خرید لیفان ۸۲۰ یک سدان چینی از خودرو ۴۵

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

لیفان ۸۲۰ محصولی به‌ظاهر لوکس برای مشتریان ایرانی است که به‌دلیل تنوع اندک سدان‌های بزرگ میان‌قیمت در بازار کشورمان، خیلی زود در کانون توجه خریداران، به‌ویژه افرادی قرار گرفت که تمایل داشتند لذت سواری سدانی نسبتا به‌روز با امکانات فراتر از خودروهای هم‌قیمت را تجربه کنند.

از بهار ۱۳۹۵، شرکت کرمان‌موتور این محصول را به‌عنوان بزرگ‌ترین سدان چینی بازار ایران به‌دست مشتریان داخلی رسید؛ بااین‌حال به‌دلیل توجه روزافزون و تمایل مشتریان به خرید محصولات کراس‌اور و عرضه‌ی نامطلوب‌ کرمان‌موتور، لیفان ۸۲۰ نتوانست مطابق انتظار در بازار ایران پرفروغ و پرفروش ظاهر شود.

به‌هر‌روی درحال‌حاضر لیفان ۸۲۰ یکی از سدان‌های به‌ظاهر لوکس موجود در بازار کشور به‌شمار می‌رود و مالکان زیادی قصد دارند این محصول را بفروشند. البته این دسته از افراد پس از مراجعه به بازار، با قیمت‌های متفاوت مواجه می‌شوند و چیزی جز سردرگمی و اضطراب در این زمینه نصیبشان نمی‌شود.

استایل شیک و طراحی ظاهری مناسب لیفان ۸۲۰

لیفان 820 پس از ورود به بازار ایران کاملا مدنظر مشتریان قرار گرفت؛ چراکه به‌عنوان سدانی نه‌چندان گران‌قیمت خارجی، از ظاهری باپرستیژ و اصطلاحا باکلاس سود می‌برد که به‌خوبی می‌توانست نیازهای بصری مشتریان را پاسخ دهد؛ به‌ویژه اقشاری که توان مالی خرید نمونه‌های صفرکیلومتر محصولاتی همچون هیوندا سوناتا و کیا اپتیما را نداشتند، ازظاهر لیفان ۸۲۰ بسیار خرسند بودند.

اهتمام اولیه شرکت کرمان‌موتور در عرضه‌ی این محصول سبب شد تا نظر مشتریان ایرانی به این سدان ساخته‌شده بر‌مبنای پلتفرم تویوتا کمری ۲۰۰۸ جلب شود و از آن استقبال کنند. بااین‌حال، کرمان‌موتور بیشتر حواس خود را به محصولات کراس‌اور نظیر جک S5 و لیفان X60 و سایر تولیدات شاسی‌بلند خود متمرکز کرد و در‌این‌بین، سر لیفان ۸۲۰ تا حدودی بی‌کلاه ماند. همین وقفه و تردیدها در عرضه سبب شد مشتریان نیز با گام‌های استوار به‌سمت خرید لیفان ۸۲۰ گام برندارند و رفته‌رفته از فروغ این محصول در بازار کاسته شود.

روی‌هم‌رفته، طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ از ویژگی‌های مهم آن است که به‌دلیل بهره‌مندی از مؤلفه‌های هماهنگ و هارمونی دلپذیر موجب به‌وجود‌آمدن استایلی شیک و باپرستیژ برای این محصول شده و از این منظر، نمی‌توان عیب و ایراد خاصی از لیفان ۸۲۰ گرفت.

کابین با فضاسازی نه‌چندان مدرن لیفان ۸۲۰

گرچه طراحان لیفان ۸۲۰ در بخش طراحی بیرونی کاملا مناسب و مستقل عمل کرده‌اند، در بخش طراحی داخلی از فضای تویوتا کمری چندان فاصله نگرفته‌اند. بنابراین، در اینجا نیز با کابین تقریبا مشابه تویوتا کمری ۲۰۰۸ طرف هستیم که به‌طور‌کلی از همان سبک و زبان طراحی بهره می‌برد. شمایل داشبورد به‌ویژه کنسول میانی از نظم و چینش رضایت‌بخش ادوات سود می‌برد؛ اما درعین‌حال، نمای کلی آن را نمی‌توان چندان مدرن دانست؛ به‌ویژه دریچه‌های تهویه با حالت مستطیل‌شکل در بالای نمایشگر کاملا قدیمی به‌نظر می‌رسند.

غربیلک فرمان و سایر مؤلفه‌های داشبورد و رودری‌ها نیز از طراحی مناسبی بهره می‌برد؛ اما درمقایسه‌با طراحی‌ داخلی خودروهای مدرن، تا حدودی کلاسیک و از‌مد‌افتاده جلوه می‌کنند. به‌هر‌حال، مشتری ایرانی به‌ازای بهای پرداختی برای این خودرو درمقایسه‌با سایر محصولات مدرن‌تر، از طراحی کابین لیفان ۸۲۰ رضایت خواهد داشت.

تجهیزات رفاهی ایمنی لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ در‌قیاس‌با سایر تولیدات کرمان‌موتور نظیر لیفان X60، لیفان X50، لیفان ۶۲۰ و جک S3، از امکانات نسبتا مناسب‌تری سود می‌برد که  برخی از آن‌ها اشاره عبارت‌اند از: کروزکنترل، کنترل توقف در سربالایی، ترمز پارک الکترونیکی، چراغ روشنایی روز، چراغ خودکار، مه‌شکن عقب، فرمان هیدرولیک چهارحالته با روکش چرمی، مانیتور لمسی هشت اینچ، دوربین دید‌عقب، بلوتوث، پورت USB، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، سیستم تهویه‌ی مطبوع خودکار، صندلی راننده شش‌حالته‌ی برقی، گرم‌کن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، پورت برق ۱۲ ولت، آینه‌های بغل تنظیم‌شونده‌ی برقی با گرم‌کن، سان‌روف، شش عدد کیسه‌هوا (ویژه‌ی سرنشینان جلو و جانبی و پرده‌ای)، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، حسگر پارک عقب، ترمز کمکی، ترمز ضدقفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، کنترل کشش و پایداری.

پیشرانه و جعبه‌دنده‌ی لیفان ۸۲۰

این سدان نسبتا لوکس چینی درمقایسه‌با اکثر تولیدات چینی کرمان‌موتور (به‌جز جک S5) از پیشرانه‌ی قدرتمند‌تری بهره می‌برد و قوای فنی آن درمقایسه‌با دیگر محصولات کرمان‌موتور در رده‌ی بالاتری قرار دارد. دلیل این مهم نیز برخورداری از لیفان ۸۲۰ از پیشرانه‌ی نسبتا پرحجم ۲/۴ لیتری تنفس‌طبیعی است که گفته شده با موتور تویوتا کمری تفاوت چندانی ندارد.

حداکثر قدرت این پیشرانه ۱۵۸ اسب‌بخار و گشتاورش ۲۲۱ نیوتن‌متر است که جعبه‌دنده ۶ دنده‌ی خودکار دوکلاچه یا ۶ دنده‌ی دستی آن را به‌سوی محور جلو منتقل می‌کند. لیفان ۸۲۰ در  ۱۰/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر می‌رسد. حداکثر این سدان چینی ۲۰۰ کیلومتربرساعت است و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸/۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند که درمقایسه‌با سایر تولیدات چینی کرمان‌موتور، پرمصرف‌تر به‌شمار می‌آید.

مزایا و معایب ۸۲۰ لیفان

طراحی ظاهری نسبتا لوکس، کابین جادار، پیشرانه‌ی مشترک با تویوتا کمری، امکانات رفاهی مناسب مدل خودکار و ایمنی مناسب ازجمله مزایای اصلی لیفان ۸۲۰ و انتقادها از هماهنگی جعبه‌دنده‌ی خودکار و پیشرانه و عرضه‌ی محدود خودرو از معایب اصلی لیفان ۸۲۰ محسوب می‌شود.

بازار خرید و فروش لیفان ۸۲۰ در ایران

لیفان ۸۲۰ در ابتدای عرضه به‌دست کرمان‌موتور به‌سرعت توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کرد؛ چرا‌که از استایل ظاهری راضی‌کننده‌ای بهره می‌برد و قیمت متناسب آن سبب شد تا توجهات مشتریان به‌سوی این محصول جدید چینیِ استوار‌شده بر پلتفرم تویوتا کمری معطوف شود. بااین‌حال، همان‌طور‌که اشاره شد، روند عرضه‌ی غیرمداوم این محصول به اعتماد مشتریان درباره‌ی آینده‌ی آن لطمه زد و بعد از مدتی نیز، عرضه‌ی آن به بازار کاملا متوقف شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر