حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سرامیک شیلد؛ مقاومت صفحه نمایش آیفون ۱۲ چقدر است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل در کنفرانس معرفی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲، فناوری جدیدی به‌نام سرامیک شیلد (Ceramic Shield) را برای افزایش مقاومت صفحه‌نمایش رونمایی کرد. بنابه ادعای اپل، محافظ جدید که با همکاری کورنینگ (Corning)، شرکت سازنده‌ی گوریلا گلس، ساخته شده، درمقایسه‌با آیفون‌های سال گذشته درمقابل آزمایش سقوط چهاربرابر مقاوم‌تر است.

برای ساخت شیشه‌ی محافظ جدید، بلورهای نانومتری (نانوکریستال) سرامیک به شیشه‌ی آیفون اضافه می‌شوند که درواقع سخت‌تر از بیشتر فلزات هستند. این فرایند ممکن است درظاهر ساده به‌نظر برسد؛ اما ازآنجا که بیشتر سرامیک‌ها شفاف نیستند، ساخت شیشه‌ی محافظ با استفاده از آن‌ها چندان آسان نیست.

iphone 12

به‌گفته‌ی اپل، با کنترل نوع بلورهای سرامیک و درجه‌ی بلوری بودن آن‌ها می‌توان فرمولی منحصر‌به‌فرد ایجاد کرد که در عین شفافیت نوری، مقاومت سرامیک را نیز به حداکثر می‌رساند. با منتشرشدن نتایج آزمایش‌های اولیه، به‌نظر می‌رسد ادعای اپل درباره‌ی مقاومت محافظ جدید صحت داشته است. مقاومت آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲‌ پرو به‌دلیل برخورداری از سرامیک ‌شیلد به‌طور چشمگیری درمقایسه‌با نسل گذشته افزایش یافته است.

سرامیک شیلد می‌تواند تا ۴۴۲ نیوتن فشار را تحمل کند و تا سطح ۶ در مقیاس موس نیز دربرابر خط‌و‌خش مقاوم باشد

اگرچه بسیاری همچنان منتظر انتشار ویدئو آزمایش مقاوت JerryRigEverything هستند، بسیاری از وب‌سایت‌ها و یوتیوبرهای دیگر همین حالا نتایج آزمایش‌های خود را منتشر کرده‌اند. در ویدئو آزمایش مقاومتی که کانال MobileReviewsEh منتشر کرده است، میزان فشار وارده به نمایشگر با استفاده از دستگاه‌های فشار در مقیاس نیوتن محاسبه می‌شود.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آیفون ۱۲ تا ۴۴۲ نیوتن (حدود ۴۵ کیلوگرم) دربرابر فشاره واردشده دوام می‌آورد. این مقاومت در آیفون ۱۱ پیش از ترک‌برداشتن صفحه‌نمایش تا ۳۵۲ نیوتن (حدود ۳۶ کیلوگرم) بود. همچنین، این کانال با استفاده از اجسامی مثل کلید، سکه، سنگ و کاتر مقاومت نمایشگر آیفون ۱۲ را دربرابر خط‌و‌خش آزمایش کرد که گوشی جدید اپل از تمام آن‌ها سربلند بیرون آمد.

آزمایش بعدی این کانال سختی در مقیاس موس بود که آیفون ۱۲ توانست تا سطح ۶ آزمایش این کانال دوام بیاورد. در سطح ۷ خط‌و‌خش‌های سطحی و در سطح ۸ خط‌وخش‌هایی عمیق‌تر روی آیفون نمایان شدند. نه‌تنها آیفون ۱۱، بلکه تمامی گوشی‌های مجهز به شیشه‌های محافظ مانند گوریلاگلس نمی‌توانند تا سطحی بیشتر از ۵ مقاومت کنند. اگر پیگیر ویدئوهای کانال JerryRigEverything باشید، حتما می‌دانید که حتی گوریلا ‌گلس Victus هم در سطح ۶ و ۷ به‌ترتیب خط‌وخش‌های سطحی و عمیق به‌خود می‌بینند.

می‌توان گفت اپل سطح مقاومت صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند را یک پله ارتقا داده است که باتوجه‌به چندین سال ثابت‌ماندن خش‌پذیری در سطح ۵، این اتفاق بسیار مهم است. البته به‌گفته‌ی کانال مذکور فقط پنل جلویی آیفون ۱۲ از فناوری سرامیک شیلد برخوردار است؛ چراکه کارشناس این کانال توانست به‌راحتی روی پنل پشتی خط‌و‌خش بیندازد.

ویدئو بعدی را کانال EverythingApplePro متعلق به یوتیوبر معروف، فیلیپ کوری (Filip Koroy)، منتشر کرده و آزمایش سقوط آیفون ۱۲ را انجام داده است. او آیفون ۱۲ و مدل پرو آن‌ را از ارتفاع ۱/۸ متری به پایین پرتاب می‌کند و هیچ آسیبی به نمایشگر آن‌ها وارد نمی‌شود. در‌ادامه، دو گوشی از ارتفاع سه‌متری با پنل جلویی به پایین پرتاب می‌شوند که کمترین آسیب به آن‌ها وارد می‌شود؛ به‌طوری‌که نمایشگر آن‌ها همچنان کار می‌کردند. این آزمایش برای پنل پشتی این دو گوشی هوشمند نیز تکرار و سبب ترک‌برداشتن پنل پشتی آن‌ها شد.

باتوجه‌به اینکه کورنینگ فناوری سرامیک شیلد را با همکاری اپل تولید کرده است، مشخص نیست آیا می‌توان انتظار استفاده از آن در دیگر محصولات این شرکت و گوشی‌های اندرویدی را داشت یا خیر. دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی مقاومت شیشه‌ی محافظ جدید آیفون چیست؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر