حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

استفاده از هوش مصنوعی برای دسته‌بندی دهانه‌های جدید در مریخ

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک ابزار ابتکاری هوش مصنوعی که توسط ناسا ساخته شده، به شناسایی خوشه‌ای از دهانه‌های مریخ که در دهه گذشته تشکیل شده‌اند، کمک کرده است.

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، برپایهٔ این گزارش، الگوریتم جدید یادگیری ماشین برای دسته‌بندی دهانه‌ها، توسط پژوهشگران آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا ایجاد شده است. این نخستین باری است که از هوش مصنوعی برای شناسایی دهانه‌هایی استفاده می‌شود که پیش‌تر در سیاره سرخ ناشناخته بوده‌اند.

دانشمندان بیش بیش از ۱۱۲ هزار تصویر که توسط دوربین کانتکست بر روی مدارگرد Mars Reconnaissance گرفته شده را به‌عنوان ورودی به این الگوریتم دادند. این برنامه برای اسکن کردن عکس‌ها به‌منظور یافتن تغییرات در ویژگی‌های سطح مریخ طراحی شده که نشان‌دهندهٔ پدید آمدن دهانه‌هایی جدید است.

کیری واگستاف (دانشمند کامپیوتر در آزمایشگاه پیش‌رانش ناسا) می‌گوید: «هوش مصنوعی نمی‌تواند مثل یک دانشمند زبده به تحلیل بپردازد؛ اما ابزارهایی مانند این الگوریتم جدید می‌توانند دستیار آنها باشند. این امر، زمینه را برای همزیستی هیجان‌انگیز «پژوهشگران» هوش مصنوعی و انسان فراهم می‌کند تا به سرعت کاوش‌های علمی شتاب ببخشند».

 




گفتنی است دوربین کانتکست تصاویری با وضوح پایین می‌گیرد و همزمان صدها کیلومتر را پوشش می‌دهد. با اینکه این ابزار می‌تواند نشانه‌های انفجار را پیدا کند و در سریع‌تر یافتن دهانه‌ها روی سطح مریخ مفید واقع شود، اما دانشمندان برای بررسی جزئیات دقیق‌تر و شناسایی دهانه‌ها به‌صورت انفرادی، به تصویربرداری با وضوح بالا اتکا می‌کنند.

با این حال، تشخیص ویژگی‌های سطحی کوچک روی مریخ تنها با استفاده از مدارگرد، کار دشواری است. این روند به‌طور کلی دانشمندان را مجبور می‌کند تا هر روز ساعتهای زیادی را صرف مطالعه و تحلیل تصاویر گرفته شده توسط فضاپیماهای مانند مدارگرد ریکنسانس کنند.

بنابر گفته‌های مقامات ناسا، الگوریتم دسته‌بندی دهانه باید باعث صرفه‌جویی در وقت پژوهشگران بشود و حتی دهانه‌های بیشتری را نیز در سیارهٔ سرخ شناسایی کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر