حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نخستین سفر استارشیپ به مریخ تا چهار سال آینده

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ایلان ماسک (بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پرواز فضایی خصوصی اسپیس‌اکس) روز جمعه در گردهمایی انجمن بین‌المللی مریخ اعلام کرد که این شرکت درنظر دارد تا چهار سال آینده، نخستین مأموریت بدون سرنشین خود را به کرهٔ مریخ پرتاب کند.

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، ماسک در یک گفت‌وگو با رابرت زوبرین (بنیانگذار انجمن مریخ) اظهار داشت: «من فکر می‌کنم برای استفاده از دومین پنجرهٔ انتقال به مریخ شانس زیادی داریم». پنجره‌ای که آقای ماسک به آن اشاره می‌کند، یک فرصت پرتاب است که هر ۲۶ ماه یکبار برای اعزام مأموریت به مریخ دست می‌دهد. ناسا، چین و امارات متحده عربی همگی در ماه ژوئیهٔ سال جاری میلادی، مأموریت‌هایی به مریخ پرتاب کردند. پنجرهٔ بعدی، در سال ۲۰۲۲ گشوده خواهد شد و آقای ماسک به فرصت پرتاب در سال ۲۰۲۴ اشاره داشت.

 

این مأموریت سوار بر یک استارشیپ راهی سیارهٔ سرخ خواهد شد. گفتنی است استارشیپ موشک و فضاپیمایی ترکیبی با قابلیت استفادهٔ مجدد است که در حال حاضر تحت توسعه قرار دارد. اسپیس‌اکس همچنین درنظر دارد از سال ۲۰۲۲ به بعد، از استارشیپ برای مأموریت‌هایی به ماه و همینطور سفرهای نقطه به نقطه در اطراف زمین نیز بهره بگیرد.

 

آقای ماسک همیشه گفته است در صورتی که کرهٔ زمین در اثر چیزی همچون جنگ هسته‌ای یا برخورد شهاب‌سنگ دیگر زیست‌پذیر نباشد، لازم است انسان‌ها حضوری دائمی و پایدار بر مریخ داشته باشند تا از استمرار آگاهی اطمینان پیدا کنند. این در حالی است که اسپیس‌اکس هیچ برنامه‌ای برای ساخت پایگاه بر روی مریخ ندارد. تنها هدف این شرکت به‌عنوان یک شرکت ترابری، حمل‌ونقل محموله (و انسان) به مریخ و از آنجاست که باعث تسهیل در توسعه پایگاه روی مریخ توسط دیگران می‌شود.

 

رابرت زوبرین در جریان کنوانسیون گفت اسپیس‌اکس بزرگترین چالش یعنی سامانهٔ ترابری را بر عهده دارد. انواع مختلفی از دیگر سامانه‌ها نیز وجود دارند که به آنها احتیاج خواهیم داشت. وی افزود: «شخصاً امیدوارم که شاهد باشیم پیش از پایان امسال استارشیپ را در استراتوسفر ببینیم و اگر ایلان درست بگوید، سال آینده یا سال پس از آن هم به مدار برسیم.»

 

اگر پیش‌بینی‌های آقای ماسک درست از آب در بیایند (مشهور است که او جداول زمانی بیش‌ازحد بلندپروازانه ارائه می‌دهد) اولین مأموریت اسپیس‌اکس در مریخ در همان سالی شروع می‌شود که فضانوردان ناسا قرار است با برنامه آرتمیس به ماه برگردند. اسپیس‌اکس همچنین قصد دارد در سال ۲۰۲۳ گردشگران فضایی را با یک مأموریت استارشیپ به گرد ماه پرواز دهد. ناسا نیز اسپیس‌اکس را به‌عنوان یکی از سه گروه تجاری برای توسعه ماهواره‌های برنامه آرتمیس انتخاب کرده است.

 

آقای ماسک روز جمعه گفت اگر به خاطر مکانیک مداری نبود که هر ۲۶ ماه یکبار امکان پرتاب به مریخ را فراهم می‌کند، اسپیس‌اکس می‌توانست ظرف مدت سه سال یک محموله به سیارهٔ سرخ ارسال کند یا دست‌کم تلاش ارسال چیزی به مریخ را داشته باشد. وی ادامه داد: «ولی پنجره بعدی، چهار سال با ما فاصله دارد؛ زیرا آنها در مناطق مختلف منظومه شمسی قرار دارند.»

 

گفتنی است آقای ماسک در سال ۲۰۱۶ از برنامه‌های استارشیپ رونمایی کرد. هدف این پروژه پرتاب یک فضاپیمای ۵۰ متری سوار بر یک تقویت‌کنندهٔ عظیم برای مأموریت‌هایی به اعماق فضا، ماه، مریخ و سایر مناطق است. استارشیپ و تقویت‌کننده سوپرهِوی آن هم، قابل استفادهٔ مجدد هستند. امسال اسپیس‌اکس دو پرواز آزمایشی از نمونه‌های اولیهٔ استارشیپ با نام‌های SN5 و SN6 را از سایت آزمایش بوکاچیکا در تگزاس راه‌اندازی کرد. این پروازها به ارتفاع ۱۵۰ متر رسیدند.

 

شایان ذکر است که اسپیس‌اکس در حال حاضر نمونهٔ اولیه استارشیپ دیگری به نام SN8 را برای یک پرواز آزمایشی با ارتفاع ۲۰ کیلومتر در آیندهٔ نزدیک آماده می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر