تویوتا کرولا پرفروش‌ترین سدان اقتصادی دنیای خودرو از نگاه خودرو 45

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نام تویوتا کرولا برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو کاملا آشنا و یادآور آرامش است. دوام فنی و کیفیت ساخت راضی‌کننده آن زبانزد خاص‌وعام است و مالکانش سالیان متمادی از سواری با این سدان جمع‌وجور و باکیفیت ژاپنی لذت می‌برند. همچنین، کرولا خودرویی است که در همه جای جهان محبوبیت دارد و عنوان پرفروش‌ترین خودرو جهان را نیز یدک می‌کشد.

آخرین نسل از تویوتا کرولا که به‌دست مشتریان ایرانی نیز رسید، نسل یازدهم این خودرو با کد اتاق E170 و مدل ۲۰۱۴ در خیابان‌های ایران به‌چشم می‌خورد. طراحی ظاهری تندوتیز و اسپرت‌تر از گذشته مهم‌ترین شاخصه این خودرو به‌شمار می‌رفت و آن را به‌ سان سامورایی جوان و آماده نبرد جلوه می‌داد. بااین‌حال، عملکرد مطلوب‌تر حریفان کره‌ای نظیر کیا سراتو و هیوندای النترا سبب شد فروش تویوتا کرولا تا حدی از رقبای کره‌ای عقب بماند. امکانات رفاهی کمتر کرولا درمقایسه‌با رقبای کره‌ای سهم بسزایی در کاهش فروش آن ایفا می‌کرد.

طراحی متحول شده کرولا

با نگاه به بدنه نسل یازدهم تویوتا کرولا 2014 تا 2017 متوجه تلاش متصدیان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ژاپن خواهید شد که سعی کرده‌اند هم‌گام با تحولات ایجادشده در زبان طراحی محصولات رقیب، جلوه مدرن‌تری برای این مدل پرفروش ایجاد کنند. طراحی بدنه تویوتا کرولا ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ چون سرباز سامورایی تازه‌وارد به‌نظر می‌رسد که عزم خود را کاملا برای نبرد جذب کرده و چهره‌ای اخم‌آلود به‌خود گرفته است؛ به‌ویژه با نگاه به حالت چراغ‌ها و جلوپنجره با نوارهای کرومی به‌راحتی می‌توان به این ویژگی ظاهری تویوتا کرولا نسل یازدهم پی برد. استفاده از اشکال هندسی با زوایای تیز به‌ویژه در طرح‌پردازی چراغ‌ها و پنجره‌ها و بهره‌مندی از حجم‌های منطقی سبب چابک‌تر و جوان‌پسندتر به‌نظر‌رسیدن بدنه تویوتا کرولای جدید درمقایسه‌با مدل‌های پیشین و حتی رقبای جدید شده است.

با ورود به کابین تویوتا کرولا ۲۰۱۴ متوجه تغییرات اعمال‌شده در این بخش نیز خواهید شد. طرح داشبورد ضمن ارائه فرمی نسبتا خاص، از ویژگی‌های جدید و آینده‌نگرانه بهره‌مند شده است که حالت تقریبا نامتقارن کنسول میانی در این بخش بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند. طرح غربیلک فرمان مشابه با دیگر محصولات هم‌عصر کمپانی تویوتا طراحی شده و پنل پشت فرمان نیز جلوه‌ای نسبتا ساده را به‌نمایش می‌گذارد. کیفیت مواداولیه به‌کاررفته در ساخت ادوات کابین تویوتا کرولا در نوع خود مناسب است و پس از لمس آن‌ها، حس خوشایندی در ذهنتان شکل خواهد گرفت. از دیگر ویژگی‌های کابین تنظیم ارتفاع صندلی راننده تا ۶ سانتی‌متر است که موقعیت رانندگی بهتری به‌ویژه برای افراد کوچک‌جثه فراهم خواهد آورد. ارگونومی مناسب صندلی‌ها و فضای جادار سرنشینان عقب از دیگر ویژگی‌های کابین تویوتا کرولا به‌شمار می‌رود.

آپشن‌هایی که کمبودشان احساس می‌شود

تویوتا کرولا ۲۰۱۴ در دو تیپ GLI و XLI فروخته شد که مدل GLI به‌عنوان نسخه فول‌آپشن‌ از این تجهیزات رفاهی و ایمنی بهره می‌برد: کروزکنترل، حسگرهای پارک و ABS و EBD، ترمز کمکی، دیلایت، ارتفاع نور خودکار، مه‌شکن، فرمان برقی چهارحالته حساس به سرعت با روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، دو عدد کیسه‌هوا، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، آینه‌بغل تاشونده با تنظیم برقی و سان‌روف. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، تویوتا کرولا ۲۰۱۴ ازلحاظ آشنا و امکانات از تجهیزات خارق‌العاده‌ای بهره نبرده و نتوانسته انتظارات را به حد کافی برآورده سازد.

موتور و جعبه‌دنده کرولا

واردکنندگان تویوتا کرولا ۲۰۱۴ تشخیص دادند که این خودرو صرفا با موتور چهار سیلندر تنفس‌طبیعی دولیتری به بازار ایران وارد شود. جعبه‌دنده چهاردنده خودکار ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور از این پیشرانه دریافت می‌کند و به‌سمت محور جلو انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد تویوتا کرولا حدود ۱۰٫۵ ثانیه به طول می‌کشد و میانگین مصرف سوخت این سدان ۱۲۹۵ کیلوگرمی حدود ۷٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت این خودرو نیز از ۱۹۵ کیلومتربر‌ساعت فراتر نمی‌رود.

مزایا و معایب و بازار فروش تویوتا کرولا در ایران

تویوتا کرولا ۲۰۱۴ از مزایایی همچون طراحی ظاهری اسپرت، دوام فنی مناسب، کابین جادار، مصرف سوخت متعادل و سواری نرم و راحت سود می‌برد. بااین‌حال، امکانات رفاهی این خودرو درمقایسه‌با رقبا ناچیز به‌نظر می‌رسد و همین امر سبب شده تا وضعیت فروش تویوتا کرولا از رقبای کره‌ای نظیر هیوندای النترا و کیا سراتو کم‌رونق‌تر دنبال شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر