حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تصاویری که ترکیبی از هنر عکاسی و معماری هستند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هنر دارای اشکال و اندازه‌های مختلفی اعم از بصری، شنیداری، تجربی، دیجیتال، فیزیکی، نوشتاری و… است. جالب است بدانید این لیست به چیزهایی که نوشته شد محدود نمی‌شود و می‌تواند به اندازه‌ی تخیل و جاه‌طلبی‌ انسان گسترده باشد و ادامه پیدا کند.

 بخش‌هایی از هنر نیز می‌تواند در داخل یک هنر دیگر نمود پیدا کند. نوعی هنر ترکیبی که یک بعد کاملا جدید به شیوه‌ی زندگی ما می‌افزاید. به‌عنوان مثال، هنر معماری و هنر عکاسی را در نظر بگیرید؛ هر دوی آن‌ها نوعی هنر محسوب می‌شوند و هر دو می‌توانند در یک محیط واحد هم‌زیستی داشته باشند و تجربه‌ای فوق‌العاده منحصر‌به‌فرد رقم بزنند. هنرهای ترکیبی زمانی اتفاق می‌افتند که شکل‌های هنری مختلف در تعامل باشند و با توسل به رشته‌های مختلف هنری، نتایج جدید و مهیجی ایجاد کنند. هنرهای ترکیبی، مرزهای شکل و شمایل هنری به سبک قدیمی را پشت سر می‌گذارند و به خلق آثار نو و بدیع منجر می‌شوند.

مسابقه‌ی «عکاسی از ساختمان» به‌طور دقیق با موضوع هنرهای ترکیبی پیوند خورده است. عکاسان سراسر دنیا توسط این مسابقه ترغیب می‌شوند تا از بناهای جذاب و سازه‌های باورنکردنی که از معماری‌های خاصی برخوردار هستند، عکاسی کنند.

در ادامه بخوانید:

CIOB به‌تازگی دهمین دوره‌ی مسابقات عکاسی Art of Building سالانه‌ را برگزار کرده است. این مسابقه هرسال به‌عنوان یک ویترین بین‌المللی برای بهترین عکس دیجیتال از محیط و توسط مؤسسه‌ی ساختمان Charteredا(CIOB)، بزرگ‌ترین و با نفوذترین نهاد حرفه‌ای برای مدیریت ساخت‌و‌ساز در جهان برگزار می‌شود. اعضای CIOB در سراسر جهان در زمینه‌ی توسعه، حفاظت و بهبود محیط‌های ساخته‌شده، فعالیت می‌کنند. موضوع این مسابقه درباره‌ی هنر ساختمان است. در این مسابقه خلاقیت این صنعت، شور و اشتیاق افرادی که در آن کار می‌کنند و تأثیر کار آن‌ها بر کسانی که از ساخت نهایی این سازه‌ها استفاده می‌کنند، به تصویر کشیده می‌شود.

هر شخص می‌تواند با حداکثر سه عکس در این مسابقه شرکت کند و تمام موارد ارسالی باید شامل یک خلاصه‌ی ۵۰ کلمه‌ای باشد؛ ۵۰ کلمه‌ای که توصیف‌کننده‌ی این مسئله باشد که چرا شرکت‌کننده احساس می‌کند عکس او متناسب با موضوع هنر ساختمان است. هیچ هزینه‌ای برای ورود به این مسابقه وجود ندارد و شرکت در آن کاملا رایگان است. شرکت در این مسابقه برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور از سراسر جهان، با سن ۱۸ سال به بالا آزاد است. دو نوع جایزه برای این مسابقه در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها ازطریق هیئت داوران و دیگری ازطریق انتخاب عمومی اهدا می‌شود و مبلغ هر دو جایزه ۱۵۰۰ پوند است.

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

«ماهی» اثر پدرو لوئیس آجوریاگورا سایز، برنده‌ی جایزه داوران

این عکس در پارک والنسیا که یک باغ وحش ۱۰ هکتاری است، ثبت شد. این پارک متعلق به شورای شهر والنسیا است و توسط Rainforest طراحی و مدیریت می‌شود. این باغ‌ وحش و مجموعه‌ی بزرگ، محل نگه‌داری تعداد بسیاری از جانوران آفریقایی است.

پدرو لوئیس آجوریاگورا سایز (عکاس این عکس) تلاش بسیاری برای ثبت این تصویر انجام داد؛ زیرا او مجبور بود در برنامه‌ریزی عکس خود، عوامل بسیاری را در نظر بگیرد. به گفته‌ی سایز، شرایط تأثیر بسیاری زیادی بر عکاسی دارند؛ به‌عنوان مثال، این عکس باید در طول شب ثبت می‌شد و پیدا کردن یک شب صاف، بدون باران و با باد اندک که بتواند انعکاس آب را به وضوح نشان دهد، کار راحتی نبود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که الهام نهفته پشت این عکس ، همان است که باید پشت هر عکس دیگری که او از سازه‌ی معماری می‌گیرد، باشد. وی همچنین اضافه کرد: «الهام در درون ما و آنچه از آن مکان مدنظر انتظار داریم، نهفته است.» پدرو توضیح داد که برنده شدن این جایزه در مسابقه‌ی هنر ساختمان، به چند دلیل احساس بسیار خوبی دارد. وی عنوان کرد که پذیرفته شدن اثر او توسط متخصصان بخش داوری، رضایت بیشتر و بزرگ‌تری برای او به ارمغان آورد.

پدرو لوئیس آجوریاگورا سایز، همچنان به کار در پروژه‌های مشابه مبتنی بر معماری ادامه می‌دهد. وی اکنون،در حال انجام دادن مشابه پروژه‌ای است که جایزه‌ی داور را برای او به ارمغان آورد. پدرو لوئیس می‌گوید: »در حال‌ حاضر در یک پروژه به‌نام بیونیک در حال کار هستم که قصد دارم در آن تکرارهای متقارن شخصیت‌های معماری موجودات پنهان را ببینم؛ چیزی شبیه به همان تصویری که جایزه‌ی بزرگ را برایم به‌ همراه داشت، اما با خلاقیت بیشتر.»

وی در پاسخ به این سؤال که از میان تصاویر برنده، گزینه‌ی مورد علاقه‌ی دیگری دارد، پاسخ داد: «گزینه‌ی مورد علاقه‌ی من بدون شک تصویری بود که خودم ثبت کردم. این خلاقیت، یک مفهوم معماری را به دست آورد، بنابراین عکسی که من ثبت کردم، ایده‌ی مورد علاقه‌ی من بود». وی در ادامه اضافه کرد که هنگام دریافت جایزه‌ی منتقدان برای این تصویر، معمار ساختمان ماهی (سانتیاگو کالاتراوا) شخصاً به او تبریک گفت و لذت‌بخش است که رضایت فراوان معمار این ساختمان با کار او همراه باشد.


«ایستگاه مترو» اثر الکساندر بورموتین، برنده‌ی جایزه‌ی انتخاب عمومی

به گفته‌ی سائول تاونسند، رئیس محتوا و ارتباطات در این مسابقه، امسال آن‌ها بیش از ۳۵۰۰ عکس ارسالی از بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان داشتند. او اعلام کرد تا سال جاری حدود ۴۰ هزار شرکت‌کننده در این مسابقه شرکت کرده‌اند. تانسند می‌گوید: «درست زمانی‌که فکر می‌کنید همه چیز را دیده‌اید، چیزی پیش می‌آید و شما را متعجب می‌کند.»


«مورالا رویا» اثر آگنسه سانویتو

این تصویر از یک مجموعه آپارتمان پست مدرن در کالپه‌ی اسپانیا ثبت شده که توسط ریکاردو بوفیل، معمار اسپانیایی، در سال ۱۹۶۸ طراحی شده است.


«آکسونومتری» اثر گرزگرز تاتار


«دریا و انسان‌ها» اثر دیوید مارتین هوامانی بدویا

بسیاری از تصاویر شرکت‌کننده در این مسابقه (با چند مورد استثنا) به سبک شهری و مدرن بودند و این باعث برانگیختن و ایجاد پرسشی در مردم می‌شود که چرا از چیزهایی که پشت سر گذاشته‌ایم خبری نیست؟ تاونسند توضیح داد: «آنچه ما اغلب نمی‌بینیم، ساختمان‌های متواضع‌تر است، مانند خانه‌هایی  که بیشتر عمر خود را در آن‌ها گذرانده‌ایم.»

متأسفانه هیچ یک از برندگان امسال از معماری‌های فروتن و محلی که آقای تاونسند درباره آن صحبت می‌کرد عکاسی نکردند و به استثنای چند مورد از ساخت و سازهای متوسط ​​که توسط طبیعت احاطه شده‌اند، بسیاری از آثار برنده شده مربوط به سازه‌های باشکوهی در یک محیط شهری هستند. با وجود این موضوع، این مسابقه‌ی منحصر‌به‌فرد و زیبا قادر است تا احساسات بسیاری از بینندگان را متزلزل کند.


«به سوی آسمان» اثر دبداتا چاکرابورتی


«پناهگاه و تفرجگاه بژیل» اثر آدام ریگان


«بانک» اثر جاناتان والند


«پل ایفل» اثر خوزه پسوا نتو


«مخلوط رنگارنگ» اثر فولکر ساندر


«مشغول کار» اثر فولکر ساندر


«تردستی» اثر پگوا اولیا

به گفته‌ی سائول تاونسند، حدس و گمان‌هایی نیز در مورد ساختمان‌هایی که ممکن است در سال بعدی برنده‌ی جایزه‌ی عکاسی شوند وجود دارد. او در پایان اضافه کرد که در طول سال‌ها، افرادی که وارد مسابقه می‌شوند، نگاهی به برندگان سال‌های گذشته دارند تا عکس‌هایی مشابه آن ثبت کنند. برای مثال یکی از سال‌ها، تصویری از یک راه‌پله که به‌ن ظر می‌رسید چشم ساختمان است، برنده شد و پس از آن تعداد زیادی عکس‌های مارپیچی راه‌پله به این مسابقه ارسال شد. او پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده تصاویر زیادی از ساختمان‌هایی با مضمون حیوانات ارسال شود و البته این مسئله اتفاق جالبی است؛ چون یک سوژه را می‌توان از دوربین‌های زیاد و با خلاقیت‌های متفاوت مشاهده کرد.

شما از کدام تصویر لذت بیشتری بردید و تصویر مورد علاقه‌ی شما کدام بود؟ نظر خود را با ما و کاربران تک تایمز به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر