اولین نشانه‌ها از پردازنده گرافیکی و پردازنده دسکتاپ اپل منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در انتهای مراسم WWDC امسال، تیم ‌کوک خبر مهمی برای هواداران محصولات دسکتاپ اپل داشت: مهاجرت کامل اپل به پردازنده‌های اختصاصی این شرکت مبتنی‌بر معماری آرم؛ پردازنده‌هایی که اهالی کوپرتینو از آن‌ها با نام اپل سیلیکون یاد می‌کنند. حال بعد از چندین ماه، اخبار موثقی منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل نه‌تنها مشغول کار روی تراشه‌های CPU اختصاصی‌اش است؛ بلکه از پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود نیز در مک‌های آینده استفاده خواهد کرد.

روزنامه‌ی چینی زبان The China Times با استناد به منابع زنجیره‌ی‌ تأمین مک‌های اپل، ادعا می‌کند که اپل سه نوع تراشه از خانواده‌ی A14 را طراحی کرده است. این روزنامه نقشه‌ی راه اپل برای استفاده از تراشه‌های اپل‌ سیلیکون را نیز شرح داده است.

مشخصات اپل سیلیکون

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، اولین پردازنده‌ای که در مک‌ها قرار است استفاده شود، A14X نام دارد که با فرایند ساخت پنج‌نانومتری شرکت TSMC تولید انبوه خواهد شد. انتظار می‌رود این پردازنده در مک‌بوک ۱۲ اینچی و آیپد پرو نسل بعد استفاده شود. همچنین، شایعات قبلی بیان می‌کردند که استفاده از این پردازنده باعث افزایش عمر باتری مک‌بوک به ۱۵ تا ۲۰ ساعت خواهد شد. روزنامه‌ی تایوانی China Time درادامه می‌نویسد:

اولین مک‌بوک‌های مبتنی‌بر آرم که ماه نوامبر از راه می‌رسند، از پردازنده‌ی اختصاصی A14X اپل استفاده می‌کنند.

طبق اخبار منتشرشده از زنجیره تأمین اپل، علاوه‌بر پردازنده‌ی A14X که با فناوری ساخت پنج‌نانومتری TSMC ساخته می‌شود، اپل اولین پردازنده‌ی گرافیکی خود را نیز سال آینده با اسم رمز لیفوکا (Lifuka) در مک‌ها استفاده خواهد کرد. همچنین A14T، اولین پردازنده‌های کلاس دسکتاپ اپل، با اسم‌رمز کوه جید (Mt Jade) نیمه‌ی اول سال آینده از راه خواهند رسید.

 اپل در کنفرانس قبلی خود به این موضوع اشاره کرد که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تراشه‌ی A14 در محصولات دیگر این شرکت نیز باردیگر استفاده شود:

درنهایت، می‌خواهیم مطمئن شویم که وقتی CPU برای یک نسل می‌سازیم، آن ‌را فقط برای یک دستگاه نمی‌سازیم. اگرچه این به‌معنای آن نیست که پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای A14 را در محصولی مانند اپل‌واچ مشاهده خواهید کرد؛ بلکه معماری تولیدشده برای تراشه‌های گوشی پرچم‌دار به‌خوبی می‌تواند در دستگاه‌های دیگر باردیگر استفاده شود. شاید لازم نباشد زمان زیادی منتظر بمانیم تا مثالی عالی از این کاربرد مجدد پردازنده و معماری در محصولی دیگر را ببینیم.

گزارش منتشرشده به این نکته اشاره می‌کند که اپل همین رویکرد را سال آینده نیز اجرا خواهد کرد؛ یعنی اپل سال ۲۰۲۱ تراشه‌ی A15 را برای آیفون‌ها و A15X را برای آیپد و مک‌های قابل‌حمل و A15T را برای آی‌مک‌ها در کلاس دسکتاپ عرضه خواهد کرد.

مقاله‌ی مرتبط:

اپل سال‌ها است که در مک‌های سطح پایه و ابتدایی، از گرافیک‌های یکپارچه و در مک‌های سطح پرچم‌دار و قدرتمند، از گرافیک‌های گسسته و غیرمجتمع استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این رویه با مک‌های مبتنی‌بر اپل‌سیلیکون نیز ادامه خواهد یافت. همچنین، ممکن است اپل بتواند عملکرد گرافیکی چشمگیری را از GPUهای یکپارچه ارائه دهد.

کوپرتینویی‌ها در سند پشتیبانی توسعه‌دهندگان خود آورده‌اند:

تصور نکنید GPU گسسته (غیرمجتمع) به‌معنای عملکرد بهتر است. 

گزارشی از بلومبرگ ماه سپتامبر که در اوایل این ماه نیز دوباره منتشر شد، حاکی‌ از آن بود که اولین مک‌ها با پردازنده‌ی اپل ‌سیلیکون در رویدادی جدیدی در ماه نوامبر معرفی‌ خواهد‌ شد. باتوجه‌به افشاگری‌های سپتامبر و اکتبر، پیش‌بینی می‌شود که تاریخ احتمالی برای این رویداد ۲۷ آبان است.

اسناد مجوزهای رگولاتوری اوایل ماه‌ جاری منتشر شد که نشان می‌دهد مدل‌های جدید لپ‌تاپ و دسکتاپ در راه هستند. باتوجه‌به اینکه شرکت‌ها ازلحاظ قانونی موظف هستند پیش از عرضه‌ی محصولی به بازار این اسناد را پر کنند، وجود آن‌ها نشانه‌ی خوبی از قریب‌الوقوع‌بودن عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری است.

مک‌هایی با شماره‌مدل A2147 و A2158 و A2182 هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و دو سال است که در این اسناد حضور دارند. این دستگاه‌ها که قبلا با سیستم‌عامل مک او اس کاتالینا در این اسناد ثبت شده بودند، اکنون نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل با نام بیگ سر را اجرا می‌کنند.

اسناد جدید EEC مدل‌های نوت‌بوک ناشناخته‌ای از مک‌ها از‌جمله A2337 و A2338 را شامل می‌شود. در همین حال، این فهرست مک‌های جدید دسکتاپ با شماره‌مدل‌های A2348 و A2438 و A2439 را دربر دارد. انتظار می‌رود آی‌مک‌های جدید مبتنی‌بر معماری ARM ابتدای سال آینده معرفی شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر