ۳۰ پرو را در نسل جدید به ۱۳ مگاپیکسلی تغییر داده‌اند. در هر دو مدل، حسگر 3D TOF یا مدت‌پرواز، حسگر را در تشخیص عمق تصویر یاری می‌کند.

باتری و قیمت

در بخش باتری، گوشی جدیدتر با وجود افزایش اندازه، ۱۰۰ میلی‌آمپرساعت پس‌رفت را تجربه کرده و به‌جای باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی نسل قبل، به باتری ۴،۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است. این البته تنها پس‌رفت میت ۴۰ پرو است. گوشی مذکور هم در شارژ سیمی و هم بی‌سیم دستخوش افزایش سرعت شده است و شارژ سریع ۴۰ وات میت ۳۰ پرو در میت ۴۰ پرو به ۶۶ وات و شارژ بی‌سیم ۲۷ وات نیز به ۵۰ وات ارتقا یافته است. این در حالی است که به‌گفته‌ی مدیر هواوی، میت ۴۰ پرو یکی از خنک‌ترین گوشی‌ها در هنگام شارژ است.

مقایسه‌ی قیمت این دو گوشی افزایش حدودا ۱۰۰ یورویی را نشان می‌دهد. ۲۹ شهریور سال گذشته، میت ۳۰ پرو با برچسب قیمت ۱،۰۹۹ یورویی رونمایی شد و اول آبان امسال، میت ۴۰ پرو ۱،۲۰۰ یورو قیمت‌گذاری شده است. افزایش قیمت ۱۰۱ یورویی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما برای کاربر ایرانی احتمالا مفهوم ۱،۰۹۹ یورو در سال ۱۳۹۸ با ۱،۲۰۰ یورو در سال ۱۳۹۹ بیش‌ازاین‌ها تفاوت خواهد داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر