حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تحول رابط کاربری ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۱

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت در حال آماده‌سازی خود برای ارائه یک به‌روزرسانی بزرگ است که در سال ۲۰۲۱ برای ویندوز ۱۰ منتشر خواهد شد. منابعی که در این باره اطلاعات دارند می‌گویند به‌روزرسانی یادشده تغییرات بزرگی در طراحی رابط کاربری ویندوز اعمال می‌کند. گفته می‌شود مایکروسافت در حال برنامه‌‌ریزی برای به‌روزرسانی بسیاری از بخش‌های اصلی ویندوز مانند منوی استارت (Start Menu)، مرکز عملیات (Action Center) و حتی جستجوگر فایل (File Explorer)  است. قرار است برای این بخش‌ها از طراحی مدرن‌ با انیمیشن‌های بهتر و قابلیت‌های جدید استفاده شود.

این پروژه UI با نام رمز Sun Valley شناخته می‌شود و انتظار می‌رود بخشی از نسخه کبالت (Cobalt) ویندوز ۱۰ باشد که برای فصل تعطیلات ۲۰۲۱ (پایان سال) برنامه‌ریزی شده است. اسناد داخلی، این پروژه‌ را به‌عنوان تغییری جدید در راستای مدرن کردن تجربه‌ی کاربران هنگام استفاده از ویندوز برای همگام‌سازی با انتظارات مشتریان در جهان توصیف می‌کنند. اکنون که سیستم‌عامل‌های مدرن‌تری در دنیای فناوری وجود دارند، به‌روزرسانی جدید مایکروسافت کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

ویندوز ۱۰ در طی چند سال اخیر تقریبا بدون تغییر مانده و المانی در طراحی یا قابلیت‌های آن اضافه نشده است. طی پنج سال گذشته، بسیاری از پلتفرم‌های موجود در بازار تمام بخش‌های خود را تغییر داده و قابلیت‌های جدیدی را به رابط کاربری ویندوز خود اضافه کرده‌اند. اما ویندوز ۱۰ تنها به‌روزرسانی‌های کوچکی را در بخش طراحی به خود دیده است. حتی با معرفی Fluent Design در این ویندوز نیز باز هم شاهد تغییرات زیادی در بخش رابط کاربری نبودیم.

رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰

به‌نظر می‌رسد پروژه Sun Valley توسط تیم Devices and Experiences ویندوز، به سرپرستی پانوس پانای، مدیر ارشد محصولات که از ماه فوریه مسئولیت این بخش را بر عهده دارد، هدایت می‌شود. مایکروسافت در ماه مه اعلام کرد که این شرکت در سال ۲۰۲۱ در ویندوز 10 «سرمایه‌گذاری مجددی» انجام می‌دهد؛‌ بعضی از منابع ادعا می‌کنند که Sun Valley  نتیجه این سرمایه‌گذاری است.

تغییراتی که باید در ویندوز ۱۰ منتظر آن‌ها باشیم

هنوز بسیار زود است که بگوییم دقیقا چه بخش‌هایی قرار است در ویندوز ۱۰ تغییر کنند و چه قابلیت‌هایی به آن اضافه خواهند شد، اما برخی منابع از تجربه کاربری جدید در منوی استارت و مرکز عملیات این سیستم‌عامل خبر می‌‌دهند؛ احتمالا این حدس‌ها بر اساس موارد تغییر داده شده در ویندوز 10X زده شده است. مایکروسافت همچنین در حال کار روی یک به‌روزرسانی با کد مدرن برای نوار ابزار است که می‌تواند رابط کاربری آن را بهبود بخشد.

برای کاربران تبلت اخبار دیگری نیز وجود دارد. گفته می‌شود قرار است در ویندوز جدید از انیمیشن‌های روان‌تری استفاده شود تا تجربه کاربران هنگام کار با دستگاه خود بهبود یابد. اکنون می‌دانیم که مایکروسافت در حال دوباره بازطراحی صفحه‌کلید لمسی و ایموجی‌های موجود در این صفحه است زیرا اسناد این تغییرات اکنون در کانال Windows Insider Dev وجود دارند.

رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰

علاوه بر این، انتظار می‌رود در آینده قسمت‌های بیشتری از حالت تاریک پشتیبانی کنند و سازگاری بیشتری با آن داشته باشند. درنتیجه این تغییرات، تجربه کاربران هنگام استفاده از حالت تاریک بهبود می‌یابد.

بدیهی است که این طراحی جدید درواقع تکاملی در Fluent Design است و نمی‌توان آن را یک طراحی دوباره برای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ دانست. مایکروسافت با معرفی Sun Valley در حال معرفی زبان طراحی جدیدی نیست. درواقع تغییرات ویندوز ۱۰ را می‌توان نوسازی مجدد سیستم دستکتاپ برای بهبود تجربه کاربران هنگام استفاده از رایانه‌های شخصی دانست.

زمان انتشار نسخه‌ نوسازی شده ویندوز ۱۰

هر لحظه ممکن است پروژه Sun Valley به دلایل مختلف لغو شود

مهم است به این مسئله اشاره کنیم که احتمال دارد مایکروسافت از هم‌اکنون تا روزی که برای انتشار نهایی برنامه‌ریزی شده، این پروژه را لغو کند. بعضی از این به‌روزرسانی‌ها احتمالا هیچ‌وقت به مرحله انتشار نهایی نخواهد رسید زیرا این طبیعت توسعه سیستم‌عامل‌ها است. اکنون احتمالا متوجه شده‌اید که چرا مایکروسافت برنامه‌های رابط کاربری آینده خود را به‌صورت رسمی و کامل اعلام نمی‌کند. اما این‌ها مواردی هستند که که مایکروسافت می‌خواهد سال آینده به مشتریان ویندوز ۱۰ ارائه دهد.

مایکروسافت امیدوار است که بیشتر این کارها را تا پایان زمان توسعه کبالت، که برنامه جون ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است، انجام دهد. پس از تمام توسعه نسخه‌ی جدید، باید آن را در مرحله‌ی آزمایشی قرار داد. به‌روزرسانی تا پاییز دردسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰

اگر مایکروسافت بتواند برنامه‌های خود را با Sun Valley جامه عمل بپوشاند، شاهد بزرگ‌ترین تازه‌سازی رابط کاربری ویندوز ۱۰ خواهیم بود، مخصوصا حالا که بیش از سه سال است تغییر عمده‌ای در ظاهر آن دیده نمی‌شود. مسئول بخش توسعه‌دهندگان اعتقاد دارد که کاربران باید از مرحله‌ی نیاز به ویندوز ۱۰ گذشته و عاشق این پلتفرم شوند. مطمئنا برای این هدف یک رابط کاربری نوسازی شده مدرن یک شروع عالی محسوب می‌شود.

با پروژه Sun Valley، ویندوز ۱۰ هنوز برای کاربران رایانه‌های شخصی آشنا خواهد بود، برعکس زمانی‌که از ویندوز ۷ به ویندوز ۸ تغییر انجام شد. یکی از منابع ادعا می‌کند که در بعضی از بخش‌ها کاربران می‌توانند بین حالت قدیمی و جدید هر کدام که دوست دارند را انتخاب کنند. این  گونه دیگر کسی مجبور به استفاده از رابط کاربری جدید نمی‌شود و می‌تواند بین آن‌ها انتخاب کند.

شما کاربران تک تایمز درباره پروژه Sun Valley چه فکری می‌کنید؟ آیا به‌نظر شما این نوسازی می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر