حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل در حال راه‌اندازی موتور جست‌‌وجوی اختصاصی‌اش برای جایگزینی گوگل است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گزارش‌ها حاکی از این است که اپل برای توسعه‌ی موتور‌ جست‌وجوی اختصاصی‌اش به‌عنوان جایگزینی برای موتور جست‌وجوی گوگل تلاش می‌کند.

گوگل سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار به شرکت کوپرتینویی پرداخت می‌کند تا به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل دردسترس کاربران قرار گیرد. البته این قرارداد به‌زودی منقضی می‌شود و احتمالا وزارت دادگستری آمریکا از تمدید پرونده‌ی ضدانحصار علیه گوگل جلوگیری می‌کند.  

پیش‌ازاین، اپل برای توسعه‌ی موتور جست‌وجوی این شرکت اقداماتی انجام داده و اپل‌بات از سال ۲۰۱۴ داده‌های سایت‌ها را پایش می‌کند. گفته می‌شود اخیرا فعالیت این خزنده‌ی وب افزایش یافته است. علاوه‌بر اپل‌بات، قسمت جست‌وجوی صفحه‌ی اصلی دستگاه‌ها‌ی اپل با سیستم‌عامل iOS 14، امکان اتصال مستقیم کاربر به وب‌سایت‌ها را فراهم و آن‌ها را از موتور جست‌وجوی گوگل بی‌نیاز کرده است.

حدود سه سال پیش، کوپرتینویی‌ها جان جیاناندریا، مدیر ارشد هوش مصنوعی و موتور جست‌وجوی گوگل را استخدام کردند. او اکنون به‌عنوان معاون ارشد در بخش استراتژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اپل فعالیت می‌کند. حال، به‌نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های وزارت دادگستری آمریکا و تشکیل پرونده‌ی ضدانحصار، به روند توسعه‌ی موتور جست‌وجوی اپل سرعت بخشیده است.

جزئیات دقیقی از موتور جست‌وجوی اختصاصی اپل منتشر نشده و مشخص نیست که نسخه‌ی پیشرفته‌تر Spotlight روی سیستم‌عامل‌های iOS و OS X باشد یا مانند موتور جست‌وجوی گوگل، به‌عنوان وب‌سایتی کامل دردسترس کاربران قرار گیرد.

پرواضح است پرداخت مبالغ هنگفت گوگل و اپل برای قرارگرفتن در موتور جست‌وجوی پیش‌فرض میلیون‌ها دستگاه‌ها می‌تواند موجب سخت‌گیری‌های بیشتر رگولاتورها شود. براساس این پرونده، گزارش شده مبلغی که گوگل به این منظور به اپل پرداخت می‌کند، حدود ۲۰ درصد از درآمد اپل را تشکیل می‌دهد.

در ادامه بخوانید:

یکی از مسائلی که اپل در عرضه‌ی موتور جست‌وجوی اختصاصی‌اش با آن مواجه می‌شود، تعهد این شرکت به حفاظت از حریم خصوصی کاربر است. گوگل برای درآمدزایی، از نتایج جست‌وجوی کاربران پروفایل‌های اختصاصی ایجاد می‌کند و دراختیار شرکت‌های تبلیغاتی می‌دهد. با این حساب، اگر اپل چنین روندی را پیش بگیرد، خلاف تعهدهایش به حریم خصوصی کاربران عمل می‌کند. قبلا تیم کوک، مدیرعامل اپل، خطاب به مشتریان گفت:

مدل کسب‌وکاری‌مان کاملا واضح است: تلاش می‌کنیم محصولات عالی دراختیار مشتریان قرار دهیم. بنابراین، براساس محتوای ایمیل یا رفتارهایتان در وب‌سایت، پروفایلی از شما برای فروش به تبلیغ‌کنندگان نمی‌سازیم. همچنین، از اطلاعاتی که در آیفون یا آی‌کلاد ذخیره می‌کنید، درآمدزایی نمی‌کنیم و ایمیل‌ها و پیام‌هایتان را برای دریافت اطلاعات برای بحث‌های بازاریابی نمی‌خوانیم.

مشخص نیست اپل چه راهکاری در پیش گرفته و چگونه با ایجادنکردن پروفایل اختصاصی از تاریخچه‌ی جست‌وجو در وب‌سایت یا اطلاعات ذخیره‌ی مشتریان در آیفون می‌تواند موتور جست‌وجوی خوبی دراختیارشان قرار دهد. کسب چنین اطلاعاتی می‌تواند در نشان‌دادن نتایج درست‌تر موتور جست‌وجو به شرکت سازنده کمک کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر